Publicerat
Kategori: Novell

Förmågan

Förmågan

Billy är övertygad om att han vet vad som ska hända innan det händer. Han vet att hans drömmar förmedlar budskap till honom om vad som senare kommer att hända och att han när som helst kan få nya budskap. Billy har haft den förmågan så långt tillbaka som han kan minnas och han har lärt sig att kontrollera den med omsorg, genom att ta vara på budskapen och försöka följa dem. Billy har upplevt samma sak flera gånger. Det börjar med att han får budskapen som en varning och därigenom tar han dem på allvar. Sedan händer det i verkligheten. Billy är då förberedd och han försöker göra det rätta.
Men han förstår inte vad det har för något syfte. Är det inte själva utmaningen med livet att man ska vara ovis om vissa saker? Billy förstår inte heller varför svarta skuggor besöker och betraktar honom. Och dem kan han bara se när han inte är medveten om vad han ser, för när han blir medveten om det försvinner de. En del av dem skrämmer honom, men andra är trevliga och dem tycker Billy om när de finns i hans närhet.
Billy har aldrig kunnat bevisa för någon att han har denna förmågan. Billy har försökt prata om det med en psykolog, men som Billy såg det så verkade det inte som om psykologen helt förstod eller trodde på honom. Billy tror att alla har denna förmåga, bara man litar mer på sina känslor och tror på nästan vad som helst och att allt är möjligt.
Men en natt hände det något som förändrade hans liv. Billy hade en mardröm om att han var ute och joggade sin vanliga 5 km runda i skogen. (Han försöker att träna minst två gånger i veckan för att behålla sin kondition). ”Det var mörkt ute denna höstkvällen och lamporna var tända över stigen han joggade på.” (När Billy är trött av den fysiska ansträngningen brukar han ibland se de svarta skuggorna som rör sig eller står stilla vid sidan av stigen. Därför försöker han hålla sig medvetet vaken så gott det går för att inte se dem). ”Efter ungefär en tredjedel av rundan började Billy känna obehag av att vara i skogen. Det var inte de svarta skuggorna som gjorde det utan det var något annat där ute i mörkret. Förutom ljudet från hans andning och fotsteg var det väldigt tyst i skogen. Billy tyckte sig höra något bakom sig och han tittade bakåt. Billy såg en kvinna utan ben som svävade mot honom på stigen. Billy blev skrämd av det och han ökade tempot och sprang så fort han kunde utan att vända sig om…” Mardrömmen slutade med att Billy vaknade på natten och kunde inte sova resten av den.
Efter det upphörde hans förmåga. Budskapen försvann och han såg inte längre de svarta skuggorna. Billy kände inte igen sig längre och han började känna sig ängslig och blyg och han vågade inte göra de saker han kunnat göra tidigare, för han visste inte vad som skulle kunna hända och om han gjorde rätt eller orätt. Billy blev isolerad från omgivningen för han ville helst vara ensam. Billy hade inga anhöriga som kunde förstå honom. Men när han berättade för sin psykolog om det som hade hänt, sa psykologen till Billy att det kan vara så att hans förmåga upphört genom att han blivit så skrämd av mardrömmen och då hade hans känslor för förmågan avtagit. Billy tyckte att psykologens svar lät ganska enkelt och logiskt, men han tvivlade på att psykologen trodde på honom. Det första Billy nu valde att göra var att försöka övervinna sin rädsla genom att göra nya saker, och det lyckades när han upptäckte en ny hobby som ledde honom in på nya tankar.
Men varje natt terroriserade samma mardröm honom. Om och om igen sprang Billy ifrån den svävande kvinnan utan ben och sedan vaknade han. Till slut sov inte Billy längre på nätterna, han satt uppe och byggde sina modellplan för att slippa möta fasan, och det drev honom vansinnig. När Billy var så trött att han behövde sova bestämde sig för att inte springa ifrån tanten. Men när han väl befann sig i drömmen gjorde han det ändå.
Efter ett tag förstod inte Billy varför han sprang iväg från henne. Billy funderade på om det inte var så att kvinnan ville få kontakt med honom. Tiden gick och när Billy byggt upp sitt självförtroende bestämde han sig åter igen för att försöka stanna upp och fråga kvinnan vad hon ville.

Den natten visade Billy sin tapperhet. Drömmen började likadant, men slutade på ett sätt som han aldrig kom att glömma. När Billy stod där framför kvinnan, som stannat med ett småleende på läpparna, och försökte säga något, sa kvinnan att han klarat provet och hon gav Billy en silverring som han skulle bära för att kunna hålla kontakten med henne i den dimensionen han befann sig i. Kvinnan sa sedan att det var ont om tid och att hon bara kan träffa honom på natten, och bad Billy att fort sätta på sig ringen. När Billy satt på ringen på en av sina fingrar vaknade han på morgonen och såg i all sin förvåning ringen. Efter det kom mardrömmen aldrig mer tillbaka. Billys förmåga kom sakta tillbaka till honom och när han kommit så långt att han kunde få nya budskap och se de svarta skuggorna, började han känna sig som vanligt igen.
Billy låg nu vaken på nätterna och väntade på att kvinnan kom och besökte honom. Billy tyckte att hon var trevlig och de pratade genom telepati med varandra om nästan vad som helst. Men när Billy frågade kvinnan om hur hennes dimension det såg ut, ville hon inte svara på det. Kvinnan sa att det var något som han skulle få uppleva senare och att det fanns flera dimensioner med olika miljöer. Till slut när Billy frågade varför kvinnan ville ha kontakt med honom, ville hon inte svara på det heller. Och som en kommentar på frågan tillägde kvinnan att det snart ändå skulle vara över. Billy förstod inte vad hon menade och började bli misstänksam, men han vågade inte fråga varför hon sa det.
Dagen därefter hände något som Billy inte kunde förutspå. Olyckan inträffade snabbt och utan förvarning. När Billy var ute och cyklade på vägen kom bilen med hög fart och körde på honom framifrån. Billy flög över bilen och landade vid sidan av vägen med händerna före samtidigt som cykeln flög framåt. Billy var medveten om vad som hänt och reste sig upp och tittade chockad runt omkring sig. Från restaurangen i närheten rusade en man ut och tog tag Billys arm och uppmanade honom att lägga sig ner. Billy ville först inte lägga sig ner, för han ville gå hem, men ändrade sig när flera människor kom ut från restaurangen och tog hand om honom. När Billy låg där på asfalten med hysteriska människor runt omkring sig, förstod han vad den benlösa kvinnan menat. Billy tänkte att hans tid snart var inne, men han kunde inte förstå att han inte kände någon smärta. Under sina tankar fick Billy en kudde under huvudet, handdukar och filtar över kroppen. En kvinna kramade om Billys hand och frågade honom vad han hette och var han bodde. Billy svarade på alla frågor och var fullt medveten om vad som hände, han tyckte till och med det hela var lite komiskt med alla människor som såg oroliga ut. En man som sa att han var läkare kom fram och tog pulsen och blodtrycket på Billy. Efter en kvart kom ambulansen fram och tog över. Billy lyftes upp på ett bår och kördes in i ambulansen. På väg till sjukhuset satt en kvinnlig läkare bredvid Billy och pratade med honom. Hon frågade om han hade ont och Billy sa att han inte kände något, läkaren förklarade då att han kommer att känna ont senare. Och det gjorde Billy när han varit på sjukhuset i en timme och fick förklarat av en sjuksköterska att han brutit armen. Med gipsad arm lämnade Billy sjukhuset och var fortfarande lite chockad av händelsen. Billy märkte efter ett tag att hans silverring var borta. Men han visste inte om att det skulle avbryta kontakten med kvinnan.
När Billy på natten låg i sängen och väntade på att kvinnan utan ben skulle besöka honom, gjorde hon inte det och inte natten efter heller. En hel vecka gick och Billy började känna sig otålig. Han ville prata med kvinnan och förklara för henne vad som hade hänt.
Efter fyra veckor slutade han att vänta. Billy började då ana varför han fått mardrömmen och varför kvinnan besökt honom innan olyckan. Han trodde att det var för att han skulle få kraft till att klara av situationen. Genom att hon skrämde honom i drömmen och sa de där orden, att det snart ändå skulle vara över, som en kommentar på Billys fråga om varför hon ville ha kontakt med honom, som det kanske var meningen att han skulle få höra. Och kanske också därför att han för en gångs skull skulle få uppleva hur det är att inte veta vad som ska hända. Men ville kvinnan Billy gott eller ont? Billy kunde inte tänka sig att hon ville honom något ont, så trevlig som hon var när de pratade med varandra, fast Billy undrade ändå om det verkligen var så.

Skriven av: Christer Mattsson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren