Publicerat
Kategori: Novell

Fru Nilssons fest

FRU NILSSONS FEST.


Den årliga träffen mellan grannarna började som vanligt.
Grannarna gick till det aktuella värdparet i samlad trupp.
Alla var uppklädda och förväntade sig mycket av kvällen.

Detta år skulle kalaset vara hos familjen Nilsson. De var nyinflyttade så därför kunde de inte veta hur det hela skulle gå till.
Men, makarna Nilsson hade gjort sitt yttersta för att det skulle bli lyckat på kvällen. Mat och dryck i mängder hade införskaffats.

Gästerna anlände anförda av fru Roos. Hon hade mycket påpassligt stulit några blommor från Nilssons blomsterrabatt i trädgården.
Förutom familjen Roos var herr och fru Malm med bland gästerna. Och likadant var det med Bergströms.

Det blev en livlig tillställning med diskussioner mellan alla parter.
Det diskuterades trädgårdskötsel, olika sorters gräs, diverse blomster kom upp och
vem som skulle stå som värdpar kommande år togs även det upp.
Lite starkt hade givetvis intagits av samtliga.
Stämningen blev snart alldeles på topp.

Herr Nilsson i sin kritstrecksrandiga kostym myste och såg allmänt stöddig ut.
Fru Roos, som gladeligen tömde det ena efter det andra glaset var ganska snart riktigt på alerten.
Hon bar en svart klänning med en riktigt djärv urringning, vilket lockade männens lystna blickar.

Frun i huset, som serverade maten, var även hon ordentligt på alerten. Hon hade fått några små innanför kragen på sin inte allt för djärva urringning.

När hon kom med fatet med den stora härliga skinkan vinkade herr Bergström åt henne och sa något, antagligen ganska uppskattande till henne. Herr Nilsson gick bredvid henne med en bricka fullastad med fyllda glas.

Det där som Bergström sa måste varit något alldeles extra, för fru Nilsson tappade helt behärskningen och snubblade.

Fru Roos med den svarta klänningen satt illa till. Så illa att hon fick hela urringningen fylld.

Uppskuren skinka, grönsaker och annat kom flygande genom luften.
Herr Roos stirrade förfärat på sin hustrus fyllda behag. Inte brukade de väl se ut så där, tänkte han.

Utan tvivel såg det hela riktigt komiskt ut. Fru Nilsson på alla fyra nere på golvet och fru Roos med hela härlighetenfylld av läckerheter.

Som avslutning kan nämnas att alla. Inklusive herr Nilsson fick sig ett hjärtligt skratt. Speciellt senare, eftersom det visade sig att herr Bergström påpassligt nog varit framme med kameran och förevigat det hela.




Skriven av: Preben Johansen

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren