Publicerat
Kategori: Novell

Madeira

Madeira - ön som ändrade mitt liv

Maria är 18 år och vuxenlivet har precis börjat. Hon lever ett tryggt liv hemma i Göteborg tillsammans med pojkvännen Niklas. Resan till Madeira skulle vara Marias och Niklas drömsemester, inga föräldrar betyder festande hela nätterna, men när de kommer hem till Sverige en veckor senare har det hänt mycket på kärlekens ö och Maria flyttar ut från lägenheten som hon och Niklas har delat i nästan ett år.Det var dock inte Maria som lämnade ön lottlös ......

Maria berättar om intrigerna på Madeira ......

Första dagen
Efter en jobbig flygresa som började med borttappade pass hade vi äntligen kommit till hotellet. Jag stod i duschen när Niklas kom in i rummet.
- Jag har inte hittat gymmet så du får gå och leta efter det själv för jag måste gå till poolen, det är kokhett ute i solen, sa Niklas.
- Okej, jag kommer ner till poolen sen efter jag har gått på en liten upptäcksfärd, svarade jag.
- Hej då ! sa Niklas och lämnade rummet.
Jag klädde på mig och låste noga dörren till rummet. Upptäcktsfärden började på taket där jag hittade en jacuzzi, en minibar och några solstolar. Sedan tog jag hissen till första våningen där gymmet skulle ligga. Längs korridoren låg dörrar till bland annat en städskrubb, en bastu, massagerummet och längst bort låg gymmet. Niklas orkade antagligen inte gå dit. Jag öppnade dörren som stod på glänt och kollade in. Rummet var fullt med träningsmaskiner men det fanns inte en enda människa där. Jag fortsatte in i rummet och hittade en annan dörr som var öppen. Där fanns ytterligare några maskiner och vattenbehållare. På golvet låg en kille och gjorde sit-ups. När han såg mig reste han sig och man kunde se magmusklerna tydligt.
(Fotnot: Vi pratar engelska men jag berättar på svenska)
- Hej, jag ska bara hämta en tröja, sa han och gick bort till en dörr längre bort.
- Visst, sa jag och var lite generad.
Han kom fram till mig och presenterade sig.
- Jag heter Enrique men alla säger Ricky, sa han med ett leende.
- Okej, jag heter Maria och jag undrar när ni öppnar på morgonen för jag tränar alltid på morgonen, jag är lite av en träningsnarkoman kan man säga, sa jag för att imponera lite (jag undrar ju när dom öppnar för jag älskar att träna men överdrev kanske lite med träningsnarkoman).
- Jag kan se det, sa och kollade ner på min bara mage (jag hade en top på mig)
- Vi öppnar 8.00, men på morgonen är det inte så många som tränar, de flesta tränar vid 17.00-tiden, sa Ricky.
- Okej, vi ses kanske imorgon, sa jag och gick ut därifrån.
Tjugo minuter senare låg jag och solade vid poolen tillsammans med Niklas. Resten av dagen ägnade vi i poolen och i bastun. När kvällen kom gjorde vi oss iordning för en kväll på stan. Det är inte en så stor stad, men hamnen är gigantisk. Folk går längs strand-
promenaden och kollar i affärer och äter glass.
- Kom, jag vill visa dig en sak, sa Niklas och drog iväg med mig.
Vi gick längs stranden och fortsatte sedan längs hamnen. Han stannade längst ut på piren och ställde sig nära mig och viskade:
- Jag kommer att älska dig för evigt.
Sedan kysste han mig och vi satt och kollade på solnedgången i timmar kändes det som. Efter det han hade sagt trodde jag att vi skulle vara tillsammans resten av livet men jag hade väldigt, väldigt fel ......

Andra dagen
Jag vaknade vid åttatiden och det första jag gjorde var att öppna balkongdörren. En lätt vind kom mot mig och solen var redan uppe. Niklas reste sig upp från sängen och kom ut till mig på balkongen. Han lade sina händer runt min midja och gav mig en puss på kinden.
- God morgon, snygging, sa han och drog fram en stol som han satte sig i. Jag satte mig i hans knä och vi bestämde vad vi skulle göra under dagen.
- Jag går till gymmet nu och sedan kan vi äta frukost, sa jag.
- Okej, jag måste gå och köpa nya batterier till minidisken. Vi träffas i lobbyn, sa han och reste sig ur stolen. Han stängde dörren efter sig och jag tog på mig mina träningkläder direkt.
Några minuter senare stod jag och körde ett hantelprogram tillsammans med Ricky. Jag kände hur hans ögon hela tiden fastnade på min bara mage. Jag hade en åtsittande rosa top och ett par svarta shorts. Han visade mig runt och berättade hur alla maskiner fungerade. Sedan satte vi oss ute på verandan och drack vatten ur våra vattenflaskor.
- Har du besökt Madeira tidigare? frågade Ricky.
- Nej, det har jag inte men det verkar vara en underbar ö, svarade jag.
- Är du här själv? undrade han.
- Nej. Jag är här med min pojkvän. Han kommer säkert till gymmet någon dag. Han gillar att hålla sig i form, sa jag och log när Niklas kom gående mot dem. Visst var Ricky snygg och trevlig men Niklas har det lilla extra som få killar har.
- Niklas, det här är Ricky. Han är instruktör på gymmet, sa jag när han hade kommit fram.
- Tjenare, sa Ricky och de skakade hand.
- Är du klar för frukost? Jag är vrålhungrig, sa Niklas och vände sig mot mig.
- Jag ska bara gå och duscha, sa jag och vi sade hej då till Ricky och bestämde att både jag och Niklas skulle komma och träna nästa morgon.
Frukosten bestod av alla möjliga goda saker. Efter den rejäla frukosten gick vi och hämtade bilen som vi skulle hyra över tre dagar. Redan samma dag begav vi oss till den norra sidan för att bada och även besöka en av öns kändaste nattklubbar.
Tre timmar senare var vi framme vid Porto Moniz. Där blåste det mycket mer än vad det gjorde i på den södra sidan. Vattnet var varmt och härligt, men man kunde inte riktigt simma eftersom det var så många vågor. Eftermiddagen passerade snabbt och månen syntes högt upp på himlen. Kvällen var äntligen här och nu började festandet. Vi gick till det lokala discot och tog ett par drinkar. När den omtalade DJ:n kom upp på scenen satte vi i gång och dansade i flera timmar. Vi drog sedan vidare till nattklubben och träffade massor av härliga människor. Vi var ute hela natten och sov sedan hela tredje dagen på ett litet vandrarhem. På kvällen satte vi oss i bilen och körde tillbaka till hotelllet i Funchal. Vi stannade på rummet den natten men sov inte så mycket. Vi låg bara och gosade i sängen mest.

Fjärde dagen
Jag tillbringade hela dagen med Ricky. Jag gick till gymmet tidigt på morgonen efter frukosten. Ricky och jag tränade i flera timmar. Sedan satte vi oss ute i solen och han bjöd på ett stort glas med nypressad apelsinjuice.
- Har du och Niklas lust att följa med mig och min flickvän till discot ikväll där en känd DJ från New York kommer att spela? frågade Ricky.
- Visst. Det skulle vara kul, svarade jag.
Senare på kvällen gjorde vi oss i ordning och sedan hämtade Ricky oss i sin bil. Det var fullt med folk på discot men det var ändå jättekul. Rickys flickvän var både trevlig och rolig. De två passade väldigt bra ihop. Vi åkte tillbaka till hotellet strax innan midnatt.

Femte dagen
Jag och Niklas låg vid poolen några timmar innan vi båda två gick till gymmet. När vi kom in var där mer folk än vanligt. Ricky hade fullt upp men kom ändå fram och hejade. Han verkade vara trött och utsliten. Vi cyklade lite på motioncyklarna och gjorde sedan lite armhävningar och sit-ups. Ricky höll handen på min mage för att det skulle bli jobbigare med tyngd.
- Tafsar du på min flickvän, eller? sa Niklas och skrattade.
Ricky drog sig undan och gick för att hjälpa en äldre dam.
- Var det där nödvändigt? snäste jag åt Niklas.
- Jag skämtade ju bara. Jag går och snackar med honom, sa han.
Han och Ricky stod och pratade i evigheter och de skrattade hysteriskt. Jag lämnade gymmet och gick till restaurangen för att ta något att äta. Det var första gången jag åt utan Niklas på väldigt länge. Jag beställde en tonfisksallad och efter att ha ätit upp den gick jag till poolen och solade. Någon timme senare kom Niklas och undrade om vi kunde gå ut ikväll.
- Snälla? bad han.
- Jag varken orkar eller har lust, sa jag utan att titta på honom.
-Snälla? Snälla? Snälla? bad han återigen och kysste mig lätt på handen.
- Okej då, men jag måste få ta en lång dusch först, sa jag och reste mig upp.
En timme senare hade solen börjat gå ner och vi gick mot stranden.
- Vart ska vi? frågade jag.
- Ricky rekommenderade ett ställe där han känner dörrvakten. Så skulle vi få några problem så kan vi ringa hans mobiltelefon, sa Niklas och tog upp en lapp ur fickan där numret var nedkladdat. Vi följde strömmen som gick mot centrum och hittade lätt stället. Det var inte alls svårt att komma in heller. Vi tog några drinkar och dansade lite. Niklas blev lite full och började vingla så jag tog med honom ut. Han insisterade på att vi skulle köpa öl som vi kunde dricka på vägen tillbaka till hotellet. Eftersom jag inte ville ha öl så köpte jag bara en burk till honom. När vi rundade hörnet i det folktomma området slocknade Niklas. Han ramlade ner på marken och slog i huvudet i asfalten.
- Niklas! ropade jag och satte mig på knä bredvid honom. Han andades lugnt och pulsen var normal. Jag vred lite på hans huvud och upptäckte att han blödde bakom örat. Jag stoppade ner handen i hans ficka och tog upp Rickys nummer.
- Hallå? svarade en irriterad röst. Det var Rickys flickvän.
- Hej, är Ricky där? frågade jag ivrigt.
- Ett ögonblick, sa hon och viskande röster hördes i bakgrunden.
- Maria, har det hänt något? frågade han.
- Förlåt för att jag ringer så sent och stör, men Niklas har kollapsat på gatan och slagit i huvudet. Han har nog druckit lite för mycket, sa jag med darrande röst. Tårarna började rinna nerför kinderna.
- Var är ni? frågade han.
- På hörnet av La calle de Montizia och La calle de Botterio, sa jag.
- Okej, jag kommer, sa han och lade på.
Några minuter senare tvärstannade Ricky bilen vid sidan av trottoaren. Han tittade snabbt på såret och lyfte in honom i baksätet. Jag lade hans huvud i mitt knä och satt tyst och tittade på hans slutna ögon hela vägen till hotellet. Ricky lyfte ut honom och vi hjälptes åt att få upp honom till rummet. Vi lade ner honom på sängen och tittade på varandra.
- Det är ingen fara med honom, sa han och gick och hämtade en fuktig handduk i badrummet. Han torkade försiktigt bort det torkade blodet och gick sedan mot dörren.
- Jag följer med dig ner. Jag behöver lite luft, sa jag och låste dörren.
Vi gick ut på terrassen och jag satte mig ner på en solstol. Plötsligt kom bara tårarna. Det gick inte att hålla emot. Ricky satte sig på huk framför mig och tog min hand.
- Det är lugnt, Niklas kommer bara att vara lite bakfull imorgon, sa han tröstande.
- Det är inte det jag gråter för. Tänk om det här händer igen. Jag kommer ju att vara orolig varenda gång vi går ut, sa jag och tittade in i Rickys ögon.
- Han förtjänar inte dig. Du ska inte behöva vara orolig för honom hela tiden, han är ju vuxen, inte ett barn, sa han och smekte min kind. Jag lade min hand på hans och han reste sig sakta och kysste mig. Allting försvann. Mina skuldkänslor, min oro för Niklas och resten av världen. Sedan drog han sig snabbt undan.
- Förlåt, det var inte meningen. Du är sårad just nu och jag utnyttjade det, sa han och sprang mot entrén.
Jag satt kvar och tittade på stjärnorna. De är så vackra, så enkla och så praktfulla. Alla mina känslor var borta, jag kände ingenting.

Sjätte dagen
Niklas svärde och gapade hela tiden. Jag stod inte ut så jag gick till poolbaren och tog en drink. Jag satte mig på gymmets veranda och tittade snabbt in. Ricky stod och pratade med några killar. Jag vågade inte gå in till honom. Jag tog en promenad in till centrum och tittade lite i affärer. Jag gick in i en smyckeaffär och hittade en perfekt guldkedja till Niklas. Han skulle säkert bli jätteglad. Jag betalade och skyndade mig tillbaka till hotellet. Jag gick förbi poolen och steg upp på terrassen. I hammocken låg en tjej och en kille och hånglade. Killen tittade upp när han hörde mina steg i trappan.
- Vad gör du här? sa Niklas och reste på sig så häftigt att tjejen nästan ramlade ur.
Jag var äcklad. Visst hade jag och Ricky strulat, men det var bara en kyss. Jag hade inget att säga honom så jag rusade därifrån. Jag sprang till gymmet och hoppades att Ricky inte hade slutat än. Dörren var öppen och jag kikade in. Alla lampor var släckta utom den som stod vid skrivbordet. Bakom alla högar av papper syntes Ricky sittandes med huvudet begravt i händerna. Jag gick snabbt fram till honom. Han ställde sig upp och jag kramade honom. Vi stod bara där och höll om varandra länge.
- Är det svenskan du har fallit för? sa en arg röst från dörröppningen.
Ricky tittade på henne utan att släppa mig. Hans flickvän gick sin väg.
Han vände sig mot mig.
- Vi grälade förut och jag känner ingenting för henne längre så jag gjorde slut. Jag sa att jag gillade en annan fast hon åker hem imorgon. Eller hur? sa han och log.
Jag nickade.
- Följ med mig hem, sa han och släckte lampan.
Vi satte oss i bilen och var ganska snart framme vid hans lägenhet som låg ovanför ett lokalt gym.
- En vacker dag ska jag äga det här gymet, sa han medan vi gick uppför trappan.
Han låste upp dörren och i hallen tog han av mig min jeansjacka. Han smekte min mage och hans hand letade sig uppåt. Han kysste mig på halsen och sedan på munnen. Jag knäppte upp hans vita skjorta som föll till golvet. Min minikjol föll även den till golvet och Ricky drog med mig till sovrummet. Där inne åkte resten av och natten tillbringade vi i sängen.

Sjunde dagen
Ricky väckte mig tidigt och undrade om jag ville ha skjuts till hotellet. Jag tittade på klockan.
- Planet går om tre timmar och jag har inte ens packat, sa jag och klädde snabbt på mig.
- Skulle inte du och Niklas åka imorgon? frågade Ricky i bilen.
- Nej, vi åker idag. Har jag inte sagt det? sa jag.
- Nej, det har du inte. Vad händer nu då? frågade han.
- Jag vet inte riktigt, sa jag.
- Jag tycker jag förtjänar ett bättre svar än det när vi har spenderat natten ihop och jag dumpade Julia för din skull. Kan du inte stanna här? frågade Ricky.
- Nej, det kan jag inte. Jag har ett jobb i Sverige, min familj, mina vänner fast just nu har jag ingen bostad eftersom det första jag ska göra när jag kommer hem är att flytta ut från Niklas lägenhet, sa jag och tittade in i hans bruna, härliga ögon.
- Så det var inget mer mellan oss än ett 'one-night-stand'? sa han.
- Nej, jag tycker om dig jättemycket och vi kan fortfarande hålla kontakten, men vi kan inte ha ett långdistansförhållande för det håller aldrig, sa jag.
- Okej, sa Ricky och svängde in på parkeringen.
Jag gick upp till rummet efter att ha bestämt med Ricky att vi skulle träffas i lobbyn innnan jag åkte. Niklas höll på att packa och hade även packat ner åt mig.
- Vad har du varit inatt? Jag har varit jätteorolig, sa han och släppte det han höll på att packa i för att ge mig en kram.
Jag drog mig undan.
- Det har du inget med att göra, sa jag spydigt och tog min väska.
En kvart senare mötte jag Ricky i lobbyn. Niklas stod en bit bort och tittade på oss.
- Har du berättat nåt för Niklas? viskade han.
- Jag ska prata med honom på planet. Jag är inte så bra på att säga hej då och jag kan inte kyssa sig här så lova att du mailar, sa jag och gav honom en vänskaplig kram.
Han drog mig till sig och kysste mig häftigt. Folk stannade och tittade på oss. Reptionisten harklade sig och Ricky tittade på honom.
- Nu kommer de nog att skälla ut mig, men jag bryr mig inte, sa han och log.
- Hej då! sa jag och gick fram till Niklas som började tjata direkt.
Vi satte oss på planet som nu flög oss tillbaka till Sverige.
- Jag flyttar ut ur lägenheten när vi kommer hem, sa jag och tittade ner på brickan med mat.
- På grund av mig eller Ricky? frågade han och tittade på mig.
- Jag flyttar ut för att det är slut mellan dig och mig. Vi kommer att hålla kontakten, men jag kommer nog aldrig mer att träffa honom, sa jag utan att veta hur fel jag hade ...

Jag flyttade ut några veckor senare och flyttade i hos två andra tjejer.
Sandra och Liza var fotomodeller och reste mycket så jag bodde själv det mesta av tiden. Jag fortsatte att plugga och träffade killar då och då men det var inget allvarligt.

Ett år senare
Liza fick ett modelljobb på Madeira och hon visste vad som hände där förra året mellan mig och Ricky. Hon frågade sin agent om hon fick ta med mig och Sandra. Jag och Sandra packade snabbt eftersom vi skulle åka redan dagen efter.
- Jag har pratat med en kompis som bor i Funchal och hon tog reda på Rickys adress. Han äger tydligen ett populärt gym i centrum
och ...
- Bor ovanför det? fortsatte jag.
- Det stämmer. Här har du, sa hon och gav mig ett visitkort från Ricky´s.
Planet landade och Sandra tog med mina och Lizas väskor till hotellet medan jag tog en taxi till gymet och Liza en taxi till mötet i utkanten av staden.
Jag klev in i samma ingång som jag hade gjort förra året. Jag gick fram till disken där en kvinna i sportiga kläder pratade i telefon.
- Hej, är Ricky här någonstans? frågade jag.
- Han är på kontoret därborta, men det är siesta så han sover nog, sa hon och pekade på en dörr.
Jag öppnade dörren och Ricky låg med huvudet på skrivbordet. Han sov. Jag satte mig i stolen som stod mitt emot. Jag studerade noga hans ansikte men han hade inte ändrats så mycket sen senast.
Efter en stund hostade han till och tittade upp. Han tittade snabbt på mig och lade ner huvudet igen. Plötsligt ryckte han till och märke att det faktiskt var jag som satt där.
- Maria, är det du? sa han och reste sig upp.
- Ja, det är det, sa jag och snurrade runt.
Jag hade på mig en kort lila kjol, ett stort svart bälte hängande på höften och en vit kort blus. Jag fick massor av kläder av Liza och Sandra eftersom vi hade samma storlek.
- Du är så vacker, sa han och gick runt skrivbordet och gav mig en kram.
Han doftade friskt av rakvatten och hans hår var rufsigt.
- Vad gör du här? frågade han och tittade mig djupt in i ögonen.
- Jag kom hit för att stanna för gott, om du inte har nåt emot det? frågade jag retsamt.
- Jag har nog en lite plats i min lägenhet för dig, sa han och gav mig en kyss.



Skriven av: Miriam Nilsson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren