Publicerat
Kategori: Novell

NYHETSBULLETINEN 14 april, 2004

NYHETSBULLETINEN 14 april, 2004:


Ute i Europa – eller borde jag skriva inom Europa, ja varför inte inne i Europa… Hur som helst, det spelar ingen roll var man befinner sig nu- förtiden, – för att mediebruset når en överallt…

INFERNO:
– Israel har tagit patent på smärta, de saknar inlevelse på att annat folk också lider… som lever intill dem!

Enligt min mening är det passande, att hänvisa till den…
ANONYME DIKTARE:
”Min vita blus
hade aldrig fläckats av livets aska
men idag har jag trotsat
de vidrigaste skymfer
och nu vet jag att intet hädanefter
skall kunna besudla mig”

PLÖTSLIGT KOMMER MEDIEBRUSET FRÅN ANDRA SIDA ATLANTEN:
– USA byter kurs i Mellanöstern… … …
”Palestinafrågan måste bygga på nya faktorer på mark”, – ett uttalande av Bush… … …
□ för att, – stödja Israels ockupation och införlivandet av mark [det finns
uttalande, av Israel… ”vi ger oss inte förrän vi har införlivat, hela Jordanien”]
för att, – förtrycker de Palestinska folket…
för att, – begår brott mot folkrätten…

– Israels annektering av palestinsk mark… har numera godkänts av Amerika, därmed har USA bytt kurs genom detta officiella ställnings- tagande. Nuvarande presidenten Georg W Bush framhåller också att de palestinska flyktingarna måste ge upp sin rätt att återvända till det som i dag är Israel.
President/Bushs intresse är enbart att vinna röster inför det kommande valet… att det sedan för honom innebär, att han måste gå över lik… … bekymrar inte Bush!
Bush fredsinitiativ var inte seriöst… han brukar ju vilseleda sitt folk och andra… Tillsammans med Sharon och Blair – den så kallade trojkan [tråj: (ryskt) trespann; ledargrupp om tre personer], skall de tala om för oss, hur sanningen skall tolkas!
– Denna trojka har luddiga riktlinjer om världsfreden, deras politik strider mot de internationella rättsprinciperna.
– Uttalande av Bush den 16 april 2004… ”Vi förändrar världen”; är stora bevingade
ord ≈ om de hade uttalats av en person med gott uppsåt.
– Det kommer att behövas en stor kraftansträngning i Europa… för att hans utspel om Mellanöstern inte skall kunna splittra gemenskapen.

SEDAN KOM BRUSET FRÅN DET SAMLADE RADIO-EUROPA:
Uttalande… som nämnts av personer – Bush och Sharon stående bakom tusentals stridsvagnar… utan några demokratiska värderingar… gör, att dessa maktens män ställer sig bestämt vid sidan om FN, EU och Arabländerna… [ursäkta… jag glömde Blair i detta sammanhang].
– Man kan inte tillfredsställa sig med, att avtvinga annans land – med våld… … …
Vi i Europa känner inte någon stor förväntning… … … att en eventuellt ny president, kommer att föra en annan Mellanöstern politik… … … USA har numera en utrikespolitik som går i kollision, med stora delar av den övriga världen!
Min personliga åsikt är… Det är ändå fakta som bör iakttas. Hitintills vet man inte ännu, vilken av dessa två Bush eller Kerry – kommer att flytta
in i Vita Huset?
En ny personlighet… kan betyda en annan utrikespolitik [jag säger, kan]. John Kerry bedyrade med ett uttalande… till skillnad fån Bush kommer jag att föra en samförstånds politik – i fredens anda… … …
– Däremot… kan man med bestämdhet säga, att George W Bush inte ändrar sitt invanda beteende.

MED George W Bush SOM PRESIDENT:
En berättigad fråga yppar sig… vilket landområde kommer Amerika att OCKUPERA eller ANNEKTERA härnäst… med sina bundsförvanter.
Den nya fientliga destruktiva politiken från USA:s sida… skrämmer och förvånar en… särskilt när deras politiska uttalanden bygger på lögner; för att sätta en attackplan i verket.
– Visst förändrar det världen – emot Amerika!
– Den som har sått vind… skörda storm!
Ytterligare blir man förvånad, att staten Israel är överraskad över, att Europa
[PS: relaterar enbart till de europeiska förhållandena] känner ingen sympati för
det judiska folket i Israel och Europa… numera!
– Att de svarta molnen hopar sig vid horisonten… för det judiska folket, bör inte vara en överraskning för dem.
… Naturligtvis är Ni [Israel] tillsammans med USA ett mycket mäktigt välde, men världen är större än så… … ...
En naturlig följd från Europas folk – kommer att bli en handelsblockad mot Israel. Skulle inte förvåna mig, att denna blockad blir effektiv…

INOFFICIELLT:
Citat… Det finns också långt framskridna administrativa planeringar, om att flytta
FN från USA till Tyskland [PS: till Polen, fanns också som ett alternativ].
□ Man tror att det inte är många, som är förvånade över denna lösning. USA har ju
tydligt visat flera gånger, den respektlösa hållning, för FN:s forum!
Detsamma har Israel också demonstrerat… utan med undantag, när Israel fick
landområden från FN, för att bosätta sig där! Slut på citat.

En naturlig följd av denna händelseutveckling [USA:s avsteg från färd-planen], i Mellanöstern och Irak… gör att den muslimska kulturen kommer inte att gå i kollisionskurs med den Europeiska kulturen…
– Förutom med mycket små justeringar av så kallade anpassningar… inom säkerheten. Det vill säga i offentliga sammanhang, till exempel i bankärende och där allmänheten har ett behov av, att kontrollera alla ländernas individer [under demokratiska former]…
□ Kontrollen, avser hela ansiktet [det räcker inte att man enbart ser ögonen]…
Vidare – kvinnans elementära rättigheter, så som, att inte utsätta henne för
könsstympning.
Den muslimska kvinnan skall ges en möjlighet… att möta den Europeisk kvinna, på
en jämbördig nivå!
I EU är en övervägande majoritet övertygad, att några större kultur- konflikter kommer det inte att bli, det kommer snarare att berikas dess samexistens, inom sin tid!
”Rom byggdes inte på en dag, brukar man säga…”
Det sägs också… att det moderna tänkandet uppstod i Afrika, för 75 000 tusen år sedan…
– Alltså inte i Amerika… som självaste folket, där tror!

… … … … … … … Hitintills har inte många länder i Europa… använt sig av språkbruket i nyhetssammanhanget om Irak och Israel – ”ockupations- makt [USA/Israel] och motståndsmän”. En av de få, vad jag känner till, är Sverige som brukar dessa vokaler i samband med ett reportage om Irak och Israel… … … [ordet ”vokaler” är med avsikt valt, för att jag tycker, ordet är passande].
– Min förhoppning är, att humanismen återspeglar sig för flertalet politi- ker, i Europa – när de skall lägga sina beslut avseende Mellanöstern!

STILLSAMT UNDERFÖRSTÅDD:
Även i Europa siktar man i horisonten, än så länge gråa små startmoln, det tycks att den Europeiska självkänslan inte har utvecklats ännu fullt ut… som jag trodde!
BRYSSEL… Försiktigt kritisk – så kan man sammanfatta EU:s reaktion på USA:s nya hållning i Israel/Palestina-konflikten…
– Har man för avsikt i Europa… att gå i krig – tillsammans med USA… Rimligen borde EU bli tydligare, med sina avsikter… angående den färdplanen och fredsplan för hela området i Mellanöstern. Som Du ser… Du som läser detta… ordförrådet hos makten är stor…
Men ambitionen för att arbeta konkret för en rättvis och oblodig fredsöverkommelse – saknas det däremot vilja för!
”Israel måste sluta fred med sina fiender, inte med sina vänner”; sådant ordval är kvalificerat – som bevingade ord. Uttalad av en Europé [tyvärr, saknar jag namnet].
□ Ett mycket mer tydligt avståndstagande, mot den nya amerikanska
Mellanöstern politiken – hade Sveriges utrikesminister/Laila Freivalds – än de
övriga utrikesministrarna, från EU. Hon ansåg… … … ”att man måste stå fast vid
kravet på att 1967 års gränser ska gälla” [… om hon nu uppriktigt menar det]…
– Jag skulle vilja tillägga – inklusive östra Jerusalem!
□ Sveriges har ju inga djupa värderingar om Mellanösternkonflikten.
Inte ens statsminister/Persson… han talar för det mesta med kluven tunga.
Den nya kärleken till hans kvinna… … gör tydligen att det inte finns
krafter kvar, för att tänka politiska skarpa tankar [april 2004].

PS: Persson har hissat flaggan, genom att säga ”Olagligt och vidrigt”.
Statsminister/Persson tycker att mordet på Hamasledaren gör, att en
fredslösning i Mellanöstern nu är mer avlägsen än någonsin.
Han kritiserade också USA för att ha övergivit principerna för freds-
planen, som kvartetten USA, EU, Ryssland och FN ställde sig bakom.
– Det är djupt allvarligt av USA att överge detta ensidigt, utan kon-
sultationer med de andra…
– Inte ett ord från Persson, om att palestinierna skulle ingår i hans
ordval, i ”detta ensidiga… konsultationer”. Det är väl Palestinier som
berörs mest av Amerikas och Sharons ensidiga handling – eller hur?
□ Som vi känner Persson kommer hans kritik om USA:s Mellanöstern politik,
inte likna den officiella, som han har här i Sverige…
– När [nu] Sveriges statsminister/Persson träffar Georg W Bush, i USA!


Det måste erkännas… att det är mycket svårt – att skriva om mänskans goda egenskaper… för att flertalet av människorna – är rovdjur.

TANKESMEDJA:
Det hjälpa inte med fina skrivna texter och uttalande som sedan aldrig infrias –nej, de enda som gäller är att uppvisa konkreta handlin- gar i demokratisk anda… utan att man riktar en pistol mot en annans nacke – samtidigt talande… du skall tycka som jag!

Signerad:
… MINORITETEN

-----------₪-----------

De skrivna ovan, kommer du att återfinnas så småningom i min bok, ”Thorny Devil”. Länken till boken finner du hos http://www.novel.nu

Günther Schmidt

Skriven av: Günther Schmidt

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren