Publicerat
Kategori: Novell

Isen spricker!

- Äntligen sportlov!
utbrister Matilda, när hon sitter på tåget med Johan på väg upp till sin pappas sommarstuga i Bohuslän. Johan som är helt inne i sin bok, rycker till när han hör en röst som säger:
- Biljetterna tack!
Han börjar genast leta i sin ficka efter den skrynkliga biljetten som han la ner för en halvtimme sen, när dom steg på tåget.

Plötsligt hörs ett dånande ljud utanför fönstret. Matilda och Johan tittar ut. Först så ser dom inget, men så passerar en stor Verthol helikopter över tåget.
- En sådan helikopter skulle jag allt vilja flyga med i. Tänker Johan.
Sedan försvinner helikoptern bort i horisonten och tåget är framme.

Matilda och Johan letar rätt på sina väskor och stiger av tåget i Svenshögen. Där, på parkeringen står Matildas pappa Anders och tar emot dom. När dom har satt sig i bilen åker dom i väg mot huset som ligger 5km bort. Väl framme vid huset kastar dom in sina väskor i den lilla friggeboden som Anders byggde när Matilda var 7år. Där ska dom bo hela veckan.

Senare på kvällen sitter dom alla tre och äter spaghetti med köttfärssås inne i huset. Plötsligt ringer telefonen och Anders svarar. Efter samtalet vänder han sig mot dom och säger:
- Jag måste åka in till jobbet en stund i morgon för att laga en dator men ni klarar väl er själva?
- Ja visst! säger Matilda självklart

Efter att dom har ätit klart middagen går Matilda och Johan ut i friggeboden för att packa upp sina väskor. Matilda öppnar sin svarta ryggsäck och drar upp en sliten hårborste ur det lilla facket. Sen sätter hon sig framför spegeln och drar borsten genom det ljusbruna håret som når ända ner till midjan. Hon tar upp en lila hårtofs ur byxfickan och gör en fläta, så att det blir en liten lugg som slutar en bit ovanför dom bruna ögonen. Sen lägger hon in sina kläder i den vita garderoben som står bredvid sängen.

- Vad ska vi göra imorgon? frågar Johan
- Vi kan åka skridskor till den lilla udden. Svarar Matilda.
- Men vi får ju inte det för din pappa.
- Vi säger inget till honom.

Dom sitter och spelar kort en stund innan dom går och lägger sig.

Nästa morgon vaknar Johan först. Han sätter sig upp i sängen och gnuggar dom ljusblå ögonen så att han vaknar. Han går fram till den gröna plastbaljan med vatten i och sköljer av ansiktet. Nu vaknar Matilda och sätter sig upp medan Johan drar en kam genom sitt blonda hår. Dom klär på sig sina kläder och går in i huset för att äta frukost. När dom kommer in i huset ser dom att Anders jacka och skor är borta. Han har redan åkt till jobbet.

Efter frukosten packar dom ner en termos med varm choklad, några bullar och två sittunderlag i Matildas svarta ryggsäck. Sen tar dom på sig sina ytterkläder och tar skridskorna i handen och går ut.

Nere vid sjön sätter dom sig på badbryggan och knyter skridskorna. Dom vanliga skorna ställer dom bredvid ett träd uppe på land och sen åker dom ut på isen.

- Ska vi åka ut till udden eller? frågar Matilda medan dom åker utåt.
- Ja, det kan vi göra säger Johan.

Dom åker längre och längre ut mot den lilla udden, där dom tänker gå iland och fika. Plötsligt hör Matilda ett knakande ljud. Hon vänder sig om och ser att Johan ligger i vattnet.
Nu gäller det att handla snabbt, tänker Matilda och åker in mot land för att hämta något att få upp honom med. Hon hittar en gren och tar sig försiktigt ut mot Johan som ligger och huttrar i vaken. Tillslut lyckas hon få upp honom ur det iskalla vattnet, och tillsammans tar dom sig i land.

Väl uppe på land tar Johan av sig dom genomvåta kläderna och sveper in sig i Matildas jacka. Medan Johan dricker lite varm choklad ger sig Matilda iväg för att leta efter hjälp.

Hon går längre och längre in i skogen tills hon ser en jätteliten stuga mellan två stora granar. Hon ställer sig på en sten och kikar in genom det lilla fönstret som är täckt av röda gardiner, förutom en liten springa som Matilda tittar in i. Dom enda möblerna som finns där inne är ett litet fyrkantigt bord som ser rätt gamalt ut och två trästolar som står bredvid. I ena hörnet finns en öppen spis med en ynkligt liten vedhög i. Bredvid den öppna spisen finns också ett litet skåp med två luckor. Nu måste hon gå tillbaka och hämta Johan.

När hon kommer fram till Johan lägger hon ner termosen i ryggsäcken och tar Johans våta kläder i ena handen och Johan i den andra och så går dom mot den lilla stugan.

När dom är framme vid stugan känner Johan på dörren men den är låst. Matilda tar upp en sten från marken och kastar in genom fönstret så att det går i tusen bitar. Nu kan dom äntligen komma in i huset och tända brasan men vad är tändstickorna? Matilda söker igenom hela huset men hittar ingenting. Hon hjälper Johan in medan hon tänker ut vad dom ska göra.
- Titta! Det ligger två oanvända tändstickor i brasan, utbrister Johan med glädje.

Dom lyckas tillslut få eld på den lilla vedhögen i den öppna spisen och hänger upp dom våta kläderna över brasan. Medan kläderna torkar sätter dom sig i stolarna och äter varsin bulle.

Plötsligt hörs ett svagt mullrande ljud uppifrån himlen och Matilda tar på sig sin jacka som har blivit torr nu och går ut för att titta vad det är. Nu kommer även Johan ut ur huset och ser att Matilda hoppar, viftar och skriker. En stor Verthol helikopter cirklar över sjön men ser dom inte. Efter en liten stund ger den sig iväg bortåt och försvinner helt, och dom går in i stugan. Nu kan Johan ta på sig sina kläder igen för dom har torkat och blivit varma.

Nästa dag vaknar Johan som har legat halva natten på golvet medan Matilda har suttit och vaktat elden. När Johan vaktade elden satt Matilda och sov i en av stolarna. Matilda gör en fläta i sitt hår när hon säger:
- Vi måste hitta på något som gör att helikoptern ser oss om den kommer tillbaka.
- Jag vet! skriker Johan och reser sig hastigt upp och river ner dom röda gardinerna.
- Vi gör flaggor av pinnar och gardiner och viftar med dom om den kommer tillbaka, förklarar han.

Efter att dom har gjort klart flaggorna, hörs än en gång ett mullrande ljud uppifrån. Dom rusar genast ut ur huset med varsin flagga i handen och börjar vinka mot helikoptern som äntligen ser dom. Eftersom det är svag is och tät skog kan inte helikoptern landa så en utav räddningsmännen firas ner till marken i en sele. Han kopplar loss sig och spänner fast Johan som får firas upp först. Sen firas även Matilda och räddningsmannen upp i helikoptern. Dom åker iväg mot sjukhuset för att Matilda och Johan måste röntgas och få näring.

Inne på sjukhuset sitter Matilda och Johans föräldrar och väntar oroligt. Läkare Stina kommer fram till dom och säger:
- Dom har klarat sig bra och ligger nu uppe på avdelningen under observation.

Senare på kvällen får Matilda och Johan träffa sina föräldrar och då lovar dom att aldrig mer åka ut på isen utan att en vuxen är med.

Skriven av: Therese

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren