Publicerat
Kategori: Novell

En oförglömlig hjälte!

Det var en kall och kyrlig vinter morgon, och 6 dagar kvar till jul afton. Allt var tyst då Betty kom till stallet för att fodra och ta in hästarna. Hon cyklade som vanligt till stallet halvsovandes och jackan halvt igen dragen. Den röda randiga mössan fladdrade när hon cyklade snabbt ner för den branta isiga backen mot stallet som låg en bit bort.
Väl framme vid stallet låste hon snabbt upp med stall nyckeln. I stallet var det tyst och bara några få hästar inne. Resten var ute. Gäspandes tänder Betty lampan till stallet och hon hör genast hästarnas gnägg inne i stallet. Det var några privat hästar inne i stallet och dom var hungriga och ville genast ha mat.
Betty lufsar in i det jul pyntade stallet i sina fodrade svarta vinter stövlar. Katten Nisse rusade mot henne och strök sin svarta kropp mot Bettys ben. Gäspandes går Betty vidare mot foderhörnan. Det var dags för fodring. Först började hon med de få privat hästarna som var inne, sedan la hon in hö och kraft foder till de andra hästarnas krubbor som var ute och väntade på att få komma in.
Där efter satte hon genast i gång med att mocka till hästarna som var ute. Varannan sekund gäspade hon fastän klockan bara var nio. Den natten hade hon varit uppe sent och kollat på en ny komedi film hon hyrt.
Mockningen till de 8 hästarna tog ca en timme, då hade de andra hästarna redan ätit upp sitt foder, och börjat på höet. För 4 gången går Betty ut till dyngstacken och tömmer en överfull skottkärra med häst spillning.
Hon ställer tillbaka skottkärran i hörnet och öppnar boxdörrarna till hästarna som skulle in först. Först skulle hingsten Mc Donald in. Han gick ensam i en hage eftersom han var så hetsig.
Betty går mot hingsthagen och där står den bruna hingsten och gnäggar och vill in. Betty gäspar och försöker att lugna ner Mc Donald. Hon kliver under stängslet och fångar lätt som en plätt in Mc Donald och trär lugnt över den röda grimman över huvudet på honom.
- Duktig Mc Donald. Säger Betty lugnt och klappar hingsten på bogen. Hon öppnar grinden och Mc Donald drog något oändligt. Betty ryckte och slet i grimskaftet, men Mc Donald bara drog och skulle in.
- Lugn! såja! Ta det lugnt pojken! Betty försökte lugna ner Mc Donald men han var som om han satt sig på en humla. Han drog och ruskade med huvudet och små stegrade hela tiden. Han gnäggade och frustade.
Då han helt plötsligt lugnar ner sig. Han spärrar upp öronen och står prick still och bara lyssnar.
- Du är ju inte klok, Mc Donald. Kom nu så går vi in i stallet. Men Mc Donald stod prick still och bara stirrade mot den andra hagen och bara stirrade och lyssnade koncentrerat, medans Betty irriterat stod och drog i grimskaftet och smackade på Mc Donald.
- Åh!…kom nu, tänk vad gått med färskt hö och lite mat…mm…kom nu! Mutade Betty men inte brydde sig Mc Donald i det. I ett lugnt tempo började han gå mot den andra hagen, fast än Betty drog i grimskaftet och slog honom på baken. Det var som om han var hypnotiserad.
- Mc Donald! Kom hit nu! Utbrister Betty. Den andra hagen var runt knuten och inte så långt bort. Träden täckte så man såg inte hästarna i hagen, bara lite av staketet.
Plötsligt ställer Mc Donald sig på bakbenen och gnäggar rakt ut. Betty blir så förskräckt att hon tappar taget om grimskaftet och ramlar med en duns ner i snön på baken. Mc Donald rusar i full galopp mot den andra hagen där de andra 8 hästarna går. Det korta grimskaftet hänger och slänger i luften när det stora halvblodet i full galopp galopperar mot stängslet.
Betty skriker rakt ut efter Mc Donald.
- Din tokstolle! STANNA!!!!!! Betty skriker så högt hon kan och reser sig snabbt upp. Det mörka håret fladdrar åt alla håll liksom mössan när hon springer i de tunga vinter stövlarna.
Betty ser bara Mc Donald försvinna runt knuten av alla träd, då hon tappade skymten av honom. Samtidigt som hon springer efter Mc Donald tar hon upp hennes mobiltelefon upp ur fickan och ringer till stallchefen som var hennes egen mamma.
- Mc Donald har rymt! han…kom hit nu medesamma! Skriker Betty i telefonen och lägger snabbt på luren och stoppar ner den i fickan igen. Hon får syn på Mc Donald i hagen då han står och frustar bredvid hennes eget sto Springti.
- Åh nej…Betty tvärstannar och tror inte sina ögon. Springti och Mc Donald står vänligt och nosar på varandra. Betty får samtidigt syn på att elstängslet är trasigt. Betty vet inte vad hon skall göra. Hon räknar snabbt hästarna och märker att alla hästarna fanns där inne. Hon går i rask takt mot Springti som bara springer i väg tillsammans med Mc Donald runt i hagen. Plötsligt hör hon en bil komma med gasen i botten, och på bara några minuter var hennes mamma där.
- Vad har hänt? Frågar hennes mamma som kommer och ser helt orolig och stressad ut. Betty berättar vad som hänt och att hon inte får fast Mc Donald.
Hennes mamma märker att någon kört med bil inne i hagen. Det var djupa bilspår på den geggiga marken i hagen. Man såg att en bil kört rakt igenom stängslet.
- Va i hela friden?…Betty var lik sin mamma på alla sätt,. Utseende, prat sätt, hantering av saker, ridning mm.
Både Betty och hennes mamma var oroliga vad som hänt.
- Helt plötsligt blev Mc Donald jätte orolig…han bara stack in i hagen…in vet jag inte hur han kom, men när jag såg honom var han där inne med Springti. Berättar Betty som om det vore ett mysterium. Bettys mamma Sunny suckar och anstränger sig för att fånga in Mc Donald. När hon fångat in den vilda hingsten går Betty lugnt fram till Springti. Hon klappar sitt sto lugnt på bogen och pratar lite lugnt med henne.
- Såja, matte är här nu…avbryter Betty sig själv när hon får se att Springtis man är avklippt på vissa ställen. Betty tror inte sina ögon, den långa ljusa manen var ojämn.
- Springti!…vem har gjort så här mot dig?…Mamma! ropar Betty och mamma Sunny kommer fram med Mc Donald bakom sig.
- Betty! Ring genast till polisen! Det har varit tjuvar i farten! Sunny lät förskräckt och kollade noggrant på Springtis man.
- Det är avklippt…det syns …nån har kört in i hagen försökt stjäla hästarna! men sedan blivit skrämda av någonting, och då måste dom ha stuckit iväg utan fångst!…det är den enda förklaringen. Sunny lät koncentrerad samtidigt som hon klappar Springti när hon nosar på Mc Donald.

Betty ringer snabbt polisen och berättar vad som hänt. Hon pratar i tio minuter med polisen och hon lät chockad och lite förvirrad. Hon lägger på luren och stoppar Nokian i fickan igen.
- Dom tog två män med en stulen djurtransport för en halvtimme sedan, precis utanför Ica. Transporten var stulen från Rättvik, och innehöll hönor, kaniner, kossor, sadlar, träns och andra djur. Männen var kända från tidigare. Sa i alla fall polis mannen till mig. Berättar Betty och lät chockad. Sunny ser lika chockad ut och kollar på Mc Donald.
- Det var därför Mc Donald blev så orolig…han förstod att något var här och försökte skada hästarna! Det var därför han lyssnade så koncentrerat! Det betyder att Mc Donald är en hjälte! Hade inte han hört att någon var i hagen, hade inte jag heller hört det! då hade tjuvarna tagit…Springti! Då kunde dom ha tagit alla hästarna! Mc Donald du är en hjälte! Utbrister Betty glatt.

Betty och hennes mamma Sunny släppte in alla hästar och såg till att ingen smitit ut. Mc Donald var dagens hjälte, och matten Betty kom och gav honom en hel hink med äpplen som belöning inne i stallet.
- Jag är så stolt över dig, min lilla Mc…Säger Mc Donalds matte Lilja som står och berömmer Mc Donald med äpplen och några morötter.

Mc Donald blev hjälte den dagen, och han fick en ny kärlek. Springti hittade äntligen sin avlings partner och det kom en ny liten hingst till världen till sommaren som skulle hette Big Mac. Springti och Mc Donald blev ett perfekt par och det slutade som i en Drama film.
Dom levde lyckliga i alla sina dagar……………………………………………………… Skritt trav och galopp nu tar sagan stopp!


Skriven av: Malin Hermansson den 15 mars 2004

Skriven av: Malin Hermansson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren