Publicerat
Kategori: Drama noveller

MOBIL

MOBIL
Johanna vaknar klockan 7 på morgonen, hon vaknar och tänker på igår, den tråkiga söndagsnatten som hon hade. Hon ställer sig upp och börjar bädda sin säng och efter hon hade gjort klart sängen går hon ner genom trapparna. Hon ser mamman som fixar frukost till Thea. Hon öppnar toa dörren då stannar hon där i en liten stund och börjar tänka, hon hade glömt någonting att säga.
-Hej god morgon säger hon trött, sen stänger hon dörren knappt, som det var den svåraste saken att göra, stänga toa dörren. Fem minuter har gått hittills, men inget ljud kommer från toaletten.
-Johanna kom ut nu! Utbrister Thea åt Johanna.
Johanna kollar på sin mobil utan att bryr sig efter när hon hade gått genom Angelikas bilder på Instagram sätter hon sin mobil i fickan, hon går genom olika tankar medan hon tvättar sina händer, hon tycker att det är ganska farligt att hålla mobile hela tiden men hon tycker att det är en hopplös tanke för att det spelar inga roll hur mycket hon försöker hålla sig utan mobil men till sist är hon med sin mobil. Mamman börjar tjata åt henne och lite Johanna hörs att mamman tjatar.
-Kom nu Johanna, du har ingen tid! Säger mamman sur. Johanna tycker att idag är en helt annorlunda dag, Johannas mamma hade inte tjatade åt henne sedan hon var barn. Johanna kommer utifrån toa.
-Äntligen! Säger Thea högt som om Johanna hade varit där i 2 dagar. Johanna bryr sig inte om Thea hon tror att Thea är lesbisk men det finns inte ett enda bevis att Thea är lesbisk. Mamman som verkar vara helt ovanlig idag säger ingenting. Johanna äter sin frukost snabbt och börjar förbereda sig för en annan skolvecka. Johanna tycker att det är skittråkigt att gå till busstationen. Hon går upp genom trapparna och börjar hon räknar trapparna
–En, två, tre, fyra, på femte trappan fanns en fluga, och flugor kan inte Johanna kolla på, hon tycker att de är mycket ojämna och äckliga. Snabbt som Johanna ser den skriker hon högt
-AAAAA! Det händer jättefort hon släpper Räckesståndare och faller ner. Johanna börjar gråta högt men ingen kommer att hjälpa henne.
-Mamma vars är du? Försätter hon gråta högre och högre tills mamman blir arg igen.
-Sluta gnälla jag har fått ont i huvud, säger mamman argt.
-Men jag föll från trapparna!
-Var försiktigt nästa gång, säger mamman till Johanna.
Hon tänker för en liten stund. Mamman hade aldrig varit så. Hon går upp igen med tårar som är på väg att falla, hon bryr sig inte om flugan den här gången och hon kollar på sin mobil. Alex har lagt en ny bild på Snapchat och hon är kär i Alex för att han brukar vara glad hela tiden och han är inte kaxig som andra killar. Hon kollar på sin mobil och ser att klockan är 7:40
-Fan! Jag är sen, säger hon stressat. Hon tar sin väska och springer ut genom dörren.
-Hej då alla, ropar hon och stänger dörren. Johanna måste åka buss till skolan och hon är sen idag.


Hennes kompis Angelika väntar på henne i bussen och tänker på när ska Johanna dyka upp. Enda personen som är vän med Johanna är Angelika.
-Om hon hade aning om vad jag hade sagt om henne, skulle hon vara vän med mig fortfarande? Frågor hon sig själv, det är Johannas fel. Om hon aldrig hade tjuvat min bästa vän från mig, om hon visste hur det påverkade mig skulle jag aldrig säga ett enda dåligt ord om henne.
Å andra sida Alex försöker förställa sig Johannas kropp, utseende, det blonda håret och hennes bröst och sminket på hennes ansikte. Alex blev kär i henne för två års sen när de träffades för första gången när Angelika var hans bästa vän. Alex och Angelika ville inget mer utom att spendera mer tid med varandra, men det var två års sen. Allting hade ändrat sedan när Johanna kom. Angelika kollar på Alex han sitter framför henne, inte bredvid henne.
Angelika tycker att hon känner mer om Alex än om han vet om sig själv.
-Vad tänker du på lilla käringen? Frågar Angelika till Alex.
-Ja, vet du vars är Johanna är hon sjuk eller? Frågar Alex med en väntat full blick.
-Är du kär i henne? Säger Angelika roligt.
-"Det gör jag aldrig!" utbrast Alex, alldeles röd i ansiktet
Det blev alldeles knäpp ingen säger någonting.
Johanna har sin mobil och kollar genom nya bilder som hennes klasskamrater har lagt upp, hon vet att det finns en stor gata framför busstationen så hon måste gå försiktigt när hon tar sig till busstationen, hon kollar på klockan igen klockan är 7:49 bussen går om 10 min och hon får det lugn igen.
Johanna tycker att hon ser ut pinsamt ut för att hon har en röd sommarklänning med röda skor, hon tror att hon ser ut som hennes syster Thea. Johanna tänker på Thea och hennes kompisar och hur annorlunda de är, hon var alltid glad och snäll men idag var det konstigt med Thea tycker Johanna, hon hade en blå jeans, mer smink än vanliga dagar och mer ”tjejig”.
Johanna saknar henne lite ändå hon vill ha det bästa för sin syra Thea men Alltid när hon försökte Thea talade med henne som hon är ett barn och det hatar Johanna att någon skulle prata med henne som hon är en 8 årigt barn. Å andra sida Thea tänker på Johanna och hur tuff hon har det i skolan. Men Thea tycker att Johanna är stark och smart hon hade upplevt dessa saker en gång när hon hade mycket intresse att ha på sig pojkiga kläder där var det ingen som tyckte som hon tyckte förutom hennes utländska kompisar. Johanna tittar på gatan sen skakar hon sitt huvud vänster och höger.
-Vad är det med mig idag? Frågar hon sig själv förvånad, hon är nästan i busshållplatsen, Johanna hajar på Angelika och så fort som Angelika ser Johanna hajar hon också.
-Vad gör hon i mitten av gatan? Frågar Alex till Angelika.
-Inte vet jag. Säger Angelika utom ett enda intresse att veta.
-Kolla! det kommer en bil! säger Alex stressat.
Angelika som hade ingen aning och när hon hörde Alex fick för sig att prata högt, i en kort stund kunde det hända, få Alex tillbaka!
-Johanna kolla! Säger hon högt åt Johanna.
Johanna kollar uppåt, Angelika och Alex. Ett kärt återseende. Bästa kompisar och bästa saken som hade hänt för henne sedan två år sen. Johanna visar bara glädjen in i sig.
Thea försöker ringa Johanna, hon hade glömt sina böcker hemma däremot tyckte Thea att de är ganska viktiga. Thea minns första dagen av gymnasiet när hon hade glömt sin väska och såg Johanna hade sprungit ihjäl sig för att kunna ger den till henne, det var en rolig dag tycker Thea. Å andra sida Johanna som hade fått ett oväntat fullt samtal från hennes syster, hon tänkte djupt i de sista sekunderna, hon hade lade ifrån sig mobilen varenda gången som Thea hade rang upp henne men den här gången var speciellt Johanna tror att Thea kommer att be om ursäkt för allting som hade hänt idag. Johann kollar på bussens fönster och hon uppfattar att Alex och Angelika skakar deras händ, hon ser att Alex pekar på hennes vänster sida. Johanna uppfattar inte vad Alex menar. Bilen kommer jättesnabbt och den sista saker som Johanna ser är mobilen och himlen.
Johanna hör ett ljud, hon hör klockan som gör ringsignalerna för att visa att det är klockan 7 på morgon och hon måste vakna. Johanna hade sätt klockan på 7, hon hade sovit sent igår så hon var rädd att hon skulle aldrig vakna igen.

Skriven av: Keyhan

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren