Publicerat
Kategori: Romantik noveller

En drömpassagerare



Jag var trött och ledsen efter uppbrottet med Greger som jag trodde var mannen i mitt liv. En skitstövel visade det sig och nu var jag helt knäckt. Isolerade mig hemma och hade inte det minsta lust med någonting. Åt knappt någon mat mer än för att jag var tvungen. Månaderna gick och sommaren, men nu kom hösten och jag kände att jag måste göra en helomvändning i mitt liv. Vad skulle jag göra och är inte så pigg på att åka långt bort ensam. En dag fick jag nog och slog upp Krysningar på nätet. Karibien fastnade jag för men är inte så road av att flyga eller snarare är jag livrädd.
Efter mycket ältande fram och tillbaka ringde jag resebyrån och tog reda på mer om kryssningen. Jag skulle flyga till Fort Lauderdale och sen vidare på kryssa i Karibien.
Jag beställde resan på telefon, men kände mig helt skräckslagen när jag lagt på luren. Herregud, hur skulle jag klara flygresan. Skulle jag ta mig något att dricka eller en lugnande tablett som jag fick av läkaren när jag var deppig men aldrig åt av. Det är en vecka kvar tills jag skall åka och på nätterna. sover jag dåligt. Dagarna är som vanligt med mitt jobb vid datorn.

Nu är det är torsdag och i morgon eftermiddag går planet. Jag packade det sista i min lila väska på hjul som jag fått av ungarna i födelsedagspresent. Tittar i broschyren jag fått över kryssningsrutten. Fort Lauderdale – Labadee – Jamaica – Cozumel – Fort Lauderdale. I åtta dagar på både till havs och på land låter härligt, bara jag sluppit flygresan. Allt ingår både mat, dryck och uppträdanden, ja allt egentligen.
Jag tar en taxi till Arlanda och är ute i god tid som vanligt, utan vare sig sprit eller tabletter och till min förvåning känner jag mig ganska lugn. Känner mig glad trots allt som hänt den senaste tiden och tycker det ska bli skönt att byta miljö. Går ombord på planet som strax lyfter och får då den där härliga känslan som jag nästan glömt bort. Känslan av total frihet, glädje och en härlig lyckokänsla som jag inte trodde jag skulle få uppleva igen. Somnar efter en stund och får mat och kaffe när jag vaknar. Det är en av de få saker som känns så mysig med att flyga, att sitta där och äta.
Väl framme i Fort Lauderdale blir jag skjutsad till fartyget som är större än jag någonsin trott. Vilken jätte, tänker jag och känner mig glad och lycklig. Jag är inte så speciellt bra på engelska, men knagglar på när jag hälsas välkommen av en snygg kille i uniform. Jag blir visad till min hytt som är helt underbar. Vackra möbler och tyger och en sagolik utsikt förstås. Jag packar upp och duschar och läser sen broschyren om allt som finns på båten. Här finns tjugo restauranger med olika sorters mat och scener med uppträdanden och olika musikstilar. Både vanliga pooler och bubbelpooler, ja här finns allt man kan önska sig och det skall bli spännande.

Vi åker iväg och jag går och äter mexikansk mat och somnar sen som en stock.
Nästa dag då vi går iland på den första ön som heter Labadee som har en härlig strand som heter Bearfoot beach. Jag simmar i det turkosa vattnet och solar på stranden. Går sen till en liten mysig restaurang en bit bort och äter skaldjur. Nu har jag glömt allt jobbigt hemma och mår som en prinsessa och på kvällen seglar vi iväg. Jag äter mexikansk mat igen som jag älskar och går sen till en nattklubb där det är dans. Känner mig fräsch och fin i min himmelsblå klänning som är från en secondhand butik, precis som nästan allt annat jag har. I garderoben. Jag blir uppbjuden av en man från England som dansar bra, men förstår inte så mycket av det han säger. Tar en alkoholfri drink och en tur på däck och sen i säng och somnar på en gång.
Nästa stopp är Jamaica och ännu ett vackert ställe. Jag träffar Engelsmannen och hans sällskap. Det är hans bror och syster och deras fyra vänner. Dom är trevliga även om jag har lite svårt att förstå allt dom pratar om. Vi går till en restaurang och äter god mat och ser oss omkring lite. Sen badar vi och jag provar att snorkla för första gången i mitt liv och älskar det. Sent på eftermiddagen går vi ombord igen. Ikväll provar jag en ny nattklubb tillsammans med gänget från England. Vi pratar, skrattar och dansar nästan hela natten och engelskan börjar bli bättre. Här är ju allt gratis så jag äter och dricker goda alkoholfria drinkar.
Frukostarna är helt otroliga och det finns allt man kan önska sig i brödväg, pålägg, marmelad, kaffe, te och frukt i massor. Så fortsätter resan med bad i främst i bubbelpoolen. Det är massor av god mat och goda drinkar och jag passar också på att få lite massage. Nu har jag nästan glömt bort allt trist och tråkigt hemma och börjar känna att jag lever. Jag börjar bli mig själv igen känner jag.
Nästa ställe som vi ska gå iland på heter Cozumel och jag känner att idag vill jag vara för mig själv. Jag duschar och klär på mig och går iväg för att äta frukost. Precis när jag kommer ut ur hytten möter jag en man som jag tycker att jag känner igen. Vi nickar till varandra och han säger, ”Good morning” och jag svarar och går vidare. Jag vänder mig om och ser att han gör det också. Var har jag sett honom och tänker att det kan ju vara här på båten bland alla människor. Jag har ju spanat en del på män även om det inte finns så många, ensamma eftersom de flesta är par. Båten lägger till och jag går iland. Hittar en vacker strand och tar mig ett dopp i det varma sköna turkosa vattnet. Solar en stund och går sen och äter på en liten mysig restaurang som jag hittat alldeles vid strandkanten.


Jag sitter försjunken i mina tankar när någon knackar mig på axeln och frågar på riktig amerikanska hör jag om han får sitta ner. Ingen av oss presenterar sig upptäcker jag efter en stund, utan vi bara pratar på. Han på sin amerikanska och jag på min lite knaggliga engelska. Jag säger att jag tycker jag känner igen honom och han säger att det gör han också. Han berättar att han bor i Fort Lauderdale och flyttade dit när han gått i pension. Han flyttade från NewYork som han tyckte var för stort. Sen frågar han varifrån jag kommer. När jag talar om att jag kommer från Sverige gapar han bara och jag undrar först varför. Så säger han. "Jag kommer ju också därifrån och här sitter vi och pratar engelska. "Var bor du och kanske har vi setts där” fortsätter han. "Visserligen är det trettiofem år sen jag flyttade från Sverige, men vem vet vi kanske bott grannar.” "Hans heter jag förresten och vi har ju glömt att presentera oss.” "Maria och bor i Stockholm” säger jag och då blir han helt tyst. "Nej säger han vi har inte bott grannar, minns du inte.”

Så minns jag dansstället jag var på med mina väninnor. Jag skulle precis gå hem för jag tyckte det var så tråkigt och reste mig upp. Då kom Hans upp för trappen och vi såg på varandra. Han gick direkt fram till mig, tog min arm och så gick vi upp och dansade som vi aldrig gjort annat. Hela världen stannade och jag har aldrig varken förr eller senare känt en sån känsla. Det att det känns som att komma hem hade jag bara hört talas om förut, men precis så kändes det. Så naturligt och enkelt hade jag aldrig känt med någon. Han bodde i Gävle och var på väg hem efter jobb i USA dit han ofta åkte. Lite senare åkte vi hem till mig och pratade och älskade nästan hela natten och på morgonen fortsatte han hem till Gävle.

Sen ringde han varje gång han kom från en affärsresa i Sverige eller utomlands och vi träffades på hans hotell. Han bodde i en lägenhet på övervåningen i sin pappas hus i Gävle och hade varit gift men bodde ensam och hade inga barn. Jag berättade om mig att jag också var skild men hade tre stycken. Han älskade barn och frågade varje gång hur det var med mina och speciellt pojkarna som spelade hockey. Själv hade han spelat hockey på elitnivå för många år sedan. Vi träffades flera gånger under nästan ett års tid och jag var nyskild och mådde inte så bra. Utan att skylla på någon så blev jag förförd av en granne på en fest och blev gravid. Jag gjorde abort och blev sjuk efter och liggande på sjukhus i två veckor. Hans ringde när jag kommit hem eftersom han skulle till Stockholm och ville träffa mig. Vi träffades på hans hotell som vi brukade göra och det var precis så mysigt som det alltid var. Vi åt gott, dansade och jag fick berätta om barnen vad dom gjort senaste tiden. Jag sov över och vi älskade och som vanligt var det helt underbart. Jag hade förträngt det som hände med grannen och berättade att jag legat på sjukhus och om aborten. Var helt övertygad om att det måste vara han som jag blivit gravid med. Det blev alldeles tyst och så säger han." Jag är steril och vet det säkert eftersom jag lämnat sperma prov när jag var gift.”

Sen blev allt som dött mellan oss och på morgonen åkte jag hem i taxi som jag alltid gjorde. Jag förstod inget då, för jag hade stängt av alla mina känslor. Naturligtvis ringde han aldrig mer och inte förrän långt senare efter att ha gått i terapi förstod jag. Förstod hur illa jag gjort både honom och mig och försökte få tag i honom för att åtminstone förklara varför jag bar mig åt som jag gjorde. Nu sitter vi här och jag berättar allt om hur jag var och mådde på den tiden och att jag saknat honom. Jag berättar att jag sökt efter men inte hittat honom och hur ledsen jag varit för att ha gjort honom illa. Då berättar Hans hur ledsen han blev och hur mycket han älskade mig, men förstod hur trasig jag var. Efter en tid flyttade han till USA och gifte sig med en kvinna därifrån. Nu var han änkeman sen ett par år tillbaka och flyttade då till Fort Lauderdale.
Ja den kryssningen blev något helt annat än jag trott. Vi var vid varandras sida hela tiden tills det var dags att åka hem, vilket jag också gjorde. Jag åkte hem och hyrde ut min lägenhet. Tog med det jag behövde i klädväg och min dator som jag måste ha för jobbet och kan jobba överallt, men har bara några år till pension. Då kan jag njuta ännu mer av livet och av Hans. Flytten gick till Fort Lauderdale och till Hans och jag är ännu lyckligare än jag var den gången i Sverige när vi träffades för en massa år sen.
En passagerare som jag aldrig kunde drömma om att träffa igen är nu min man.

Gunilla Eborn

Status: Guld författare

Gunilla Eborn heter jag bor på Södermalm i Stockholm och är både farmor och mormor. Jag älskar att skriva och mest från hjärtat och har ca 800 texter. Har fått ca 90 tonsatta av Melin och Jerndal och finns på Youtube och Reverbnation och 5 noveller utgivna. Det är ett behov hos mig när hjärtat svämmar över.
Gunilla Eborn är medlem sedan 2015 Gunilla Eborn har 156 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren