Publicerat
Kategori: Novell

Jag är rik

Jag är rik

Jag är rik, för jag vet hur man med allra bästa förmåga får etthundra kronor att räcka till tre middagar och två kvällstidningar. Om jag dessutom har lite tur så kan det också räcka till ett litet paket maskindiskmedel. Detta diskmedel har nämligen en förmåga att alltid ta slut vid fel tillfälle.
Jag är rik, för jag vet att hur mycket jag än läser i media om fallskärmsavtal och höjdarlöner så är och förblir min blodpudding just bara blodpudding. Förresten så kan denna blodpudding, ibland vid festligare tillfällen förvandlas till makaroner och korv, men då ska jag ha en riktig tur.
Jag är rik, för jag vet hur man förvandlar en guldpeng till drömmar om att se solnedgången på Maui, eller oxfile’ varje fredag, eller hur banken ringer upp mig och säger att jag slipper betala huslånen för att jag är en så exemplarisk kund.
Jag är rik, för jag har vid flera tillfällen fått vara med om hur det är att bara vara ett personnummer i ett register. Som till exempel veckan före lön, när börsen är som allra fetast och när jag med glad min går till bankomaten för att ta ut pengar som utbetalats till mig för tex. Vård av barn. Tror ni att det var utbetalt några pengar?? Nä, Försäkringskassan har ju varit på kurs och därmed blev jag utan pengar.
Jag är rik, för jag vet hur man skurar handfat, plockar ihop smutstvätt, kastar tomma toarullar, putsar badrumsspegeln och samtidigt utför det man brukar göra på en toalett! Samtidigt!
Jag är rik, för jag har lärt mig livets baksidor, samt sett en skymt av livets framsidor. Jag känner till sömnlösa nätters grubblerier. Jag vet att allting går att vända och vrida på, upp och ner, fram och tillbaks, in och ut för att få ut det maximala av livets små godbitar.
Jag är rik på allt! Jag är rik på allt utom pengar.



Sofie Nilsson-06

Skriven av: Sofie Nilsson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren