Publicerat
Kategori: Novell

Kontroll

Med böjd nacke och en skamfisk mätt och belåten av nattens gråt och skrik står jag här igen. Håller mitt tal om att det ska bli skillnad den här gången, att jag har ljugit men vill nu säga som det är ljuger jag.
Säger att jag har ett erbjudande, ett gratisexemplar av ödmjukhet till er, bara för att ni tror på mig. Ett erbjudande till mig själv för att orka med min skuld. Lidingö om barbord, stäven klyver glitter och jag är på väg. Ensam med livet på mina läppar för att möta fövantansfulla barn på ett kollo. Jag skall lära dem segla den här sommaren.
Räknar med en övernattning någonstans, vet inte riktigt var men det löser sig nog, har ju mitt tält med mig. Jag har ju en flaska Black Velvet.
Angör dagen efter vid kollot några timmar senare än planerat. Min familj som också ska vara på ön hela sommaren tar emot mig. Pojkarna springer ut i vattnet, skriker glädje och längtan. Min fru kramar mig, stelnar till och tystnar...
Hon tittar på mig och säger ” Du lovade, förstör nu inte det här John!” Jag säger inget. Jag säger ingen fara, jag har kontroll.

Det är förberedelsevecka nu. Barnen som behöver trygghet kommer till helgen och jag tänker vara deras sommars trygghet tänker jag, säger jag. Personalmöte om att resa till stan för att välkommna föväntansfulla, trasiga barn och mitt ego drivs igenom (duktiga jag som håller vad som lovas planerar) Skamfisken behöver näring nu. Ser till att det blir jag och sväljer med torr strupe all brist på tillit. Ler som den lealösa lismare jag är när vi kommer överens om tät bry sig om kontakt via telefon under de timmar jag är ensam i stan.
Stockholms central, slår igen bildörren, säger hej då säger inget säger ingen fara! Vi syns imorgon, jag ringer dig ikväll, korsar Vasagatan, säger två Rosita, nej tre tack!
Ahh! Hemma i Bromma nu, handlat lite mat, letat flytväst i källaren och ringer planerat samtal; ”Hej Hej! Hemma nu, allt fint hittade faktiskt två flytvästar, klockan åtta utanför centralen sa vi va?” Ringer planerat samtal; ”Hej Hej! Hemma nu, hittade flytvästarna! Går nog och lägger mig tidigt i kväll, ska vara vid centralen åtta ju! Låt mig säga ett par ord till pojkarna nu, kanske jag sover sen om de vill ringa, Ok? Hej Hej! Saknar er redan, har hittat din flytväst och kommer med den och alla barnen imorgon. Ja, jag är stolt över dig också. Tänk va! Bada och leka hela sommaren. Kommer imorgon, puss puss. Och jacket dras ur...

Vaknar naken i Örby bredvid en jävla alkoholistsubba, halvåtta! Sveper spriten jag hittar, inga skor, inga flytvästar. Tunnelbanan, spyr, hinner till åtta, möter blick och tystnad utan skor, Sätter mig längst bak i bussen, i mitten. ” Hej! Det är jag som ska lära dig att segla och jag heter John.” Nu är det stilla och tyst tills ”Jag heter Disa och du luktar sprit!” Och där är allt borta... För mig, för mina barn, för min fru...


Skriven av: John Eliasson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren