Publicerat
Kategori: Romantik noveller

Kärlek vid första ögonkastet

Kvällsmörkret har just lagt sig över storstaden och det är endast gatlyktorna som ger ett någorlunda ljussken. Röken som sipprar ut ur skorstenarna ger en inbjudande känsla. Staden är full av liv och den omtalade stadspulsen är påtaglig. Det är middagstid och männen skyndar från arbetsplatserna hem till sina familjer för att hinna undan regnet. Bilar rusar förbi dem gående i alldeles för hög hastighet. Mannen som går på de halkiga kullerstens plattorna ser inte annorlunda ut än någon annan. Det är kyligt och han bär därför en svart, tjock frack. I handen håller han en portfölj. Han går i en lugn takt och lägger därför märke till kvinnan som tagit skydd från de stressade invånarna inne på ett café. Han tittar upp och läser skylten som står skriven med snirkliga bokstäver: “Café de flore”. I det ögonblick han möter kvinnans vackra klara ögon tycks allt han nyss upplevt stanna upp och all stress omkring honom upphöra. Hon har en modern frisyr vilket betyder att det korta, ljusbruna håret är ny permanentat. Hennes svarta, tajta klänning passar perfekt på hennes kroppsform och matchar hennes tre vita pärlhalsband. Hon är det vackraste han sett.

Hon tittar ut över den breda gågatan. Stressade människor springer fram och tillbaka, men han går lugnt och stilla. Den långa gestalten stannar upp och tittar henne rakt i ögonen. Trots tjugo meters avstånd lägger hon märke till varje liten detalj. Hans svarta hatt har hamnat på sniskan och han tar av den. Hans lika svarta hår blir blött och tilltufsat av skyfallet, men han är lika snygg ändå. Mannen tittar rakt in i hennes ögon och hon ser allt hon saknar. En livskamrat, någon man kan dela sina djupaste hemligheter med. Någon att älska. Någon att bli älskad av. Plötsligt fylls hon med en oförklarlig styrka och hon hade kunnat krossa fönsterrutan som skiljer dem åt med sina bara händer. Hans ögon berättar för henne att mannen på andra sidan gatan känner samma sak för henne, han kan gå över vägen och krossa allt som kommer i hans väg. Känslan hon har i kroppen är obeskrivlig, förutom den enorma kraften inom henne känner hon en skön värme i hela kroppen. Hon är förälskad. Samtidigt som hon öppnar dörren och kliver ut på gatan övergår kvällsmörkret i natt.

Skriven av: Alice Thorén

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren