Publicerat
Kategori: Novell

Julen är och förbli glädjens och ljusets högtid.

Julen är och förbli glädjens och ljusets högtid.

Man kan få hur många digitala julkort som helst, men inget slår ett vanligt julkort.
Den traditionen har anammats av svenska folket. Det blir mer personligt när man skrivet ett vanligt julkort. Det finns en slags känsla i dessa julkort. För julens mening är ju faktiskt ett kärleksbudskap och att vi ska vara lite snälla mot varandra. Detta kan ju inte vara så kontroversiellt. Hur man än försöker på alla vis att ta ner julens betydelse så tror jag inte att dessa lyckas så väl. Det är konstaterat att julafton är den dag vi mår bäst. Känslan av att det är jul finns i den svenska själen. Vi har så många traditioner omkring jul, där vi borde vara väldigt stolta över detta. Inte några vämjelig manliga som klär ut sig till Lucia.

Jag är av övertygelsen att julen är mycket viktigt här uppe i Norden. Inte minst i dessa tider när man försöker att montera ner de svenska traditionerna. Politiskt sett är det också bra, för vi har inte mycket gott att säga om myndigheterna som hela tiden försöker att pådyvla oss det ena och det andra. Men julen tror jag inte att de försöker att röra.
För då tror jag att det blir ett ramaskri. Att man samla familjen att man ger varandra julklappar är väl gott i sig. Men det finns en längtan bort från detta med ofriheten.
För den har ju verkligen satt sina klor i detta land. Man måste känna en glädje och en förtröstan på framtiden. Den är ju som bortblåst. Arbetslösheten är ju skrämmande inte minst bland unga människor. Detta gör att en helg som julen blir ännu mer viktig.
Att kunna på något sätt vara glad och känna denna gemenskap.

Det kan inte vara farligt att på något sätt kunna tro på det goda. För det är ju det som julen handlar om. Att människor i så många år har kämpat för denna lilla barnsliga tro kan absolut inte vara fel. Varje människa bli salig på sin tro heter det. Men när man inte tro på dem som styr, utan ser hur de skor sig och tjänar massor av pengar, enorma pensionsavtal och så vidare.

Så julen har en stor betydelse för vår själ. Även om Sverige har blivit själlös så kan människor identifiera sig med varandra genom ett gemensamt firande av julen.
Hade vi kunnat applicera den glädjen hela året tro jag att det hade sett annorlunda ut.
För inget är så mörkt att ljuset inte kan rå på det. Då ser vi att dessa ljus vi tänder och känslan att vi blir väldigt glada inombords. Detta är och förbli det viktigaste med en sådan stor helg som julen.
God Jul

Skriven av: Bograpen

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren