Publicerat
Kategori: Novell

Lyssna till ditt hjärta

Mimmi kände en vindpust dra igenom håret. Hon vred på huvudet och fick syn på Erik som log retsamt mot henne medans han gick iväg med en klunga kompisar. Emma fnissade till lite och hennes kompis Bea lyfte på huvudet och kollade vad som var på gång. När hon såg Erik suckade hon och skakade på huvudet.
'Glöm honom nu, Em!' sa hon och drog lite i Emmas hår för att få uppmärksamhet.
'Äh, håll med om att han e snygg i alla fall' svarade Emma och vände sig mot Bea, men Bea bara skakade på huvudet och fortsatte:
'Ha! Om Debbie och Vilma får reda på att du stöter på en av skolans töntar kommer ingen i gänget att snacka med dig mer' Bea fortsatte att skriva medans Emma fortsatte att klottra på bordet med en blyerts-penna. Bea var blond och såg ganska bra ut, fast hon var inte på långa vägar lika snygg som Debbie eller Emma. Vilma var den enda brunetten i gänget. 'Gänget' bestod av några tjejer och killar, dom tuffaste i skolan med högst status, dom som alla ville vara med. Jesper och Tommas (kallas 'Tom' eller 'Tompa') var tvillingar, fast ändå lätta att se skillnad på: Jesper färgade jämnt håret i nån mysko färg, just nu hade han illgrönt, lite utväxt, som var rätt snyggt eftersom han hade kolsvart hår annars. Tom hade vanlig kill-frisyr med 500 kilo hårgelé. Amanda, en vanlig blondin med mycket spackel, som alla andra. Josse var en liten tunn tjej med svart hår och lite mörk hy, mycket populär bland killarna, eftersom hon var så söt. Patrik som var ihop med Debbie hade brunt hår och svarta ögon som var lätta att drunkna i. Några till var med dom ibland oxå. Det var måndag, sista veckan i skolan innan jullovet. Nästan ingen i skolan hade arbete kvar att göra, så alla drev omkring med tomteluvor eller tärn-glitter, Emma hade t.om. sett en luciakrona. På torsdagskvällen skulle det vara skoldisco, antagligen skulle niorna smuggla in öl eller sprit och dricka på toaletterna. Emma hoppades inte det, förra gången hade både hon, Jesper, Debbie och Patrik blivit rejält fulla, när lärarna hade märkt det hade dom genast ringt hem till deras föräldrar som inte blev särsilt glada. Emma såg Erik gå förbi, ensam denna gången.
'Jag kommer snart!' sa Emma. Bea tittade upp och skakade på huvudet.
'Säg inte att jag inte varnade dig!' ropade Bea efter Emma innan hon försvann bakom hörnet. Emma skyndade sig och fick syn på Erik, han svängde in i bibloteket, innan han försvann in bakom dörren kastade han ett strålande leende åt Emma som fnissade till och skyndade efter. När hon öppnade dörren såg hon ingen alls, sedan fick hon syn på Erik som lutade sig mot en bokhylla med böcker på bokstaven C.
'Ville du mig nåt?' frågade han och la huvudet på sned.
'Hur visste du det?' svarar Emma och går närmre Erik.
'Sjätte sinne' Emma är framme vid Erik, böjjer sig fram och kysser honom. När hon slutar ser Erik lite förvånad ut, med har ändå kvar sitt självsäkra leende.
'Har du nån tjej?' frågar Emma och ser Erik djupt i ögonen.
'Nej' svarar han och lägger huvudet på sned. Emma ler.
'Nu har du!' hon kysser honom igen och går ut från bibloteket med Erik i släptåg.
'Jag måste tillbaka till Bea, jag lovade att inte vara borta länge' sa Emma.
'Det är lugnt, jag har matte nu, egentligen' säger Erik och går iväg åt andra hållet.
Emma skyndar sig tillbaka till Bea som sitter och skriver nåt.
'Nå?' säger hon. Emma ler hemlighetsfullt.
'Vi är ihop nu!' säger hon. Bea stönar.
'Åhhh...asså vaddå? Du ba' typ, gick fram till han å ba' ska du va ihop me mig?' Bea ser inte glad ut.
'Haha! Nja, inte riktigt. Fast jag måste dra, skulle möta nån lärare om mitt matteprov. Ses!' Emma tog sina saker och gick glatt iväg.

Skriven av: Hannah W

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren