Publicerat
Kategori: Novell

Det magiska pärlörhänget, 1

Del 1

Det var en grå dag i November. På Åkerbärsgatan i ett av de gula radhusen satt en fjortonårig flicka vid namn Bea på sängkanten med en klump i magen. Det var måndag igen. Vilket betydde att hon måste gå till skolan och bli mobbad av Zara och hennes gäng. Hon svalde. Hon ville inte... Hon ville VERKLIGEN inte... Men att spela sjuk gick inte, hennes mamma var sjuksköterska och väldigt sträng när det gällde skolan. Hon suckade och gick fram till garderoben för att klä på sig.

Femton minuter senare kom Bea in i köket. Det luktade kaffe och rostat bröd. Hennes föräldrar, Irma och Henrik, satt och läste tidningar och drack sitt morgonkaffe.
- God morgon! sa Irma glatt när Bea steg in.
- Morron... mumlade Bea och satte sig.
Irma reste sig och började göra i ordning varm choklad åt henne och bre en macka åt henne.
'Hon tror fortfarande att jag är en bebis som inte kan göra nånting själv' tänkte Irma bittert.
Irma åt och tog sin jacka och ryggsäck och stack.
- Hejdå! ropade hon och stängde dörren.
Hon gick den vanliga vägen till busstationen och fick vänta i tio minuter innan bussen kom. Hon steg på och satte sig på ett tomt säte. Hon stirrade ut genom fönstret och fantiserade om hur det skulle vara att vara populär. Eller ha vänner...
Bussen stannade vid hennes skola. Klumpen i magen var tillbaka. Hon tittade ut.
'Nej.' tänkte hon. 'Nej, nej, nej, nej, NEJ. Jag vill verkligen inte! Men... Kommer någon verkligen märka om... Jag inte är där?'
Varför skulle någon det? De skulle säkert inte märka om hon inte kom idag. Så hon struntade i att stiga av och bussen åkta vidare.

Skriven av: Gurksopa

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren