Publicerat
Kategori: Novell

En skoldag

En skoldag
En vanlig skoldag är alltid en ovanlig dag. Detta gör att arbetet i skolan är det mest omväxlande arbete som man kan ha. Ingen dag är den andre lik. Även om man ibland när man går hem känner sig som ett lik. Under ett par dagar i höstas skrev jag ner små händelser för att kunna redovisa dem på detta sättet. Händelserna gäller endast en liten grupp elever, samt stora delar av personalen.
Personernas namn är utbytta, men händelserna är helt sanna (i alla fall i det mesta). För att förstå att dagen är inrutad både för elever och lärare redovisas dagens klockangivelser som på ett schema. Dygnet är lite förskjutet eftersom det börjar med 08.00.
Jag önskar trevlig läsning.
08.00 Personalen börjar. Hälften är där.
08.15 Eleverna börjar. Ingen är där.
08.20 De flesta eleverna har nu infunnit sig till morgonsamlingen som hålls i små grupper med en lärare i varje grupp.
08.30 Kalle anländer högröd i ansiktet eftersom hans kondition avtagit sedan han börjat dagen med att komma i tid men sen stå tillsammans med ett gäng likasinnade och röka bakom cykelstallet. Cykelstallet som för övrigt inte innehåller några cyklar. Dessa finns spridda runt om skolan, samt i enstaka fall inne i någon korridor eller toalett.
08.45 Eleverna går från morgonsamlingen för att inleda dagens lektioner.
08.55 Sökandet efter elever som försvunnit på vägen mellan morgonsamlingen och lektionen startar.
09.00 De flesta försvunna eleverna hittas bakom cykelstallet. Så även Kalle, nu ännu rödare i ansiktet.
09.05 Endast ett fåtal elever saknas nu på lektionerna. Ett gäng joggande killar, gymnastikelever, stannar utanför rektorsexpeditionen och moonar (vänder baken till och drar ner shortsen). Rektorn som har besök av två kvinnliga kollegor från andra skolor får dagens första utbrott. Via Allan (lokaltelefonens allanrop) meddelas att samtliga pojkar, efter gymnastiken, skall uppsöka rektorsexpeditionen.
09.10 Dagens första brandlarm går.
09.14 Nästan alla uppställda på grusplanen utanför skolan. Rektorn och skyddsombudet konstaterar att det endast saknas nio elever, vilket är en halvering av de saknade sen förra brandlarmet.
09.16 Brandkåren anländer och blir genast inbjudna på kaffe. Ett sätt att hålla falsklarmsräkningarna nere (tror rektorn). De saknade eleverna anländer från skogen bakom skolan. Det är samma elever som 09.05 moonat utanför rektorns fönster. Efter utskällning av rektorn för att de inte ställt upp efter brandlarmet, får rektorn förklarat för sig att dessa nio elever inte befunnit sig inne i skolan utan sprungit en joggingrunda. Rektorn bad inte om ursäkt för att han missuppfattat situationen utan mumlade något om att ändra schemat så att det stämmer med de spontana brandlarmen. Eleverna som saknats visar rektorn en av sina fingrar - den längsta.
09.20 Hälften av eleverna har återvänt till lektionerna. Andra halvan tyckte att det var lagom att ta rast fram till 10.00. Kalle, Mikael P, Mikael N och Micke beger sig till skolsköterskan som denna dagen är ledig på förmiddagen.
09.25 Alla elever tar rast eftersom rasten börjar 09.30 - man ska ju inte komma för sent.
09.30 Lärarna slutar hålla lektion i klassrummen.
09.35 Dagens första slagsmål. Lisa i 8A slår ner Svenne i 9C. Lisa förklarar sitt handlande med att Svenne tafsade på henne, vilket Svenne inte förnekar. Svenne tvingas be Lisa om ursäkt, vilket han gör. När Lisa skall be Svenne om ursäkt för örfilen vägrar hon. Mamman skall senare kontaktas av klassföreståndaren.
09.40 Upptäckten på lärarrummet av att inget kokat kaffe till rasten vållar meningsutbyte mellan den på kaffelistan ansvarige biologiläraren och den kaffesugne trä- och metallslöjdsläraren. Den kvinnliga biologiläraren låser gråtande in sig på den enda personaltoalett som finns och stannar där hela rasten.
09.55 Kaffet klart, ingen hinner dricka. All personal utom biologiläraren går till lektioner.
09.58 Ingen hör biologilärarens bultande inifrån personaltoaletten.
09.59 Vaktmästaren kommer till skolan. Han har försovit sig.
10.00 Lärarna inleder nästa lektionspass.
10.05 Eleverna anländer efter rasten.
10.10 Vaktmästaren går hem igen. Han mår dåligt.
10.15 Några elever uppsöker expeditionen och frågar efter biologiläraren. Ingen hör bultandet från personaltoaletten.
10.20 Via Allan uppmanas biologiläraren att bege sig till lektionen. Pojkarna som väntat på skolsköterskan ger upp väntandet och går ut och röker.
10.21 Ingen hör bultandet från personaltoaletten.
10.30 Rektorn meddelar kanslisten att han försvinner ett par timmar. Tjänsteärende hos skolchefen, heter det.
10.40 Tre äldre pojkar, som skulle varit på gymnasiet så här dags på dagen, går rakt in i en sal och börjar en diskussion med Greta. Det verkar som om Greta dagen innan gjort slut med en av pojkarna, vilket måste redas ut - just nu. Den undervisande läraren ombeds hålla truten när han vänligt ber de äldre pojkarna lämna klassrummet. Läraren ringer till vaktmästaren - inget svar. Läraren ringer till rektorn - inget svar. Läraren håller truten.
10.42 De äldre pojkarna lämnar klassrummet. Det gör Greta också. Tydligen är kärleken återuppstånden på ungefär en minut.
10.43 Ingen hör bultandet från personaltoaletten.
10.45 Fysikläraren behöver gå på toaletten. Eftersom han på långt håll kan se att det är upptaget på personaltoaletten, väljer han en av elevtoaletterna.
10.49 Fysikläraren kommer högröd ut från elevtoaletten och står stegen mot rektorsexpeditionen.
10.50 Fysikläraren återvänder till sitt klassrum mumlande vissa svordomar.
10.55 Ingen hör bultandet från personaltoaletten.
10.57 Dagens andra brandlarm.
11.03 Endast tre personer saknas, Rektorn, vaktmästaren och biologiläraren. Alla elever är närvarande, om man undantar dem som saknades på morgonen. Skyddsombudet är förvillad eftersom inte samma elever saknas nu som tidigare, men samma antal. Han antecknar att antalet elever stämmer med senaste kontrollen. Ingen hör bultandet från personaltoaletten.
11.05 Brandkåren anländer, men är inte kaffesugna. Lunch serveras till brandpersonalen på matbespisningen. Eleverna, delar av dem i alla fall, återvänder till lektionerna.
11.10 Greta anländer med ett nytt sugmärke på halsen.
11.15 Brandchefen hämtar ett bräckjärn för att öppna personaltoaletten.
11.18 Biologiläraren undrar om det finns kaffe.
11.20 Första gänget elever anländer till matbespisningen som öppnar 11.30.
11.28 Största delen av eleverna ätit färdigt. 70% av maten är slängd i återvinningstunnan.
11.30 De första eleverna som skall äta 11.50 anländer till matsalen. Bråk uppstår med matpersonalen eftersom maten inte är klar. Den lärare som skulle vakta första matpasset anländer och konstaterar att alla har ätit färdig och han beger sig därför tillbaka till personalrummet.
11.35 Skolchefen i kommunen ringer och vill tala med rektorn. Rektorn är ju på tjänsteärende hos skolchefen och kan därför inte svara. Skolchefen lovar återkomma.
11.40 Dagens andra slagsmål. Nisse 8C och Pelle 8A slår varandra blodiga. Anledningen tycks vara att Pelle sagt något dumt när de gick i femman. Nisse kom helt plötsligt ihåg det nu. Föräldrarna skall meddelas senare. Brandchefen uppskattar skadorna på toalettdörr, lås och dörrkarm till runt två tusen kronor. Biologiläraren kokar nytt kaffe.
11.50 Hemkunskapsfrökens cykelsadel hittas i en av elevtoaletterna. Skolsköterskan anländer och får plåstra om Nisse och Pelle.
12.00 Ett märkligt lugn lägrar sig över skolan. Var finns alla?
12.20 Lektionerna börjar för en del. De flesta av denna del kommer för sent.
12.30 Framkommer att det tidigare lugnet berodde på att ett par av eleverna i nian visat upp sina trimmade mopeder på parkeringsplatsen. Nytt skolrekord är nu 89 km/h, uppmätt på raksträckan mellan polishuset och skolan.
12.40 Rektorn anländer till kolan - nyklippt.
12.42 Rektorn påtagligt nervös efter beskedet om att skolchefen återkommer.
12.43 Rektorn försöker låsa på personaltoaletten.
12.44 Rektorn på väg till en elevtoalett.
12.45 Rektorn tilldelas en örfil av Greta som befann sig på den olåsta elevtoalett som rektorn beslutat uppsöka.
12.46 Greta börjar sprida ut på skolan att rektorn är pedofil.
12.47 Skolchefen hör av sig.
12.50 Samtliga elever på lektion - utom de som saknades vid senaste brandlarmet.
13.00 Rektorn meddelar kanslisten att han åker till skolchefen på tjänsteärende och kan inte väntas tillbaka - idag.
13.10 Skolsköterskan berättar på personalrummet att hon fått besök av en yngling som ville ha hennes uppfattning om sin mandom. Var den normal eller ej. Även om hon inte nämnde ynglingen vid namn, visste alla att det var Svenne i 9C. Han ansågs normal, eller lite extra normal enligt en fnissande skolsköterska..
13.15 Fysikläraren avslöjar varför han varit upprörd under förmiddagen och lunchen. På den toalett som han uppsökte under förmiddagen stod det skrivet på väggen att man skulle ringa ett visst telefonnummer och fisa i luren. Telefonnumret tillhörde fysikläraren. Han funderade nu på att byta telefonnummer. Han blev snabbt upplyst om att han var en offentlig person och att han inte får ha hemligt nummer. Detta gjorde honom ännu mer upprörd.
13.20 De elever som tagit en spontan rast börjar så smått återvända till lektionerna.
13.25-14.00 Frid råder över skolan. Endast lågmälda utrop och svordomar hörs i korridorerna.
14.00 Rektor återvänder trots allt - blekare än vanligt.
14.05 På Allan meddelas att en extra personalkonferens kommer at hållas 15.00 i aulan.
14.06 Högljudda svordomar hörs i klassrummen - från lärarna. Eleverna skadeglada.
14.20 Föreståndaren för matbespisningen kommer instormande på rektorsexpeditionen. Hon låter meddela att nu får det vara nog. Sen går hon.
14.25 Rektorn förstår fortfarande inte vad som får vara nog angående bespisningen.
14.25 Nisses pappa anländer till skolan.
14.30 Pelles mamma anländer till skolan.
14.35 Nisses pappa begåvas med en spark på benet av Pelles mamma.
14.36 Pelles mamma hämtar Pelle från lektionen.
14.37 Nisses pappa får en lista på de friskolor som finns inom lämpligt avstånd.
14.40 Nisses pappa har bestämt sig. Nisse stannar.
14.41 På vägen hem meddelar Pelles mamma expeditionen att Pelle slutar för dagen.
14.42 Nisses pappa reser sig från sitt gömställe under expeditionsskrivbordet.
14.43 Rektorn ber om en förklaring till vad som inträffat.
14.44 Alla tittar på rektorn - och går sen.
14.45 Rektorn fortfarande ovetande om vad som hänt på matbespisningen och varför Nisses och Pelles föräldrar var på skolan.
14.50 De elever som ännu finns kvar på skolan slutar.
14.55 Skolbusschauffören kommer in på expeditionen och undrar om det stämmer att skolan skall var stäng dagen efter.
14.56 Skolbusschauffören har förstått att någon försökt lura honom.
15.00 Extra personalkonferens i aulan. Lisa mamma anländer till skolan.
15.01 Rektorn har ännu ej anlänt till aulan. Lisas klassföreståndare blir utskälld av Lisas mamma. Klassföreståndaren ber Lisa om ursäkt för att hon behövt slå Svenne.
15.02 Rektorn anländer till aulan.
15.03 Anledningen till det extra mötet förklaras. Skolan ska omorganiseras och lärarna revidera de lokala läroplanerna - för fjärde gången detta läsår. Den nya organisationen skall träda i kraft nästa temin. Förberedelsearbetet skall göras inom ramen för det vanliga arbetet.
15.04 Allmän suck från lärarkåren.
15.05 Mötet avslutas.
15.06 Lisas klassföreståndare anländer till mötet samtidigt som alla andra lämnar aulan.
15.07 Lisas klassföreståndare ensam kvar med rektorn i aulan.
15.08 Lisas klassföreståndare utses av rektorn att skriva ner några minnesanteckningar om mötet.
15.09 Rektorn lämnar aulan.
15.10 Lisas klassföreståndare lämnar aulan.
15.15 Arbete i arbetslag.
15.16 Halva personalstyrkan går hem.
15.17 Lisas klassföreståndare klar med minnesanteckningarna.
15.18 Rektorn klar över problemen på bespisningen - eleverna är stygga.
15.19 Lisa klassföreståndare uppmanas av rektorn att ta tag i problemen på bespisningen.
15.20 Rektorn går hem.
15.21 Nästan alla andra går hem.
15.22 Lisas klassföreståndare, kanslisten och bespisningsföreståndaren kvar på skolan.
15.23 Dagens tredje brandlarm.
15.24 Lisas klassföreståndare, kanslisten och bespisningsföreståndaren går hem.
15.29 Brandkåren anländer till en tom skola.
16.00 Brandkåren brutit upp tre dörrar, ett fönster samt sågat ner ett vårdträd för att ta sig in i skolan. De nycklar som brandkåren förfogar över är inlåsta i ett brandskåp - som ingen har nyckel till.
16.03 Brandchefen ringer rektorn som i sin tur ringer vaktmästaren, som i sin tur ringer fastighetsförvaltningen, som i sin tur ringer vaktmästarjouren, som i sin tur avvaktar till nästa dag. Brandkåren spikar igen trasiga dörrar och fönster.
18.22 Inbrottslarmet går på skolan.
18.29 Polisen konstaterar att Lisas klassföreståndare inte kan koden för att stänga av larmet.
18.30 Kvällens föräldramöte i 8A avbryts innan det börjat. Man kan inte överrösta larmklockan som enbart kan stängas med koden till inbrottslarmet.
18.43 Vaktmästaren mår bättre och går ner från sin tjänstebostad på andra våningen och stänger av larmet.
19.07 Den automatiska nattbelysning i skolan tänds eftersom den är inställd på 19.00.
20.19 Vaktmästaren hämtar kaffe på personalrummet eftersom han eget är slut.
20.20 Vaktmästaren antecknar på kaffelistan att han betalar på sommarlovet eftersom det bara är han som är där då och måste ha kaffe. Att han dricker året om hör inte till saken.
21.32 Den hittills enda fungerande ytterbelysningen slutar fungera - med hjälp av några ynglingar från trakten.
22.14 Vaktbolaget kör förbi.
00.51 Vaktbolaget kör förbi.
05.16 Vaktbolaget stannar och tar skolans morgontidning. Samma tidning som skolan betalt för i många år och alla trott att någon annan suttit på dass och läst.
06.03 Städerskorna har anlänt.
06.14 Städerskorna städar.
06.57 Städerskorna fikar.
07.31 Vaktmästaren låser upp nästan alla dörrar på skolan. Den dörr som lärarna använder förblir medvetet låst. Lärarna som ofta bär på väskor och från hemmet medtaget undervisningsmateriel måste sätta ifrån sig detta och leta upp nycklarna. Vaktmästaren har lovat att försöka hinna låsa upp i framtiden.
07.44 Vaktmästaren och kanslisten analyserar gårdagens händelser över en kopp kaffe och är överens om att det är lärarnas fel att det är som det är. De är också helt på det klara med att lösningen är enkel. Vad lösningen är framgår dåligt.
08.00 Personalen börjar. Hälften är där.


Skriven av: Göran Håkansson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren