Publicerat
Kategori: Novell

Familjlös ..........eller???

Föräldralös...Eller??

Elisa sydde små tätta stygn på det vackra sidentyget.
Hon sydde sina sista stygn och beundrade sitt verk.
Elisa hade sytt en enkel, men väldigt vacker klänning av det fina sidentyget frun hade gett henne.
Elisa var tjänsteflicka hos familjen Lundvall.Frun och herrn behandlade henne väl, men sedan var det deras son Erik.
Han var väldigt elak och så fort han fick chansen försökte han att tafsa på Elisa.
Elisa kände sig inte trygg med honom och höll sig helst till frun eller herrn.
Familjen hade lite tjänstefolk till och en dotter på 3 år.
Den vintern skulle Elisa fylla 14 , men hon var tidigt utvecklad fär sin ålder.
Elisa vek prydligt ihop klänningen och lade den på ett brunt ekbord, sedan lade hon ner sygrejorna i en brun träskista som stog mitt i syrummet.
Lundvalls var rika och Elisa hade haft tur som hade fått anställing hos Lundvalls efter som det endast var 3 stycken av hundratals sökande som fått anställningen.
Elisa suckade tyst och log för sig själv medan hon gick nerför marmortrappan.
Elisa hälsade med en nick på kokerskan Tilda som stod i det vackra, men enkla köket och tillagade kalkon dem skulle äta till middag.
Herr Lundvall var medelålders, medans fru Lundvall var bara i 30 årsåldern.
Elisa gick in i finrummet där fru Lundvall satt i den fina soffan av finaste slag.
Fru lundvall var klädd i en enkel klänning, men det kvittade vad hon hade på sig för hon var alltid lika fin.
-Hej Elisa, hälsade fru Lundvall.Vill du gå på logdansen nu om 5 dagar?
-Det vill jag, svarade Elisa med en nick.
Blåbalen var en bal för tjänstefolket som hölls två gånger om året .
Balen varen sorts omvändningsbal där friviliga herrar och fruar serverade på balen.
Fjortonde året var gränsen på hur ung man fick vara på balen.
-Elisa, du kan få ha en av mina gamla klänningar om du vill , sa Frun och log mot Elisa.
*
Det var balkvällen.
Elisa satt framför en spegel i hennes eget enkla lilla rum.
En av dem andra tjänsteflickorna stod bakom henne och fixade en vacker frisyr.
Elisa hade på sig en vacker klänning av sammet med broderier och en svag uringning.
Av frun hade hon fått rödfärg till kinderna och läpparna.
Elisa var helt enkel vacker, hade frun sagt då hon gick nerför trppan i klänningen.
Elisa Tog på sig en enkel kappa och gick nerför trappan, nu också iklädd frisyr och makeup.Alla i rummet stirrade på henne och elisa log.
Erik kollade finurligt på henne och tog hennes hand.
-Låt mig eskortera damen till balen.Jag är själv frivlillig tjänare, sa Erik och drog med sig Elisa som suckade.
Hade hon inte kunnat gissa sig till att detta skulle hända?
Nåväl då fick hon göra det bästa av situationen och hitta en kavaljer snabbt.
Det behövdses inget letande för Elisa blev uppbjuden stup i kvarten och behövde inte oroa sog för Erik.
En dans snodde sig Erik åt men sedan slapp hon honom.
När kvällen var slut var Elisa alldeles slutkörd och somnade i vagnen.
Erik lutade sig fram och kysste henne på kinden.
Det var det första tecknet på ömhet Erik gett Elisa och hon föll en tår.
Hon förstod vad han kände för henne och mjuknade.
Hon lutade sig emot honom och kysste honom.
Sedan sa hon godnatt.
*

Det var julafton kväll.
Nu var det offentligt att erik och Elisa var ett par och alla satt framför den varma elden bredvid den vackra julgranen i finrummet.
-Elisa, vi har bestämt oss för att adoptera dig, sa frun.
Elisa blev så paff att hon spärrade upp ögona.
Sedan log hon mot Erik och lutade sig tillbakds mot soffan.
-Vi ville inget säga förrans allt var bestämt berättade Herrn.
Nu har du en familj igen.
Elisa gladdes åt kvällen för nu hade hon en familj.
4år senare fick Elisa sitt första barn med erik och dem gifte sig och efter några år hade dem 3 barn och dem var lyckliga tillsammans.
Elisa lärde sig att älska Erik och dem var väldigt omtalade.
Elisa visste inte vad som hände den kvällen, men hon minns att hon föll framåt som av en hård knuff i ryggen och började älska Erik .
Nu heter hon Miss Elisa på gravstenen.

Skriven av: Ida Erlandsson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren