Publicerat
Kategori: Novell

Maui, den levande draken

-Maui var är du?
Maui kom flygande, om Julia hade sett denna syn för ett år sedan så hade hon dött.
Ett år sedan
-Julia vet du vad jag såg på tv? Rubin kom springande mot sin bästa vän.
-Nej vaddå?
-Jag såg en kille som sa att han hade sett en levande drake, runt Stenbergets område! Ska vi gå dit och kolla om vi ser en hel drake? Frågade Rubin förväntansfull.
-Nej, Rubin drakar finns inte och om de skulle finnas så skulle ingen levande varelse vara ute när det är så här kallt. Sa Julia och kollade på termometern, den visade -20 grader!
-Men han sa ju det!! Kom nu går vi ut och kollar ändå! Sa Rubin och drog ut sin vän mot kapprummet.
-Men nästa lektion då? Jag har inte råd att missa denna lektion, jag har redan dåliga betyg! Om jag missar denna lektion då får jag inte gå ut på en vecka av miss Marten!
-Jag har redan tänkt på dina betyg, men oroa dig inte! Vi har ingen lektion idag mr Twight är sjuk. Sa Rubin med en glimt i ögat.
-Okej då går vi! Sa Julia motvilligt.
I skogen
-Rubin det börjar bli iskaaaalllt! Aaaaj! Varför la du krokben för mig Rubin jag trodde vi var kompisar!
-Jag har inte gjort någonting, jag står ju här borta… du snubblade väl!
Jag tittade snabbt efter. Jag började sparka argt på stenen som jag hade snubblat på.
Plötsligt hörs ett kraack. Stenen gick sönder och ut sticker ett huvud upp.
-Åhhhäääää hjääääälp!! Det är något i stenen!! Sa Julia och flämtade efter andan.
-Åhh… det är en drakunge! Vi måste ta med den hem till internatet! Sa Rubin.
-Okej… men det kommer bli din uppgift för jag vill inte ta hand om den där… grejen! Sa Julia misstänksamt.
-Ånä… jag kan inte ta hand om den minns du inte när jag tog hem den där hasselmusen, miss Marten blev ju som galen! Nä du får ta hand om den! Sa Rubin och sträckte fram den mot Julia.
*
Där är du Maui, jag har längtat efter dig var har du varit? Sa Julia och gav Maui en arg blick.
Du kan inte flyga runt omkring, då kanske någon får syn på dig! Gör inte om det okej?
Maui gav en blick och Julia förstod att den betydde: Okej, förlåt.
Rubin kom gående på stigen från internatet.
-Heej, Rubin! Jag håller på att öva Maui att göra loopar! Jag tänkte att vi kunde vara med och tävla i H.D.S! Sa Julia glatt till sin bästa vän.
-Okej, och vad betyder det? Frågade Rubin.
-Hemliga draksällskapet såklart! Sa Julia och skrattade.
-Jaha, men ska du ha en hund med i numret? Frågade Rubin frågande.
-Nää, varför skulle jag?
-Du har en hund där, och ni verkar känna honom för du klappar honom på huvudet!
-Vaaa?? Julia vände sig om. Hur har den kommit hit? Maui satt ju alldeles nyss här, han flög säkert i väg när jag sprang och pratade med dig! Åhhh… jag sa åt honom att inte flyga så långt bort!
-Han klarar sig säkert han är en drake! Sa Rubin lugnande. Men vi kanske ska ta hand om den här valpen! Förresten han liknar Maui, han har hans ögon så du kan använda honom som Maui, i fall du saknar honom!
-Jaaa… du har rätt! Sa Julia och alla tre började gå mot internatet.
De hade roligt med hunden som Julia döpte till Maui junior.
Men efter tre dagar började Julia oroa sig.
-Men var är Maui egentligen, nästa vecka ska vi ha uppvisning, och vi måste öva!
Tänk om han har frusit ihjäl, eller något, vi måste leta efter honom, Rubin!

Skriven av: Frida elin

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren