Publicerat
Kategori: Novell

Kompis otur med relationer

Klockan är åtta och första lektionen börjar. Jag tycker att Sanna har varit frånvarande på sistone. Hon har inte varit i skolan på sex dagar och hon säjer att hon är sjuk, men jag tror det är något annat som är fel. Det kan ju i och för sig bero på relationen med hennes kille som tog slut nyligen. Jag ringer till henne i eftermiddag när skolan har slutat så får jag prata med henne, eller går jag hem till henne och ser hur det är med henne.
Efter sista lektionen bestämmer sig Emma att gå hem till Sanna. Det känns inte så bra att gå hem till henne, men jag vill så gärna se hur det är med henne, så jag måste.
Jag knackar på, för ringklockan brukar vara trasig. Ingen öppnar så jag drar i handtaget försiktigt och ser om det är öppet. Nej, det är det inte. Jag väntar lite till annars går jag väl gå hem och ringer till henne, för batteriet i mobilen är slut som vanligt.
Det första jag gör när jag kommer hem är att greppa tag i telefonen och slå Sannas nummer.
Ingen svarar hemma. Jag får väl testa att ringa till mobilen.
En röst svarar men jag hör inte vad rösten säger.
- Hej! Är det Sanna, säger Emma.
- Aaahh! Det är jag.
- Hur mår du? Väckte jag dig? Frågar Emma.
- Ahhh jag mår inte bra och ja du väckte mej! Svarar Sanna.
- Förlåt det var inte meningen jag ville bara höra hur det var med dej.
En mörk röst bakom hörs lite svagt.
- Är det någon annan hemma?? Frågar jag.
- Nej det är bara radion .
- Okej, svarar jag. Men inte för att jag tror på det.
- Jag var hemma hos dej innan men det var ingen som öppnade, är du inte hemma?
- Jo, jag är hemma men jag orkade inte öppna.
Jag känner att allt hon säjer inte stämmer. Jag tror att hon har träffat en ny kille, hon är hemma hos. Varför har hon inte berättat det för mej i sådana fall. Det brukar hon alltid göra. Nu vill jag veta vad som pågår.
Jag bestämmer mig för att gå hem till Sanna och avslöja henne. Men då får jag sno min lillebrors mobil som troligen har ett fullt batteri och förhoppningsvis lite pengar.
När jag är vid huset slår jag hennes mobil nummer och hon svarar nästan likadant som innan men något piggare.
- Hej, jag är hemma vid dig nu för att jag vill träffa dig, kan du komma ner och öppna.
- Jag tror att jag kommer att smitta ner dig så, du kan väl komma någon annan dag då jag är friskare.
- Nej jag bryr mig inte om jag blir smittad så kom och öppna!
- Emma….. det är en sak som jag behöver berätta för dej. Jag har ljugit för dig. Jag är inte hemma.
Hon lät väldigt ledsen när hon berättade det. Undra om något har hänt och vad???
- Okej, jag förstod nästan det. Kan du komma till mig ikväll så kan vi prata?
- Okej jag kommer till dig.
- Vi ses då, hejdå! Svarade Emma och lade på med en undrande min……

Senare på kvällen ringer det på dörren och Emma går och öppnar.
Det är Sanna som alltid brukar vara så glad och positiv, men som just nu ser helt förstörd ut.
Jag kramar om henne länge. Kom vi går in på mitt rum så kan vi prata.
- Okej, börjar jag. Vad är det som har hänt??
- Sanna börjar gråta men hon pratar ändå. Jo det är så här läget ligger till. Jag har träffat en ny kille och är dessutom gravid. Han låter inte mig gå till skolan, för att han vill bara vara med mej och det ända han gör med mej är att utnyttja mig.
Hon börjar gråta och jag sätter mig närmare henne och kramar om henne.
Jag skulle vilja säja till henne att hon inte ska ta första bästa killen, utan att vänta ett tag eftersom hennes gamla relation var jobbig. Men det kan jag ju inte säja, då kommer hon inte att prata med mig mer, jag måste hjälpa henne.
- Jag vill inte vara med honom längre och jag vill inte vara gravid.
- Okej jag har ett förslag. Vi ringer polisen och berättar situationen, du sover här inatt och du ringer honom och säjer att du inte vill träffa honom mer. Låter det bra?
- Han kommer döda mig om jag säjer det till honom, det är därför jag måste vara med honom hela tiden. Jag är livrädd.
Jag kramar om henne. Jag tycker riktigt synd om henne och när hon berättade det så blev jag också riktigt rädd.
Jag tar ett beslut. Jag ringer polisen. Det är det bästa jag kan hjälpa till med just nu.
Jag berättar hela situationen och polisen bestämmer sig för att hämta upp oss så vi kan visa vägen där killen bor.
Dom kommer att ta med killen, men inte i denna bilen förstås.
Dom berättar att detta är vanligt i dagens samhälle och olagligt att utnyttja kvinnor sexuellt och att hota dem.
Han kommer i alla fall att dömas för brott, men vi vet ännu inte för vad och det känns i alla fall tryggt för oss att veta.
Sanna är jätte tacksam mot mig och polisen släpper av oss hemma hos mig och Sanna kommer att sova över hos mig inatt.
Cirka tre veckor efter att polisen anhållit killen fick vi besked om att han hade blivit dömd för brott på minderårig och utnyttjat sexuellt. Även hotat kvinna till döds.
Just nu är allt som vanligt igen och för att komma över händelsen ska jag och Sanna åka bort två veckor till en trevlig härgård med spa och bara softa.

Skriven av: sandra

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren