Publicerat
Kategori: Novell

Flaggkocken / 7

Flaggkocken / 7

Ansiktet var blekt och anletsdragen förvridna och plötsligt började kocken skrika och slå vilt omkring sig. Han verkade helt hysterisk och han var hemsk att skåda,men tillsammans lyckades de fyra skeppskamraterna hålla fast honom och släpa upp honom uppför trapporna till byssan. När de kommit fram till dörren som ledde in till kockens hytt måste de lägga ner honom på durken för att få tag i hyttnyckeln. Det var lättare sagt än gjort. Kocken slog och fäktade med armar och ben och genom hans vitblå nerkylda läppar strömmade de hemskaste eder blandat med gråt och hostningar. Det behövdes tre man för att hålla fast honom. Till slut fick gnisten ändå tag i nyckelknippan och snabbt låste han upp hyttdörren.

Väl inne i hytten baxade de upp den sprattlande kocken i kojen. Nu började upptiningsarbetet. Hökaren fick av honom skinnjackan och t-shirten och gnisten som fått tag i ett badlakan började snabbt att massera hela den nerkylda kroppen. Kocken skrek och svor på spanska och slog fortfarande vilt omkring sig men hökaren höll honom i ett stadigt grepp. De förstod naturligtvis att han var rejält nerfrusen men fick de bara upp värmen på honom så...

Det blev trångt vid kojen, tredje styrman försökte hjälpa till med massagen, men det var inte lätt Kocken vred och slängde sig hit och dit. De försökta att prata lugnande med honom och efter en stund slutade han att slå omkring sig, men ryckning-
arna i armar och ben fortsatte.

Tredje styrman drog sig tillbaka till hyttens enda fåtölj. Han hade plötsligt er-
inrat sig sitt egentliga ärende till kyrrummet och skickat skanskalle tillbaka till förrådsrummet. Skanskalle återkom strax till kockhytten och i famnen hade han den kalla bruna ölkartongen. Styrmannen tittade på ölkassen och sedan bort mot kojen.
' Ja Ja,' sa han högt, han hade allt en jävla tur, Cochineron Primeron, och det kan han min själ tacka min goda törst för.'

2:dre kocken och hökarehalvan hade kommit in i kockhytten. De slog sig ner på fyllebänken vid sidan om skanskalle. Trean satt bekvämt tillbakalutat i fåtöljen och berättade för dem vad som hänt. Ölkassen öppnades och styrmannen bjöd laget runt.

Vid sidan av kojen, i var sin stol satt hökarn och gnisten och gned den nu lugnare 1:e kockens skin ed ett stort badlakan. De hade ringt upp till bryggan och bertättat för 2:dre styrman vad som hänt. Denne hade rekomenderat fortsatt massage och kanske några supar. Men inte för många hade han tillagt. ' Jag kommer ner efter vakten!' Hökarn hade i sin hytt hämtat en flaska wisky och hällt upp ett halvt dricksglas som de tvingat ner i den hostande, snörvlande kocken. ' Den där gör susen ' sa gnisten och blängde på flaskan. ' Ja, det gör den säkert ' höll hökarn med om. ' Vi kunde ju behöva varsin vi också,' han hade lagt märke till gnistens törstiga blick. ' Nja ' gnisten låtsades dra på det ' skulle vi inte ha liv i kockskrället först?' ' Han kommer sig ' sa hökaren och slog upp två rejäla rackabajsare.

Sakta började kocken att återhämta sig. Whiskyn gjorde väl sitt till. Fortfarande var han mycket uppskakad men hade hade återfått färgen i ansiktet och det gick att prata med honom.
Med två,tre kuddar bakom ryggen och tre filtar omkring sig såg han ut att må förvånanadsvärt bra, där han halvlåg i kojen med ett halvt glas whisky,i den ena handen...

Skriven av: Boris Söderberg

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren