Publicerat
Kategori: Novell

En Helt hysterisk weekend i London

Jag trotsade damen Patsys (i Helt hysterisk/Absolutely Fabulous) livsfilosofi att inte åka kommunalt. Det ocharmiga tåget tog mig till Arlanda och flyget transporterade mig till London. Till Harvey Nichols, Prada och Harrods. En helg i London i Patsys fotspår. Eller tja nästan…

Herre gud, vilket toppenfint (välbehövligt) break från gråa, blaskiga vardagen i Stockholm. Bara resan till Arlanda gjorde att man var upprymd till tänderna. Och syftet med resan, att få uppleva min allra bästa vän med en bulle i ugnen var en hjärtknipande historia.

Pregnant i åttonde månaden mötte Leona upp oss i dörröppningen till en tredrumslägenhet i Clapham South (SW 4), strax söder om London. Efter kram, kram och tårar gick vi in allihopa för att syna igenom lägenheten. En lång korridor mötte oss med små, små rum längs med hela högra sidan. Lounge/reception (deras vardagsrum), följt av sov- och gästrum och till sist köket och lilla uteplatsen. Självfallet var ju hela lägenheten täckt av wall-to-wall carpet. mysigt ohygieniskt. Speciellt för Elles och Brads lilla goding Luis på 10 månader som kröp på golvet. Just här, i den här lägenheten skall Leona och Atilla leva sin första tid som föräldrar. Området kallas i folkmun för nannyhood, då flera mammor (papporna kan ta ut 2 veckor, obetald, pappaledighet = that's it! i det där landet) rattar runt med sina newborns.

På lördagen sov vi ut, åt frukost i loungen (fungerade även som förfestställe och mitt sovrum) och tog tuben till High Street Ken, för lite shopping. Elle ville till Baby Gap och jag till Urban Outfitters. Leona (vaggandes) följde glatt med. Häpnandsväckande pigg. från High Street Ken, var det inte långt till Harvey Nichols, Prada och Harrods. Även fast vi var saggigt klädda ville vi unna oss lite glamour and glits a´la Helt hysterisk paradpar Patsy och Edina. Så tjejerna botaniserade på Harrods olika våningar (mest dock i mathallarna, där det spred sig fantastiska dofter ömsom nyrökt fisk, ömsöm nybakta donuts). Efter en stunds vandrande placerade vi våra små nätta rumpor på Harrods fik och smörjde kråset med varsin scones med jam and butter och en kanna thé. Mumsigt värre. Sedan blev saknaden för Elle till lilla pussgurkan Luis för stor och vi återvände till startplatsen.

Kvällsmåltiden avnjöts med hela sällskapet på Tootsies (en amerikansk kedja), som serverade burgare och annat grillat. Som avslutning tryckte tjejerna i sig den mest fantastiska glassanrättning med såser, flera olika glass-sorter, kakbitar och såklart ett jättemoln av grädde på toppen. Allt detta sköljdes ner med en fin Sauvignon Blanc. En kort promenad senare (i regnet såklart) var vi åter hemma. Fram med chipsskålen, godiset och mera vin. En fantasisk kväll var till sin ända.

Söndagmorgon. engelska korvar, skramlade ägg, krispig bacon och frästa champinjoner tillsammans med jordgubbar och champagne (helt enligt Patsys livsregler) utgjorde frukost/brunchen, då två födelsedagsbarn skulle firas. Leona blev 29 och Brad 40. Eftermiddagen spenderades i kungliga Richmond Park (en jättepark, likt Djurgården med vilda kungshjortar och fejk-dammar). Middagen avnöjts i hemmamiljö. Efter slut-tjatter med tjejerna i köket kröp vi tidigt till kojs för att bli väckta kriminellt tidigt, för hemfärd via köpenhamn till Stockholm. Kan inte vänta tills jag får uppleva hysteriska London igen. Fast det krävs ju att man är minst två för att hålla uppe en smart konversation som Edina: 'We'll go in on public transport, Pats! 'Patsy: 'Are you mad? I've got nothing to wear on public transport!'

Skriven av: Marika M

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren