Publicerat
Kategori: Novell

Ludde skyddar dig!

En novell av Annelie Erdogan/Ragnhildsborg jan 2019.

Ludde skyddar dig!

Jag minns det som igår. Men då var jag bara 4 år, och min syster var fem. Det var mitt i natten när min syster väckte mig helt plötsligt.
“Du måste gå och titta vad dom gör” sa min syster till mig.
“Du får ta Ludde med dig- han skyddar dig!”
Jag var för liten för att kunna protestera mot min syster. Jag gjorde alltid som hon sa.
Jag var jätterädd men det kändes bättre när jag fick Ludde i min famn, för jag visste att han skyddade mig! Jag smög tyst ut i hallen och vidare förbi vardagsrummet. Det var tyst, och jag stod stilla för att lyssna efter ljud. Plötsligt hörde jag några konstiga ljud- men ljuden kom från vårt lekrum. Tyst som en liten mus smög jag mig mot rummet. Där stod dörren på glänt och jag kikade in i rummet.
Där i ena gästsängen låg min mamma med Ove ovanpå sig.
Jag minns äckelkänslan tydligt och förvirringen blev total när jag såg min pappa ligga ovanpå Anki. Med chock och förvirring smög jag mig sakta tillbaka till sovrummet. Min syster satt upp i sin säng.
“Vad gör dom?” Frågade hon mig. Jag var stum efter händelsen.
Jag minns bara att jag lade mig i min säng efter att ha lämnat tillbaka Ludde mycket motvilligt. Hur vi kunde somna förstår jag ännu inte idag!
Samma natt vaknade vi av ett tumult i hallen. Vi hörde vår mamma skrika högt! Även denna gång var jag tvungen att gå ut i lägenheten för att se vad som hände!
“Du får ta Ludde med dig! Han skyddar dig!”
Jag fick Ludde i min famn och kände mig genast lugnare.
Ludde och jag smög tyst ut i hallen. Vi smög oss längs med hallväggen mot badrummet. Där stod min pappa och höll ett hårt grepp om min mammas huvud. Han tog hennes huvud och dunkade det hårt i byråns ena hårda kant. Tre gånger dunkade han hennes huvud i byrån! Blod stänktes på golv, väggar och tak!
Från den stunden blev jag stum. Jag blev traumatiserad.
Tyst återvände jag till sovrummet. Mycket motvilligt återlämnade jag Ludde till min syster. Jag minns bara att jag lade mig i sängen och fortsatte att sova….
Morgonen därpå skulle vi iväg med vår pappa. Vi kom ut i hallen.
“Pappa vad är det röda i taket?” frågade min syster.
Pappa var inte pratglad.
“Det är ketchup” sade han till oss.
Jag visste att det INTE var ketchup.
Mamma kom hem några dagar senare med huvudet lindat i bandage...

Kreativ, nyfiken och ödmjuk!
Annelie Erdogan är medlem sedan 2019 Annelie Erdogan har 1 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren