Publicerat
Kategori: Novell

ICA - Barbro


ICA-Barbro

Duschen strilar i badrummet, ackompanjerad av en kvinnas falska röst. Väldigt falska röst.
Skrålandet forsätter ännu efter att duschen har stängts av. Kvinnan kommer ut i köket och sätter på kaffe. Hon pratar för sej själv. Vi får reda på att hon heter Barbro och att hon ska handla mjölk, bröd, ost, whisky, keso, vindruvor….

Barbro kommer ut ur sovrummet påklädd och nysminkad. Sitt namn till trots så ser faktiskt Barbro inte så illa ut. Hon har hållit sin medelålders kropp i någorlunda trim i alla fall.
Hon plockar på sej bilnycklarna och handväskan och går ut genom ytterdörren. Det tar bara ungefär en kvart att åka till ICA från Barbros hem så jag anser att vi inte behöver skildra den händelsen eftersom den huvudsakligen består av Barbros bröl.

Hon rotar i fickan, hittar inte inköpslistan. Där! Okej, nu börjar det.
Barbro tar en vagn och börjar sin runda medan hon slänger ner saker i vagnen. Hon går där ett bra tag innan hon stöter på problem. En otroligt spinkig liten tant har ställt sin överfyllda vagn mitt i gången och hon själv verkar helt upptagen med att leta efter något under en hylla.
”Ursäkta lilla damen, kan jag få komma förbi?” Barbro ler sitt snäll-mot-tanten, leende. Den lilla spinkiga tanten tittar upp och Barbro ryggar tillbaks från hennes blick. Den lös av någon slags stridslusta som hon inte förstod.
”Vaad sa du?!” Tanten plirar på henne med ett elakt hånflin spelandes i mungiporna. Barbro fyrade av ett blidka-de-gamla, leende, men det verkade inte fungera. Hon börjar stamma.
”Ja, jo, du-d-d-du, j-ja-aa” Monster-tanten tittar nu ännu elakare på Barbro, hennes hånflin går nu från den ena örsnibben till den andra. Det gjorde Barbro arg.
Barbro sjunker ihop på ett hotfullt vis och utstöter primitiva grymtningar av förakt, alltsammans medan hon helt enkelt kör över monstret.
Det blev ett himla liv, tanten hade ju inte avlidit av Barbros hänsynslösa överkörning, utan hade bara skadat knäna på ett oroväckande vis.

Barbro vände vagnen och siktade in sej på nytt. Tanten skriker.



Barbro har nog tappat hjärnan…Hon har blivit helt väck.
Hon springer nu omkring i affären, med sin vagn, och skriker samtidigt som hon kör över allt och alla som kommer i vägen. Hon låter som ett stridsplan och hennes pekfingrar har förvandlats till kulsprutor. Hon skjuter vilt.
Hon håller på så ett tag och sedan hoppar hon av sin vagn och fortsätter bort mot grönsakerna. Folk skriker när dom ser henne, inte för att de är rädda, nej då, utan för att hon har rullat sej frenetiskt i mintchoklad. Naken.
Hon kommer fram till gurkorna, tar upp en sisådär tjugo stycken och vänder sej om. Människorna som fortfarande är kvar i butiken har ännu inte förstått att de borde akta sig för Barbro, de står där och glor nyfiket. Det blev deras öde.
Barbro siktar in sej på en ung man längst fram i raden av åskådare. Snabbt som blixten har hon brottat ner honom på golvet framför den gapande, och nu chockade, publiken. Det som hände därefter brändes fast innanför ögonlocken på dem…


Mannen lever, han ställer sig upp och tittar sej omkring. Minst tjugo andra människor ligger på golvet runt honom, alla drabbade av den vilda choklad-kvinnan. Det är svårt att stå, gurkorna tar emot. Han kan inte riktigt förstå hur hon fick dit dom. Han hinner inte tänka på det särskilt länge innan han faller ihop igen.

Runt omkring i hela affären ligger det människor med diverse frukter och grönsaker instoppade i kroppsöppningar man inte ens trodde fanns. Det är ingen vacker syn. Och nu kommer Barbro, hon går runt sina offer och betraktar sitt sadistiska verk, böjer sej ner ibland för att rätta till en gurka här och ett plommon där.
”Klart!” Utbrister hon glatt och dansar en liten glädjedans på stället. Sedan går hon och hämtar sina varor, lägger ner dom i sin trogna följeslagare, vagnen, och susar iväg ut genom dörren och ner längs gatan.



Skriven av: Linda Kuronen

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren