Publicerat
Kategori: Novell

En resa i tiden

”Han stiger ur taxin, betalar, tar sin väska över axeln och går in i utrikeshallen. Ser sig flyktigt om. Tar av sig sina solglasögon, ställer ner väskan på golvet, och han kan känna de ljumma vindarna från våren utanför, hur de suger sig in genom karuselldörrarna. Han känner en upprymdhet man bara kan få i just en sån där situation; i en avgångshall på väg mot någonting annat, bort från allt det vanliga, bort från alla trådar som håller en på plats i den egna tillvaron. Han checkar in, går upp till restauranten, sätter sig vid ett fönsterbord och beställer in mineralvatten, en ciabatta med serranoskinka, grillad paprika, ruccola och färskost. Han ser en 747:a lyfta, och en tanke han hade som barn återkommer; hur är det överhuvudtaget möjligt?

Ombord på flyget, en resa på ungefär två timmar, läser han en tidningsartikel. Den handlar om en man som har fastnat i ett nät av krav, måsten och myndigheter. En man som kastas mellan samhällets hårda väggar, och slutligen ligger platt ner på marken. Därifrån ska hans resa tillbaka till livet ta sin början.

Han landar på Heathrow Airport runt lunch, och där på flygplatsen är det ett myller av människor som skenar mot olika mål. Tar sin väska, kliver på ett Express train och checkar slutligen in på Landmark London, 222 Marylebone Road, beläget ca en kilometer från Regent´s Park.

Sedan, där inne på hotellets bar, sitter han på eftermiddagen. Det är fullkomligt okomplicerat. Han dricker en Laphroaig, Islay, en rökig 18-åring med en smak av jord, torv och tjära. En fantastisk smakupplevelse. Just där bestämmer han sig för att skriva en bok. Om den där mannen från tidningsartikeln.

Han ska ta honom tillbaka till livet”.

Skriven av: Magnus T

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren