Publicerat
Kategori: Novell

Den läskiga synen.

Det var kväll , Jag låg i mitt mörka rum och försökte somna , men någonting fick mig att hålla sig vaken.
Jag kände på sig att nåt hemskt skulle hända , jag bara visste det.
Jag gick ut i hallen , det var alldeles mörkt , jag såg ingenting , plötsligt................
Stötte jag till något , det var stort och bullrigt liksom det kändes som.........torkat blod på en låda..
Jag letade i rummet efter lampknappen , jag var alldeles livrädd.
Jag struntade i lådan och försökte hitta mamma och pappas rum istället.
Jag kände att jag var i köket för dom äkligt klippiga köksluckorna var väldigt lätta att hitta ,
dom stank och var så äklig klibbiga att man fick ha på sig hanskar , mamma sa alltid att vi skulle köpa
nya.....problemet var bara.......vi hade inte råd
-vi får nöja oss med mat på bordet och tak över huvet brukade pappa säga.
Jag fortsatte till vardagsrummet (trodde jag) men sen så snubblade jag över någonting , jag föll ,
det ända jag minns var en äktligt lukt sen vart det svart. Jag vaknade morgonen efter i min säng ,
mamma och pappa satt vid sängkanten , min syrra , Julia kom in med frukost.
Jag frågade mamma vad som hade hänt hon svarade:
-jag vet inte , men du hade vart uppe och sprungit på natten sen låg du i badrummet du hade
snubblat över mattan.
Jag var för trött för att svara men mamma fortsatte:
-Varför var du uppe egentligen ?? sa hon med orolig röst.
Jag svarade:
-jag kunde inte somna jag tänkte att nåt hemskt skulle hända.
-Jajaja men ät din frukost nu sa mamma och gick ut ur rummet tät följ av pappa och Julia.
Jag tänkte inte på det nåt mer under dagen , jag gjorde som alla andra dagar , jag var med kompisar gick på stan mm.
Vid middagen som bestog av det vanliga: Köttbullar med billig potatismos samma sak varje dag.
-Ikväll ska jag och mamma jobba hela natten sa plötsligt pappa.
Jag och Julia tittade upp och sa:
-Men vi då ??
-Jo började pappa vi tänkte att Julia sover hos mormor och Johanna får vara ensam hemma , du är ju en stor flicka nu , hela 13 år.
-Men du får du lova att inte vara uppe och springa inatt sa mamma.
-Ja jag lovar sa jag lika trött som i morse.
Jag skrapade upp sista potatismosen.
-Förresten finns det chips som du kan äta Johanna , och du Julia. Han vände sig till Julia. Du kan ju köpa på vägen till mormor sa mamma.
-får jag gå från bordet frågade jag hoppfullt.
Alla tittade på mamma det var hon som bestämde det mesta.
-Ja du kan gå sa mamma.
Jag gick upp på mitt rum , stängde dörren om mig och satte mig vid skrivbordet.
Jag tog fram papper och penna och skrev:
JOHANNA med stora bokstäver jag visste inte riktigt varför det bara flög i mig.
Jag hörde mamma och pappa ropa:
-JOHANNA vi åker nu se till att ligga i sängen till 23.00.
-JAJA skrek jag tillbaka.
-PUSS PUSS skrek mamma HEJ DÅ !!!
Dörren small igen med ett vanligt knarr. Jag kände mig rastlös , jag bestämde mig för att logga in på Internet fastän mamma och pappa hatade det , dom tyckte det kostade för mycket.
Jag loggade in på en chatt med nicket: Rastlös_tjej_13 jag frågade alla jag chattade med om dom visste något man kunde göra när man var rastlös , jag fick många svar men jag bestämde mig för:
Titta på tv det finns alltid nåt kul att titta på !
Jag satte på tv:en och hoppades på att det var sant. Men det var bara skit på tv:en på:
1.an nyheter urtråkigt
2.an naturprogram ännu tråkigare
3.an någon dokusåpa jag hatar såpor
4.an Någon tråkig action-film
5.an svart-vitt tv-krig !!
Jag fick ett ryck av rastlöshet igen..........Jag bestämde mig för att koka ihop nåt gott i köket , jag gick ut i köket , och hörde ett ljud , plötsligt såg jag en syn det var en vit häst som flög utanför jag bestämde mig för att det var inbillning och tog mina chips och satte mig vid datorn i gen.......
Kvart i tio hade jag vart uppkopplad i tre timmar , jag borstade tänderna och gick och la mig !!!!
Jag fick en sån där känsla att nåt hemskt skulle hända igen , jag kände att jag var kissnödig , jag gick upp för att gå på toa , jag hade lika svårt att hitta som igår kväll , skillnaden var bara att mamma och pappa inte var hemma. Jag var rädd , jag gick och la mig igen , utan att gå på toa , jag vaknade kl. 7.00 av att mamma och pappa kom hem , dom smög in i huset i hopp om att inte väcka mig , när dom kom in i mitt rum låsades jag sova.
Jag vakna 10.30 när jag kom ner i vardagsrummet så sa mamma:
-godmorgon sömntutta sovit gott ???
jag svarade trött:
-jadå !!
Jag gick in i köket och hörde telefonen ringa.
-JAG SVARAR skrek jag snappt.
Jag lyfte luren och sa:
-Larssons
En klen röst hördes det lät som om den personen hade ont i halsen , så hemsk lät han.
Han frågade om Ingrid Larsson , jag ropa på mamma och sa att det var telefon !!!
Jag ställde mig i hallen för att tjuvlyssna
-Ja det här är Ingrid.
-mmm
-okay jag hör av mig.
-Vem var det ?? Frågade jag.
-Det var en försäljare som sa att vi hade använt Internet mycket den senaste tiden och det vart en stor räkning:
Mamma tog en paus och sa:
-1500 kr.
-förlåt sa jag lågt.
-Nej jag förlåter dig inte !! sa mamma högt.
Nu är det du som börjar jobba och betalar ihop den där räkningen !!!!!
Hon vände på klacken och gick ut ur köket.
Jag tänkte hur det nu skulle gå med skolan , jag skulle bli doktor och behövde plugga till 17.00 på dagarna sen skulle jag äta och nu skulle jag även jobba……….
Jag gick upp på mitt rum och la mig i sängen och grät……..
Jag fattade inte hur dum jag kunde vara. Jag gick ner för att söka jobb , det var lika bra att börja på en gång. Jag tog pappas söndagstidning och slog upp jobbsidorna:
Så här stog det:
Spring pojke önskas.
krav: vara trevlig och snabb och nöja sig med 20 kronor om dagen
ÄR DU INTRESSERAD RING: 0709862371
Jag var absolut inte intresserad , 20 kronor om dagen det skulle ta månader att spara ihop till 1500 kr.
Jag fortsatte att läsa:
Barnvakt önskas.
Krav: Ska ha god hand med barn och kunna laga mat.
INTRESSERAD RING: 0736612058 så ska vi diskutera priset.
Jag slängde mig på telefonen och slog numret: 0736612058
En ung dam svarade:
-Karlsson.
-Hej jag heter Johanna och skulle kunna sitta barnvakt.
-Vad bra svarade hon.
Kommer du hem till mig kl. 14.00 jag bor på ängsgatan 8.
-Ja det blir jätte bra jag kommer 14.00 !!
-Okay hej då !!
-Hej då !!
Jag lade på luren och var alldeles överlycklig , jag hade fått ett jobb. Sen kom det andra problemet:
Skolan !!
Jag bestämde mig för att inte oroa mig för det än utan tog istället bussen till ängsgatan 8.
PLING PLONG jag plingade på på ängsgatan 8.
En ung dam öppnade dörren.
-Hej jag är barnvakten sa jag.
-Okay kom in ! hon flyttade på sig så att jag kunde komma förbi.
Hon sa till mig att slå mig ner i soffan hon hämtade kakor och frågade om jag drack kaffe !!
-Nej tack jag tar gärna ett glas vatten svarade jag.
Det kom ett barn gående på vingliga fötter. Jag tippar att den var mellan 3-5 år.
Den unga damen sa:
-Jag heter Rebecka och det här är lilla Clara hon pekade på barnet.
Hon tog en paus och fortsatte:
-Jo det är så här:
Claras pappa stack när jag födde Clara och nu måste jag hitta honom för jag klarar inte av Clara längre.
Hon tog en klunk kaffe och sa:
-Jag har hört talas om att han är i Mexiko så jag ska åka dit men jag behöver barnvakt , jag betalar vad som helst för det.
-Jag nöjer mig med det mesta sa jag.
-Okay men jag är så längtansfull att åka dit så du får 100 kronor / dag.
-Oj !! sa jag. Men det behövs inte !!
-Jo det gör det jag åker i morrn vart bor du så kommer jag med henne ?!
-Jag bor på: videgatan 23a 2 trappor upp.
-Okay men nu måste du nog gå hem klockan är redan 18-00 och det har blivit mörkt !!
-Okej hej då !!
-Hej då och tack för hjälpen.
Jag stängde dörren och gick hemåt mamma och pappa har nog blivit oroliga nu.
Jag såg det där skenet igen jag vart livrädd och sprang hem.
Det här var dagar jag sent skulle glömma.

Skriven av: Madeleine

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren