Publicerat
Kategori: Novell

Inga problem, sir

Efter en stunds köande framför nationalbibliotekets disk var det min tur. En fräknig ung man med tjänstvillig uppsyn betraktade mig.
-– Ja, sir?
-– Jag har beställt en bok, sade jag och räckte fram mitt lånekort.
Han tittade på sin dataskärm.
-– Hm, Franz Kafka, Processen, sa han.
– Ja, just den, sa jag.
– En utmärkt bok, om ni tillåter att jag säger det. Men sir, ni måste lämna tillbaka boken innan ni kan låna en ny. Ni vet kanske att vi tillämpar regeln en bok åt gången här i nationalbiblioteket.
– Ja men jag har ju inte fått boken än.
– Det är inga problem sir men så fort ni lämnar igen boken kan ni beställa en ny.
– Det var ju generöst men nu är det så att jag inte har fått ut den bok jag beställde i förmiddags. Alltså kan jag inte lämna tillbaka den.
– Jag är ledsen att behöva säga det, sir men det måste ni.
– Förstår ni inte att det har blivit fel på ert datasystem? Såvida det inte är ert huvud det har blivit fel på.
– Sir, får jag påminna om att ni har godkänt våra låneregler enligt vilka ni förbinder er att använda en civiliserad ton i samtal med bibliotekspersonalen. Förutom att ni förbinder er att återlämna lånade böcker i oskadat skick. Sir, får jag också påpeka att det en lång kö med andra låntagare bakom er.
– Jag vill tala med er överordnade.
– Kundavdelningens chef fru Mead är för tillfället inte i tjänst, sir. Jag beklagar.
– Så ni menar att jag är hänvisad till att diskutera det här ärendet men en totalt oförstående nolla som ni.
– Nej då, sir. Ni ska få tala med andra personer.
Han hade tryckt på en knapp under disken. Det hördes inget surr men jag såg att han hade böjt sig lite ner.
Två stadiga vakter anlände.
– Den här gentlemannen vägrar återlämna en bok, förklarade tjänstemannen. Dessutom är han impertinent.
Sprattlande fördes jag bort till långa malande förhör i nationalbibliotekets förhörsrum...

Skriven av: Lasse Schulze

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren