Publicerat
Kategori: Novell

En kvalmig natt i Bangkok / 3

En kvalmig natt i Bangkok /3

De tre tjejerna kröp i hop runt tekannan, och vi grabbar öppnade ölflaskor och högg in på mackorna som Nib gjort i ordning. - Du har ordnat det fint för dig här!Westerlund vände sig till Jim. - Ja, visst har jag det bra, svarade han men det var kärvt ett tag i början. Jag kom inte hit till Bangkok ensam. Vi var tre stycken kompisar hemma från Värnamo som planerat den här resan under en lång tid. En hel vinter satt vi hemma på fiket och gjorde upp planer. Det var roligt.I april för snart ett och ett halvt år sedan gav vi oss iväg. Vår resplan var att först resa med den transsibiriska järnvägen till Vladivostok och sedan med båt till japan. I japan skulle vi ta oss till Yokohama och därifrån hit till Bangkok. Jim skrattade bistert och tog en klunk öl. - Ja, den delen av resan gick bra fortsatte han. Jag är ju här nu, men inte mina kompisar. De är tillbaka i sverige. - Jaså sa jag, de hoppade av?

- Nej, inte direkt hoppade av svarade Jim. Vi kom hit till Bangkok med en svensk båt, mönstrade av och tog in på ett billigt hotell som ligger därnere vid bryggan där vi träffades tdigare i kväll. Där bodde vi ett tag och skulle enligt planerna nu vidare till Singapore. Från Singapore skulle vi sedan ta oss till Australien och därifrån till USA och sedan hem. Så som ni ser, så har jag inte kommit längre än till första etappen skrattade han och höjde sin ölflaska. Han tog en djup klunk ur den bruna flaskan och fortsatte sin berättelse. - På dagarna höll vi oss mest inomhus, för värmens skull. På kvällarna brukade vi gå runt och strosa, dricka en öl här och en annan där samtidigt som vi höll utkik efter svenska sjömän. En kväll gick vi lite längre in i staden än vad vi brukade göra fortsatte Jim. Vi kom längre och längre bort från floden och upptäckte plötsligt ett annat Bangkok, lång, långt borta från de vanliga schappen och hamnbarerna.

Affärerna var öppna och vi handlade lite småsaker som vi behövde och sedan gick vi in på en restaurang som såg hyfsad ut. Det var där som jag träffade Nib. Hon serverade på den där restaurangen och jag försökte prata med henne. Hon kunde lite engelska så det gick ganska bra. Jag fick hennes adress och lovade att komma dit en kväll. Det var en trevlig kväll men det hade blivit sent, och vi beslöt oss för att ta en taxi tillbaka till hotellet där vi bodde.

Skriven av: Boris Söderberg

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren