Publicerat
Kategori: Novell

Livet är ett helvete

Livet är ett helvete!
Jag, Elin är 15 år och går i 9: an. Mitt liv är ett helvete. När jag började högstadiet för två år sedan hade jag flera vänner men nu har jag inga kvar. Det var i mitten av 8:an de försvann från mig. Allt hände under en helg. Det började på fredagen i skola. Jag, Amanda, Sandra, Jessica och Emma satt och pratade på en rast.
- Vad ska ni göra i helgen? Vi ska till vår stuga och jag undrar om ni vill följa med dit så jag slipper ha tråkigt hela helgen. Ni får för mamma, Sa jag plötsligt.
- Har du inte hört vad som händer i helgen? Utbrast Amanda och Sandra i mun på varandra.
- Nej, vad då? Undrade jag.
- Jonte i 9E har fest och alla som vill får komma så vi ska dit allihopa. Svarade Emma.
- Jonte i 9E är inte det den störiga saken som röker hur mycket som helst och så dricker han varje helg? Sa jag lite surt.
- Jo, det är han men han är ju inte störig, han är ju häftig. Sa Jessica glatt.
- Så då är det ingen som vill följa med mig till vår stuga i helgen? Frågade jag än en gång.
- Nej, vad tror du? Stanna hemma du också och häng med till Jonte i morgon. Snäste Jessica till mig.
- Jag får inte vara hemma i helgen för mamma och Sten. De litar inte på mig att jag kan vara hemma själv, och det vet ni om. Snäste jag tillbaka.
Just då ringde det in till vår sista lektion som var matte. Vi hade matteprov och fick gå när vi var klara. Amanda, Sandra; Jessica och Emma blev klara före mig. Jag tog förgivet att de skulle vänta på mig men när jag var klar hade de redan gått. Jag fick gå hem själv.
- Vad det någon av dina kompisar som ville följa med i helgen? Undrade Sten.
- Nej. Svarade jag bara och gick in på mitt rum.
När mamma kom hem vid fem så åkte vi direkt. Jag hade tråkigt hela helgen. Jag låg bara på min säng och läste eller skrev. Kalle min lillebror på 5 år kom och ville leka men jag bara sparkade iväg honom. På söndagen tvingade mamma ut mig.
- Du kan inte ligga inne hela helgen ut med dig och följ med Kalle ner till havet och kom tillbaka vid fika. Sa mamma till mig.
- Mamma, jag vill inte. Kan vi inte åka hem nu för en gångs skull. Gnällde jag.
- Nej, vi åker hem efter fikan som vanligt. Sa mamma.
Jag och Kalle gick ner till havet där jag satte mig på en sten medan Kalle sprang och lekte i sanden. Sen gick vi tillbaka och fikade och åkte sedan hem. I skolan på måndag var Jessica sjuk. Alla sa att hon inte vågade sig till skolan för hon skämdes för det hon hade gjort i helgen.
- Vad är det Jessica har gjort i helgen? Frågade jag Amanda på en lektion.
- Kan du inte komma på det själv så har du inte med det att göra. Svarade hon surt.
Jag fattade inte vad det var med henne idag resten av lektionen satt jag och tänkte på varför hon var sur idag. Det brukar hon aldrig vara
- Hänger ni me ut? Jag är så jävla sugen. Sa Emma på rasten.
- Ja, bara om du bjuder jag har inga cigg kvar. Svarade Sandra.
- Va! Har ni börjat röka? Va det på Jontes fest i helgen fattar ni inte att det är farligt? Utbrast jag högt.
- Äsch! Vad är det med dig? Det är ju gött. Det är bara töntar som inte röker. Häng me ut du också. Jag bjuder. Svarar Emma.
- Nej tack! Jag får inte röka för mamma. Svarade jag tyst. Men de hörde vad jag sa.
- Får inte för mamma, Lyssna på lilla tönten som lyder lilla mamma. Säger Emma larvigt.
Sen gick hon, Amanda och Sandra ut och när rasten var slut luktade dom bara rök men vår lärare märkte inget. Vi satt fem vid varje bord och jag satt mellan Sandra och Emma. De luktade rök så att jag mådde illa av lukten. Vår lärare kom fram till vårt bord.
- Vad det luktar rök här har ni börjat röka? Undrade vår lärare.
- Nej, det är Elin som har börjat röka så det luktar så mycket. Svarade Amanda.
- Va! Det har jag inte alls. Hon bara ljuger det är dom som har börjat röka. Skrek jag rakt ut.
Alla i klassen tittade på mig.
- Ni fyra följer med mig ut. Sa vår lärare Tommy
Vi gick ut ur klassrummet och in i ett tomt klassrum bredvid.
- Ställ er på rad framför mig. Sa Tommy
Vi ställde oss på en rad snabbt för han blir sur rätt snabbt. Jag ställde mig på ena kanten sen Emma, Sandra och Amanda.
- Amanda andas ut på mig. Sa han till Amanda.
- Nej! Varför skulle jag göra det? Sa Amanda surt.
- Jag ska ta reda på vem det är som ljuger av er så gör det nu. Skrek han.
Vi blev rädda allihopa och andades mot honom i tur och ordning.
- Tack så mycket! Nu vet jag vem eller rättare sagt vilka som röker. Elin du kan gå tillbaka till klassrummet och ni tre följer med mig till rektorn så att han får ringa hem till era föräldrar. Sa han mycket lugnt.
Jag gick tillbaka till klassrummet. När jag kom in tittade alla på mig men jag bara gick och satte mig på min plats och fortsatte att arbeta. En stund senare kom Tommy in i klassrummet.
- Jag förstår om du är ledsen för att jag kom på dom men nu vill jag att du svarar ärligt på denna fråga. Du är ju kompis med dom. Så röker du också? Frågade Tommy mig tyst så ingen annan skulle höra.
- Nej, Jag röker inte. De har börjat i helgen när jag var vid vår stuga. En sak ska du ha klart för dig. Jag skiter i att dom åkte fast. De är inte mina kompisar längre bara så du vet. Svarade jag honom.
När skolan var slut gick jag hem. När jag kom hem var mamma hemma. Jag berättade allt för mamma och hon tyckte att jag skulle hitta andra kompisar. Dagen efter i skolan fick vi ett chockande besked. Jessica hade gjort självmord.
Jag hittade inga nya kompisar i min egen ålder. De kompisar jag har nu är bara vuxna. För dom vågar jag inte berätta allt för. Jag känner mig alltid ensam. Livet är ett stort helvete.

Skriven av: Elin

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren