Publicerat
Kategori: Novell

Garn

Andrea drar det regnvåta håret ur pannan och kliver in i galleriet. Glasögonen immar igen och hon går rakt in i en hård kropp som fräser: ”Se dig för.” Andrea tar av sig glasögonen, gnuggar dem mot tröjan och mumlar ett förlåt. Kroppen försvinner in i massan av garn och blanka strumpbyxor, Andrea sätter tillbaka glasögonen på näsan. Luften stinker av tungt rödvin och Andrea spanar efter baren. En man i polotröja sträcker fram handen, hon skakar den varma näven och ser på mannens mun, hon hör inte ett enda ord. Hon ler och nickar, mannen höjer ögonbrynen.
”Förlåt vad sa du?” säger Andrea.
”Vad har fört dig hit, till en sådan här krass tillställning?” mannen flinar.
Andrea viftar med handen mot lokalens inre vägg och säger att hon ställer ut en oljemålning.
Mannen lägger huvudet på sned. ”Jaha”, säger han. ”Hur kommer det sig?”
”Jag lämnade ett bidrag till en tävling, kom på andraplats. Första- och andrapris var att få delta i den här utställningen.”
”Okej”, säger mannen. ”En tävling alltså. Där ser man.” Han kliar sig på hakan med tumnageln. ”Nej, nu ska jag ta mig ett järn.”
Mannen vänder på klacken och Andrea följer honom med blicken, lokaliserar baren och tänker att hon ska gå dit så fort mannen gått därifrån.
Andrea tar sikte på väggen där hennes målning hänger. Andas djupt och dyker in i folkmassan. Krånglar sig förbi människor i stickade koftor. Trampar någon på tårna och ber om ursäkt. Får en vass armbåge mellan revbenen och hoppar till. Golvet framför målningen är tomt. Hon går fram till tavlan. Stryker fingret över färgen.

Skriven av: Marica Källner

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren