Publicerat
Kategori: Novell

En vanlig morgon...( version 2)

En vanlig morgon…

Klockan piper irriterande. Den är 06.50 och jag stänger ilsket av den. Ännu en seg måndag morgon. Stiger ur den sköna sängen och drar bort de röda gardinerna ifrån det lortiga fönstret. Snön ramlar vit ner från himlen. Det är fortfarande mörkt ute. Mysigt.
Jag drar på mig badrocken, undviker den stirrande spegeln på väggen och går ut till hallen.
Klampar upp för den risiga trappan. Möter en sur mamma i trappen som säger åt mig att inte klampa så högt.
Kärring! Tänker jag tyst för mig själv medan jag kliar mig i det smutsiga håret.
Kliver in i det fula badrummet. Det brun beiga väggarna grinar fult åt mig.
Vrider på den kalla duschen och sätter mig på toan för att vänta tills det varma vattnet börjar flöda.
Skönt, tänker jag. Tvättar bort smutsen och schamponerar det flottiga håret. Tar lite utav syrrans exklusiva schampo. Hon märker inget tänker jag nöjd.
Löddret rinner skummande ner för min kropp och några sekunder senare slår kylan mot benen när jag stänger av det droppande vattnet och kliver ur duschen.
Knyter om den vita badrocken hårt och tar en blå handduk och gör en turban i håret.
Klampar ner för trappen. Möter min lillebror i hallen.
Godmorron, värst vad du var snygg idag då, blir min kommentar.
Jag vet! Får jag till svar. Går förbi i köket och slår på stereon.
Njuter. Musiken strömmar ljuvligt ur högtalarna när jag kliver in på mitt blåa rum.
Torkar mig och tar på mig nytvättade underkläder. Kör den vanliga proceduren. Deo, parfym, body lotion…
Öppnar de knarrande garderobs dörrarna och stirrar tomt in i det trånga utrymmet. Tar ut en grön tröja och ett par blåa jeans. Tröjan dras snabbt över huvudet och jeansen snabbt upp över låren.
Sjunger tyst med i den strömmande musiken. Min lillebror kommer in och frågar dumt vad jag gör. Klär på mig! Får han till svar.
Hör hur mamma ropar ett trött Hejdå! Och stänger igen dörren. Två sekunder senare hörs bilens dova muller på väg upp från gården. Skönt tänker jag.
Tar på mig lite mer utav den milda parfymen. Drar in den ljuva doften.
Tar den fluffiga handduken ur håret och ruskar på de blöta topparna. Drar den trasiga borsten genom håret ett par gånger och försöker göra nån slags bena med hjälp utav mina fuktiga fingrar. Sätter upp håret i min sedvanliga slarvknut i nacken.
Min lillebror försvinner ut i den randiga hallen. Jag kommer strax efter. Stänger igen den stora vita dörren till min systers rum. Kikar först in för att kolla om hon lever. Dova andetag hörs och hon sover tungt.
Min bror klär på sig sin stora mörka jacka, tar på sig sina stora skor, tar en svart mössa, och slänger upp den tunga ryggsäcken på axeln.
Jag hör ett Hejdå! strax innan dörren slår igen. Äntligen ensam.
Går in på den vita toaletten. Möts av min stirrande spegelbild i spegeln med tankrämsfläckar.
Tar lite brun ögonskugga och kladdar på lite svart mascara.
Ser rätt okej ut för att vara en helt vanlig seg måndag.
Trampar ut i köket. Stereon spelar fortfarande underbar musik. Sjunger med till de klingande tonerna.
Kollar in i det fulla kylskåpet. Bestämmer mig för att vara nyttig idag. Som alla andra måndagar då jag startar mitt vanliga försök med att gå ner i vikt.
Tar en yoghurt ur kylskåpet och slår mig ner vid det slitna köksbordet. Stirrar ut på gården som täckts utav snö. Underbart.
Öppnar skåpet till soporna. Stanken möter mig och jag slänger snabbt min yoghurt burk. Öppnar diskmaskinen och slänger in den lortiga skeden.
Går in på toan, tar min blåa Harry Potter tandborste och kletar på ett tjockt lager tandkräm.
Borstar intensivt i takt till musiken. Det blåa löddret letar sig sakta ut genom mina blöta mungipor. Spottar. Sträcker ut tungan och borstar en sekund. Spottar igen. Tvättar mig runt munnen i det iskalla vattnet och torkar sedan med den rosa handduken. Släcker lampan och går ut.
Går in i köket och stänger av stereon. Bara den mullrande fläkten hörs. Stänger av den också.
Tar på mig mina lortiga gamla converse dojor. Virar den vita halsduken runt halsen och tar på mig vinterjackan. Letar efter vantarna,. Spårlöst försvunna.
Tar väskan och hittar vantarna inuti.
Öppnar dörren och den kalla snön möter mig. Stänger den stora bruna dörren, stänger in värmen.
Ännu en helt vanlig seg måndag.


Skriven av: Johanna Matsdotter

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren