Publicerat
Kategori: Novell

Om Att Bli Blåst

Vädret försämrades till storm och regn. Jag hade varit i blåsväder förr och ändå klarat mig, så de här vindpustarna gjorde mig inte orolig. Jag fortsatte obekymrat med det jag höll på med, nämligen att lyssna på gammal god rock och göra ren akvarier. Alla tillgängliga hinkar var upptagna av fiskar, växter, stenar och grus och stod i vägen i badrummet. Jag befann mig mitt i hinklabyrinten och var som bäst i färd med att kalka av täckglasskivor och tvätta akvariesand.

Blåsten tog i så det knakade i träbjälkarna när huset spjärnade emot. Man kunde faktiskt både känna och höra, hur vinden lyckades pressa sig in och ut igenom kåkens alla otätheter. Då blev det plötsligt nattsvart och dödstyst i huset. Strömlöst!! Ingen ström betyder, inget vatten från brunnen, ingen värme från pannan och naturligtvis inget lyse, dator, eller TV. Vad, som kan bli pinsamt i längden, är att det återfylls heller inget vatten i toan. Sånt tänker inte barn på. De gör som de brukar.

Först gällde det att hitta ficklampan och några ljusstumpar och tändstickor. Lampan fanns inte där den borde vara. Dottern visste dock var den låg men den saknade batterier. De satt i hennes CD-spelare och den befanns vara inlåst i skåpet på skolan. Bara de gamla ljusen i adventsstaken fanns att tillgå. De ställdes på lämpliga ställen. Lågorna fladdrade oroligt i draget från stormvindarna. Dottern var inte nöjd med ljussättningen. Hon bar runt stumparna och spillde stearin på golvet. När hon väl arrangerat om placeringen och letat fram några gömda värmeljus och bränt sig på dem, var hon hungrig.

Förutseende människor tappar upp hinkar med dricks- och tvättvatten när vinden friskar i men sån är inte jag, därför kunde jag inte koka mat på spritköket. Under tiden värmen blåste ur huset, käkade vi bullar med mjölk till. Jag hade velat ha kaffe, riktigt varmt, gott, nybryggt kaffe! Man kan hålla sig för skratt när man tvingas fika i skenet från ett stearinljus med golvdrag om fötterna. Andra må tycka att det är romantiskt att äta med tända ljus på bordet men stormpinade improvisationer i skenet av flämtande stearinlågor skapar absolut inte den där rätta förtätade middagsatmosfären!

Stormen har bedarrat nu, strömmen är tillbaka. Som omväxling blåser det knappt något alls och solen lyser igenom emmellanåt men väderleksgubbarna lovar säkert ut en ny orkan snart. Jag ska se till att ha alla hinkarna fyllda och nya batterier till både lampa och radio kanske även några extra stearinljus att värma mig med. Man kan ju bli blåst på kaffet annars.

Skriven av: Börje Eriksson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren