Publicerat
Kategori: Novell

Dietplan

När du planerar att gå ned i vikt är det bäst att starta från grunden. Börja med att kräkas häftigt och länge, allt för att skapa en ren grund för efterföljande näringsämnen. Vomeringen har också den positiva effekten att göra psyket redo för en diet, ett ”startskott”.

Många försöker att räkna kalorier när de vill uppnå en viktminskning, vilket både är tidsödande och ineffektivt. Oupphörligt vägande och mätande av minsta tugga som skall inhysas i det numera valkförsedda tempel som din kropp utgör, är inte vägen du skall vandra för att bli en kvantitativt mindre upplaga av dig själv.

Kalorihopsummering är i högsta grad inblandad i processen. Dock skall du räkna minuskalorier!
Om du t.ex. väldigt gärna vill ha en påse chips skall du intensivt tänka dig att du redan har den framför dig, känna hur lustfyllda synapser skuttar mellan hjärnhalvorna, trängandes på de elektrokemiska motorvägar som leder i riktning mot hörselcentra vid det frasande som uppstår när automatlimmade plastkanter skiljas åt, förkunnandes att påsen nu är öppnad å dina lustars fromma.

Nästa steg är att du öppnar ögonen och inser att du inte har något som helst av energivärde framför dig. Din hjärna och kropp blir då så förbannade att de går upp i varv och börjar bränna kalorier i ett ohyggligt tempo. En påse chips innehåller 1080 kcal som du stolt kan lägga till minuskontot då du lugnat ned dig. Om du dessutom får ett energikrävande fysiskt raseriutbrott, får du ytterligare positiva minuspoäng.

'Systemet med minuskalorier har gjort mirakel för mig!
Jag gick ned 18 kilo i veckan det första året! Numera
har det saktat ned till ca. 7 kilo i veckan de senaste två
åren men å andra sidan tänker jag mest på sallad och
så´n skit och dé är det inte mycket kalorier i.'

Dagmamma Maj-Björn Örtfläng, Kinna.


Sömn är en viktig ingrediens i alla seriösa dietplaner. Många s.k. ”näringsexperter” lider av missuppfattningen att natten skall tillbringas i ett komaliknande tillstånd då kroppen skall ”repareras”. Om små tomtenissar hade bytt ut trasiga lemmar på människan i utbyte mot nöjet att se dig medvetslös med dreggel i mungipan som enda lön, hade jag kunnat anamma den ovannämnda tesen. Det finns dock vetenskapliga bevis på att så inte är fallet. Jenny Nyström må rulla i sin grav men vetenskapens fackla lyser starkare än konstens och folklorens.

Sömnen skall givetvis vara ett medräknat inslag i din dietplan. Sov på så hårt och knöligt underlag som möjligt. Du kan t.ex. lägga dig på ett betonggolv med slumpvis utlagda hockeypuckar under dig. Det kan möjligtvis innebära smärre anpassningssvårigheter till en början men redan från första natten kommer du att vrida och vända dig upp till 4000% mer än om du sover på en ordinär enkelfjädrad tvåskiktsmadrass med en trecentimeters bäddmadrass och en trevlig blomma på nattduksbordet.

När du vaknar har du gjort av med oerhört mycket mer energi än normalt. Detta har även än positiv mental effekt då du redan vid uppvaknandet har en känsla av att ha presterat något bra, redan genom att endast slå upp ögonlocken! Dessutom ökar lustkänslan förbränningen med flera promille och ”ur många bäckar små…”

Ofta hör man myten att vitamin- och mineralintaget bör ökas vid ett strangulerat energiintag. Måhända att växande individer kräfva dessa spårämnen men inse faktum: du försöker inte expandera din fysik utan önskar tvärtom reducera den! Enkel logik säger: allt intag som befrämjar tillväxt skall uteslutas och därmed innefattas såväl vitaminer som mineraler.

Om du mot bättre vetande vill bibehålla dina nuvarande mineralnivåer skall du ha i åtanke att människans miljö har, för de flesta, radikalt förändrats. Bilar och fabriker loskar ut bly och andra mineraler i en sådan omfattning att en promenad i en tättrafikerad plats eller runt ett industriområde gott och väl förser dig med alla de metaller som kroppen tarvar. Dessutom har de flesta människor fyllningar i sina tänder, ibland veritabla mineralcocktails, som fäller ut i tid och otid.

'Denna diet är den enda som fungerat för mig
och tro mig – jag har prövat många! Ett stort
plus i kanten är att då efter att jag har
följt mineralråden så har de rostbruna ränderna
i mina kalsonger försvunnit helt! Inte har jag
behövt gå på WC på flera månader heller!'

Walter Cornfield, Pittsburgh.


Många yrken ger ett naturligt mineraltillskott, vilket ofta förbises. Från metallarbetare av alla de sorter till den glade snickaren som oftast håller spikar, nubbar, hammare och andra verktyg mellan tänderna. 'Visa mig en snickare med järnbrist!', har jag ofta utmanat den misstroende s.k expertisen.

Vi har hittills pratat mycket om att inte få i sig för mycket av det goda men hur vet man då när man får i sig tillräckligt med näring och ändå håller sig inom viktminskningsramen?

Ett sätt att mäta – så att säga ”mellan tummen och pekfingret” är att ta tiden mellan svimmningsanfallen. Grovt räknat kan man säga att du är i en positiv fas (har positiv viktreduktionskoefficient) om du ligger runt 13-17 minuter mellan förlusterna av medvetande. Dock behöver man inte överdriva - allt med måtta - utan det räcker med att omvärlden koloreras i gråsvarta toner och förlust av hörselintryck infaller för att det skall räknas som en förlust av medvetande. Raglandet och ramlandet som tillkommer är i sig en effektiv kaloriförbrännande process.

Som mått på ett lyckat slutresultat kan man använda sig av ”thumb to spine” mätning, vilket kort och gott innebär att du tydligt skall kunna palpera 2-3 ryggkotor genom naveln.

Finns det några tekniska hjälpmedel är en fråga jag ofta får? Javisst finns det. Många dietande är själva påhittiga och uppfinner hjälpmedel. Salmon Bronkite i Jersey skrev till mig och berättade hur han hade med hjälp av en god vän, som är kirurg, opererat in två slangar till magsäcken. Genom den ena slangen leddes intagen föda ut till en modifierad kaffebryggare där maten genomgick en perkulationsprocess, som reducerade kalorimängden med 40%. I fas två filtrerades vätskan genom ett kolkarbamidfilter som sänkte energihalten med ytterligare 30%. Slang nummer två ledde in kvarstående vätska till tolvfingertarmen och en tacksam kropp kunde avnjuta näringen.

De flesta s.k. hjälpmedlen finns i supplementbranschen. Många företag och även professionella privatpersoner forskar ständigt fram nya metoder för att hjälpa människor med viktproblem. En person som jag lärt känna, Dr. Max Fiber, har i botten en geologisk utbildning som han kompletterat med studier i näringslära (han är för övrigt den enda människan jag känner som har läst högstadiets hemkunskapbok från pärm till pärm!). I över två decennier har han åkt runt i landet och samlat prover från olika bergarter för att sedan inkorporera dem i dietsyften.

Dr. Fiber har sedan –76 forskat fram över 20 produkter. Dessa kan med fördel intagas i kombination med varandra. Han har även färdiga grafiska scheman om deras inbördes aktion och interaktion med varandra. Hans serie ”Hi-Tech Gravel” innehåller bl.a.:

•Aminosyregrus. Med en bas på äkta Gotländsk rauk och med tillsatta aminosyror.
•Grusemums. Mjuk lerskiffer överdraget med nötchoklad.
•Glufsstopp. Röd granit och potatismjöl är några av ingredienserna. Glufsstopp lägger sig i botten på magsäcken och ger en behaglig mättnadskänsla.
•Lord Greystone´s Invalid. Ett behagligt portvin gjord på jästa gråstenar.


Nu har du fått till livs lite teorier om viktminskning, en liten vägledning. Kom dock ihåg att det viktigaste är att lita på din egen innovationsförmåga.


LYCKA TILL!

Skriven av: Timo Sormunen

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren