Publicerat
Kategori: Novell

För- och nackdelar


Hon tänkte på det. Hon tänkte på det länge och hårt men hon kunde inte få ordning på det. Så hon arrangerade en lista och radade där upp fördelar och nackdelar.
Det tog länge för henne att komma på någonting att skriva; hon kunde inte komma på vare sig en fördel eller en nackdel. Inte en enda.
Tillslut fick hon ned en mening under punkten ’fördelar’: då har jag gjort det och jag kommer aldrig mer behöva sitta med en för- och nackdelslista för att besvara frågan om jag ska göra det eller inte. Denna fördel gav henne dock ingen klarhet i frågan. Skulle hon någonsin få en klarhet i frågan? Det hade hon inte heller något svar på.

Vattenkokaren avslutade sin uppgift med ett Klick. Hon hällde ut det mörka pulvret i botten av en stor kopp och hällde på vatten upp till kanten, sedan rörde hon om. Kaffet skulle kanske kunna hjälpa henne att få klarhet och komma fram till ett svar i frågan men det visade sig att det inte gjorde det. Hon hällde därför upp ytterligare en kopp men denna fick henne bara att må illa. Efter att hon hällt ut det resterande innehållet i vasken satte hon sig än en gång vid sitt skrivbord för att arbeta med sin lista.
Hon kom på sig själv med att rita streckgubbar på den andra sidan i sin anteckningsbok snarare än att jobba med listan och frustrerat drog hon ett tjockt streck över dem.
Nu måste jag få klart den här, tänkte hon och lade sitt huvud mellan sina händer.

“Fördelar … Nackdelar …” hon mumlade orden flera gånger. När hon hade mumlat orden tio gånger, mumlade hon dem tio till. Orden lät annorlunda efter en stund och hon fann sig själv med att lyssna på varje stavelse när hon uttalade orden långsamt. “Fööör-deeeeeeeel-aaaaaar …” Det lät konstigt i hennes öron; det lät som om ordet förvandlades till ett annat ord: ett nytt ord hon inte hört förut.
Nu driver du iväg igen. Fokusera! sade en röst i hennes huvud.
“Listan …” sade hon som för att påminna sig själv vad det var hon skulle fokusera på.
Efter tre timmar kunde hon äntligen se ner på det vita pappret och konstatera att hon faktiskt lyckats med att krafsa ner en mening under punkten ’nackdelar’. Hon var trött nu och hon somnade nästan i samma sekund som hennes huvud landade på kudden.

Det hon hade skrivit under punkten ’nackdelar’ var: Nackdelen med att lösa det nu är att jag då inte har någonting att göra i morgon.

Skriver noveller och kortnoveller i olika genre.
Tobias Olofsson är medlem sedan 2019 Tobias Olofsson har 4 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren