Publicerat
Kategori: Novell

Lägerskolan

Regnet smattrade på rutan. Även ifall det var kallt, så gjorde det kalla att luften var fräsch, och inte unken som den brukade vara. Vi var på läger skola med klassen och det hade vi varit Halva lovet nu. (4 dagar) och det var bara två nätter kvar. Hela lägerskolan hade varit jätte rolig, men det måste medges att det skulle bli skönt att åka hem. Det hela hade börjat med att Aron I min klass hade föreslagit det på en lektion..

- fröken? hade han sagt.
- Ja Aron?
– Kan vi inte åka på läger skola?? det skulle vara roligt, eftersom vi på alla våra andra klassresor bara åkt till Liseberg och Tivoli!
– Vilken utmärkt ideé aron! Okej klassen sa hon och stoppade oss i vårt arbete. Aron här har en idé till klassresan! vi ska rösta om de nu!
Det hade hörts misstyckande fnysningar, eftersom Aron var klassens 'tönt' så var det inte många som trodde att de var nått bra.
Aron rodnade.
- Alla som vill åka på Lägerskola, räcker upp en hand!
Ingen räckte upp. Sen kom en hand sakta upp i luften. Det var Marcus hand, den tuffa killen i klassen!
Efter de började folks händer sakta poppa upp, och efter så var resultatet 17 Ja och 5 Nej.
Så det var så vi kom hit! Alla har tyckta att det har varit roligt förutom Anna och hennes bästis. Dom hade varit två av dom som hade röstat nej, och dom som hade suckat högst av dom fem när det blev ja.
- Bella, du ska komma ner nu, vi ska bestämma för ikväll!
- okej, kommer Sanna!
Bella var mitt smeknamn. Heter egentligen Isabella.
Jag sprang ner för trappan till min sovsal, där sanna stod och väntade på mig. Vi var i kvällens fixar grupp. Klass 7a var indelad i 4 fixar grupper, en grupp för varje kväll. förutom den sista kvällen för då skulle dom föräldrarna som var med och lärarna bestämma.
Vi kom in i det lilla rummet som vi hade utsatt som fixar rum, och där stog det saft glas och kakor på ett fat. Alla andra var redan där:
Linda, Robbin, Marcus, Sanna och så jag då. Jag och sanna satte oss ner på dom två tomma stolarna runt bordet. Vi började lägga fram förslag.
-Vi kan ju inte ha disco eller tipsrunda, för det är redan taget. sa Linda.
-Kan vi inte ha fest då? sa Robbin.
-Det är ju samma sak! utbrast jag.
Det blev tyst i rummet, och det var nästan som om man kunde höra hur våra hjärnor arbetade.
-Jag vet!! Skrek Sanna. Vi kan ha maskerad! vi har ju inga riktiga maskerad kläder med oss, men man kan ju alltid byta kläder med varandra så att det blir en urvrickad kombination!
-Njaaa.. om man bara byter kläder så blir det bara som att man har köpt nya liksom.. sa Marcus.
Dom andra mumlade instämmande.
-Nu vet jag! sa jag. Vi kan ha 'love' kväll!
-'love' kväll? vad är det? frågade Linda.
-Kärleks kväll menar hon ju! sa robbin.
-Ja det har vi! sa sanna! Vilka röstar ja?
Alla räkte upp handen.
-Okey, då tror jag att det är bestämt då! Vi tar en timmes paus, och när vi samlas här igen så ska vi minst ha två ideér var! sa jag.
Alla tyckte att de va bra med en paus så vi gick ut igenom dörren till fixar rummet.
Jag och Sanna gick iväg för att komma på idéer tillsammans. Vi delade sovsal, och alla andra var ute, så vi tyckte att det var bäst att gå upp dit. Robbin sov ju också där, så vi kanske kunde diskutera med honom också!
När jag kom in i rummet slängde jag mig på min ganska dåliga säng och pustar ut.
-Jag vill sova. säger jag.
-Haha, du vill ju alltid sova! det är det ända du gör! Äter och sover, äter och sover, går på toa! Är det ditt inlärda schema eller?
Vi skrattar båda högt. Då kommer robin in i rummet.
-Hej robbin! säger sanna.
-Hej Sanna, hej Bella. svarar robbin. har ni kommit på nått förslag än?
-Nej har du? Säger Sanna.
-Njaa, inte riktigt. Eller jag har ju kommit på, men alla andra kommer nog också ta det. Sa Robbin.
-Vilka? Berätta! säger jag.
-Okey då, det är Sanning och konsekvens och ryska posten. säger Robbin.
-Det är ju jätte bra! Vi kan ha blindbock med konsekvens också! säger sanna.
-Vad är det? frågar jag och robbin.
-Jo, man gör så att det finns 5 stadium hoss blid bocken. Kram, Puss, kyss, långtradare och hångel. Om blind bocken tar en och gissar fel, ska dom kramas. nästa som blindbocken tar och gissar fel på pussar varandra och så vidare. om man gissar rätt så nollställs stadierna!
-Bra! Det kan vi också ta! Säger jag.
-Ja, det blir roligt med någon ny lek! säger Robbin.
-Oj nu måste vi nog skynda oss med att komma på fler, för om 20 minuter ska vi vara tillbaka i rummet! säger jag.
Vi kommer på en lek till, som vi kallar kärleksdansen. då står det allas namn på lapparna och men 'lottar' ihop dans par till danser, som kan vara allt från hipp hopp till folkdans till tryckare.
Nu får vi skynda oss! Vi springer ner för trappan till rummet där vi precis skulle börja lägga fram våra idéer.

Skriven av: Beata Gullberg

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren