Publicerat
Kategori: Novell

Offrens motorväg

Här kämpar jag återigen ensam i min livslånga kamp. Förargat är folket som inte inser sina brister, som finner det lättare att ge andra sitt ansvar. De faller som offer och drunknar i sin självömkan när någon säger emot, när något tar emot. Jag stod inte ut längre, jag sade emot, jag är ingen som vill leva som ett offer, jag är ingen som tycker synd om mig själv, jag är ingen som menar annat än vad jag säger, jag är inget offer.
Så här går jag, ensam på stigen, långt ifrån offrets motorväg. Här slåss jag ensam på fronten mot offrens armé och jag vinner, jag vinner varje strid men ingen händer. De är för många, de är oändligt många, men inte ger jag upp. Ger jag upp faller jag offer den värld, för det beteende och tankesätt jag så hårt kämpar för att bli av med.
Stigen är lång, jag kan inte se slutet, kommer jag någonsin fram, jag får inte ge upp. En dag ska ljuset skina i detta mörker, människan ska en dag stiga ur sin själviska själ och återfå sin sanna natur. Tills dess går jag här ensam på stigen och kämpar för att komma fram.
Tillsammans hurrar de när någon visar dem styrka och hur de kan bli starka, de lyssnar och lovar men, nej, varför ta den svåra stigen när det finns en enkel och öppen motorväg. De drömmer och de önskar men de tar inte steget och agerar, de kanske stöter på motgångar, vad jobbigt. Nu måste de tycka synd om sig själva, de går där på sin motorväg tillsammans och tycker synd om sig själva.
Ta stigen, säger jag. Stigen leder till lycka och ett bra liv, säger jag. Våga göra något, jag ber, jag bönar. Ja, okej, lovar alla men inget händer. De är inte människor, de är ormar som slingrar sig runt allt för att undvika motgångar.
Jag kan höra dem slingra sig fram på sin motorväg, när jag går här ensam, kämpar för en bättre värld, men det är svårt att dela sin glädje när det inte finns någon att dela den med, det är svårt att finna kärlek när det inte finns någon att älska. En dag ska jag segra, till dess vandrar jag här i mot kamp mot världen, helt ensam.


Lukas Lindholm är medlem sedan 2020 Lukas Lindholm har 1 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren