Publicerat
Kategori: Novell

Medan Jag Sov


Jesper vaknade upp med rufsigt hår. Han kastade täcket åt sidan och gäspade. Låten Santeria av artisten Sublime spelades i cd-spelaren, den var på upprepning.
Jesper gick till köket och hämtade ett glas vatten. Han drack ur glaset, tog flera stora klunkar. Han vände på huvudet och såg att hans föräldrars sovrumsdörr stod öppen. Han fyllde på glaset igen och sedan gick sakta fram till sovrummet, genom hallen från köket.
Nu stod dörren helt öppen. Ljuset från köket sken in till rummet genom hallens skuggor. Han stod där i dörröppningen och kollade in hans föräldrars sovrum. Han kunde se sin skugga över rummet, med breda axlar och stort huvud.
Han hade högra handen på dörrhandtaget medan han höll i vattenglaset med den vänstra. Det var fortfarande för mörkt i rummet för att se vad som hände. Jesper tände lampan.
Plötsligt fick han en kudde i ansiktet. Han ramlade ner med baken före, högra handen fortfarande på dörrhandtaget, men tappade glaset på golvet. Det rann vatten över golvet. Jesper tittade upp och såg sin pappas röda ansikte komma fram under täcket.
– Vad fan gör du här kvart över fyra, unge? skrek pappa.
– Men… du lever ju? sade Jesper med ett leende.

Pojken heter Jesper Ohlsson och han bor i Göteborg. Han går i gymnasiet, första året. Det går inte bra för honom men han försöker. Efter varje skoldag kommer han hem och är trött. Han äter alltid efter skolan och sedan går han och lägger sig.
Lägenheten är en trea, rummet bredvid köket är hans. Vardagsrummet är ganska stort, med tanke på att de aldrig har gäster som vill sova över.
Klockan fem kommer hans pappa hem, och när klockan slår sju kommer hans mamma hem. Det är då första bråket börjar. Jesper vet inte varför de bråkar, kanske för att de hatar jobbet eller bara för att ingen har kastat soporna.
När Jesper får huvudvärk av allt gräl, ringer han Markus och går ut med honom och tar det lugnt. Han dricker inte och snusar inte. Han röker inte ens. Men ibland brukar Jesper vara med sina andra kompisar som gör det.

Men en dag fick han nog. Pappa hade slagit mamma och Jesper hatade sin pappa mest av alla i hela världen. Jesper önskade att han skulle dö. Men han var ju bara en pojke, han skulle ju inte kunna mörda någon.
Jesper hade tagit ledigt en termin från skolan, men hade ännu inte förlåtit sin pappa.

Han började igen nästa termin och försökte hänga med. Nu var han lugnare än vanligt. Om hans föräldrar ville skrika åt honom satt han bara där för att lyssna. När de var färdiga hade han inte uppfattat ett ord. De sade att han var lite efterbliven. Men det var han inte, Jesper var bara lugn. Allt som han vill förstå behåller han och allt som han tycker är negativt eller ruttet, det kastar han åt sidan. Till exempel när hans extra lärare pratar om Algebra med honom.

När Jesper vaknade upp i sin säng, tänkte han, vad är det han har blivit? Han har blivit en människa, från pojke till man. Jesper är glad över sig själv, brukar han tänka på morgonen när han borstar tänderna. När han ser in i spegeln som hänger inne i badrummet, ovanför kranen, ser han en man.
Jesper brukar aldrig ha mardrömmar. Aldrig, men efter plugget igår kom han hem och åt, sedan gick han och lade sig. Han var väldigt förbannad just då, han ville sova för att glömma bort allt. Men han kunde inte sluta tänka på sin pappa. Det var då det hände. Jesper somnade och drömde en mardröm. En hemsk mardröm.

När Jespers pappa kom hem berättade Jesper en rolig historia. När han var färdig skrattade de. Han tog om axeln och klappade sin pappa. När klockan var halv sju gick de till köket och spelade schack. Jesper var nära att vinna precis innan hans pappa ropade ”Schackmatt!”. Jesper var lugn, han log medan hans pappa hånflinade. Han slutade att luta sig bakåt med stolen, lade händerna på bordet och efter några sekunder tog pappa tag i Jespers högra hand och skrattade så att saliven flög ut ur hans mun. Jesper började bli rädd.
Jesper lade vänstra handen under bordet och drog sakta fram kökskniven. Han började få ont i högra handen. Men pappa bara satt där framför honom och skrattade. Jesper började bli riktigt förbannad. Pappa hade chansen att skada hans hand, men den chansen ville Jesper inte ge honom.
Jesper tänkte inte, utan bara slog sin pappa i strupen med deras kökskniv. Kniven gick genom hans hud och skar i köttet. Blodet rann ner på schackbrädan och över Jespers armar när Jesper drog bort kniven från pappas hals. Svarta tornet ramlade ner på stora blodfläckar. Jesper reste sig upp ur stolen och slog till sin pappa i högra ögat med kniven. Han hade kvar kniven i pappas öga medan det rann blod ur ögongloben. Det fortsatte att rinna blod, efter några svaga andetag tog Jesper bort kniven. Pappa ramlade ner på bordet och vräkte ner schackbrädan på golvet. Den svarta kungen hade fallit. Pappa hade tagit tag i bordet med sina blodiga händer för att återfå balansen. Pappas handavtryck var överallt. Med hans friska öga försökte han kolla vart Jesper var. Han försökte slå Jesper men ramlade ner på golvet. Hela köksmattan blev blodig. Pappa tog om halsen och ögat för att försöka stoppa blodet, men blodet sprutade ut mellan hans fingrar. Jesper lade ner kniven på bordet och plötsligt hörde han sin mamma skrika från hallen:
– Nu är det sista gången jag säger detta. Släng soppåsen direkt varje gång du kommer hem från jobbet!

Jesper drömde i drömmen att han kom ut ur sitt rum, och när han öppnade dörren såg han sin mamma i tårar som försökte hålla upp hans pappas huvud som låg på golvet på en schackbräda. Deras kläder var blodiga och schackpjäserna var utspridda överallt på golvet. Pappa hade ett hål i ögat och halsen.
– Vad är det som har hänt? frågade lilla Jesper.
– Han är död… Han är ta mig fan död! skrek Jespers mamma.
Jesper sprang fram till sin mamma och kramade om henne, efter tre minuter ringde Jesper polisen. De kom och hämtade Jespers pappa på en bår. Men vilket tur att det bara var en dröm tänkte lilla Jesper i drömmen.

Det var fem poliser som undersökte Jespers hem. En polis undersökte mordvapnet medan tre andra poliser letade efter bevismaterial. En av poliserna var koncentrerad på Jesper och ville prata om mordet med honom.
– Så, när såg du din pappa senast Jesper? frågade polisen.
– Hmm… Det måste nog ha vart på morgonen innan jag gick till skolan, svarade han och tittade polisen i ögonen.
– Ok, vad bra, när såg du din mamma senast… Var det före eller efter mordet?
– Det var efter mordet, det var hon som väckte mig. Sedan såg jag henne bredvid min pappa. Svarade Jesper och började titta på sina händer medan polisen tittade i sina papper.
– Så… Du hade inte sett din mamma någon annanstans före mordet?
– Bara hemma innan jag gick till skolan, sade Jesper och återfick polisens ögonkontakt
– När tror du mordet hände? frågade polisen lite mer personligt.
– Medan jag sov, svarade han.

Morgonen såg fin ut. Drömmen fortsatte med glädje. Fåglarna sjöng och gräset var grönt. Jesper var inte i skolan för att han hade ont i magen. Han bara segade i sängen, utan att göra någonting. Han var rädd för att vakna ur sin dröm, för att hans pappa var död. Jespers mamma hade tagit ledigt från jobbet för att fixa lite arbete i hemmet.
Dörren till Jespers rum stod halvt stängd och han tittade ut till köket då och då, för att se om hans mamma var OK. Jesper ville inte ens tänka på skolan eller någonting annat just nu. Han ville bara ta det lugnt och bli frisk. Han hatar att ha ont i magen. Vem gör inte det?

Det kändes som om det hade gått flera dagar i drömmen, men Jesper kom inte ihåg alla detaljerna. Men det ser ut som att det går bra i skolan för honom, han har liten frånvaro och bra betyg. Han har blivit ännu bättre kompis med Markus. Han har fått smeknamn av några söta tjejer i skolan också. Hans mamma har börjat jobba mycket igen. Hon drar in mycket pengar för tillfället, med tanke på att det är bara de två. De skulle kanske resa till Spanien denna sommar. Jesper har alltid längtat efter att resa till Spanien, hoppas drömmen fortsätter enda till sommaren.
Igår sov Jesper över hos Markus och han hade sagt att Jesper hade pratat i sömnen, men sade aldrig vad det var. Jesper tror att Markus blev rädd för honom.
Jesper har inte varit med Markus sen igår, kanske Markus bara har åkt till landet eller något. Markus har alltid varit på landet över helgen, ett stort fint hus i bergen.
Jesper har fått mycket läxor från skolan den senaste tiden. Han har bara gjort hälften hittills, och resten ska vara färdigt imorgon. Jesper har skickat ett mail till Markus. Där säger han att han kommer över imorgon.

Drömmen fortsätter ännu en dag.
Poliserna har inte hittat några spår som leder till min Jespers mamma eller Jesper själv ännu. Jesper har sovit bra och han tror att han är botad. En psykiater som han har gått hos har botat honom. Jespers mamma är glad för honom, säkert hans pappa med. Men Markus har fortfarande inte svarat på hans mail. Jesper vill inte gå över till honom bara för det. Han har kanske sagt att han ska mörda honom, men det tror Jesper knappast på. Men han hoppas att allt kommer att ordna sig, Markus skriver nog snart eller så kommer han och hälsar på.

Markus har inte kommit och hälsat på denna dag heller men han har skrivit ett mail, som Jesper ännu inte vågat öppna. Mailet dök upp efter två klick på skärmen:

” Hej Jesper!
Jag har varit sjuk nu ett tag, feber du vet?
Jag har varit lite otrevlig mot dig denna vecka men det är bara för att du sade att du hatade mig i sömnen. Jag hoppas på att du fortfarande är min bästa vän. Jag vill iallafall vara din bästa vän. Jag kan komma över till dig i morgon, då är jag nog frisk.
Du ska veta att jag litar på dig och vill vara din kompis.”

Jesper stängde datorn och gick därifrån. Gjorde läxorna själv denna gång.

Nästa dag i drömmen började bra.
Jesper har varit med Markus nu. Filmen som de kollade på var rolig, Jim Carreys bästa hittills. De drack en massa Coca-cola. De var ensamma den dagen. Senare på kvällen tittade de på actionrullar, Arnold Schwarzenegger var rågrym. De blev trötta efter filmerna. Jesper somnade på golvet med Markus vid sin sida.
Jespers mamma kom hem på morgonen och såg dem ligga helt utslagna på golvet i vardagsrummet. Hon ville inte väcka dem.

Drömmen fick lite mörkare stunder när Jesper och Markus vaknade.
Poliserna hade hittat nya ledtrådar på schackpjäserna och var tvungna att göra en husrannsakan hos Jesper igen. Markus hade gått hem till sina föräldrar, men Jesper och hans mamma var tvungna att stanna kvar och lyssna på polisernas tjat. Jesper önskade att han inte behövde gå igenom detta i en dröm.

Samma visa hos poliserna igen, samma frågor, samma miner och ansträngda leenden. Mamma är chockad och vet inte vad hon ska svara på frågorna, vilket är nog för poliserna som bevis på att det är hon. Men Jesper tror fortfarande inte att det är hans mamma.
– Hej grabben, sade polismannen denna gång med ett litet leende. Jesper stirrade på golvet genom sina fingrar och hade armbågarna på knäna.
– Hej, svarade han och tog efter andan.
– Brukade du använda kökskniven ofta? frågade polisen och stirrade på sina tomma papper.
– Nja... Jag använder den bara när jag ska skära bröd. Men det har jag inte gjort på länge, svarade Jesper och tittade upp.
– När spelade du schack senast, frågade polisen och ritade några gubbar på sina papper.
– Ehm... Ja, du. Det var ett tag sedan, ljög han och drog efter andan.
– Hmm... När tror du din pappa dog? frågade polisen och ritade en hatt på en av gubbarna.
– Medan jag sov, svarade Jesper och undrade vad fan höll polisen på med och ville bara vakna.

Poliserna har inte hittat några spår från köket ännu. Enda teorin är att pappa har begått självmord. Pappa hade tagit kökskniven och huggit halsen av sig själv.
Snart har lilla Jesper nog inte ens sin mamma kvar, bara sig själv. Poliserna hotar att de ska föra bort hans mamma till fängelset, men Jesper har sagt att de har fel om henne. Hon skulle aldrig skada någon. Snart är han inte säker på någonting. Dog han den där dagen, eller är detta fortfarande samma mardröm som han hade?

Jesper känner inte igen sig själv i denna mardröm.
Han har inte kunnat prata med sin mamma på grund av att poliserna vill tala med henne hela tiden. Han har däremot varit i skolan och lärt sig nya saker. Jesper gillar inte att ha rätt varje gång så därför har han slutat att tänka på vad som kommer att hända. Till exempel för fem år sedan när han var vid havet med Markus hade han sagt att vågorna kommer att döda minst två personer och vågorna tog faktiskt tre liv den dagen.

Sista dagen i mardrömmen.
Idag har Jesper börjat tänka på att om han skulle begå självmord så skulle fallet vara löst. Kanske hans mamma fick lite fred då också, alltså att poliserna slutade trakassera henne och skrev i sina papper att mördaren begått självmord, istället föra att rita gubbar.
Tanken på självmord var bra för att Jespers pappa har begått självmord enligt polisen och på det viset skulle det sluta med att Jesper skyller allt på sig själv, det var han som dödade sin pappa. Hans pappa hade inte begått självmord, Jesper såg ju själv vad som hände.

Jesper gick in till toaletten och tog sömntabletter. Sedan gick han och lade sig i sängen och tänkte på sin mamma. Jesper lade på låten Santeria och tryckte på upprepning. Efter ett tag började tabletterna göra effekt. Jesper somnade i en djup sömn.

Han vaknade upp mitt i natten och var pigg. Klockan var mycket. Han nöp sig själv och kände sig levande igen. Jesper var torr i munnen och behövde ett glas vatten…

Skriven av: Jesse Nissinen

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren