Publicerat
Kategori: Novell

Pappan, Båten och Sonen



Klockan är 05:00 ungefär och pappa Göran går upp för en kopp kaffe, han kollar ut på sjön samtidigt som har tar en liten klunk av det nybrygda kaffet som han hade köpt hoss Karlsson
nere på tobaksaffären. Han tänker hastigt och får i sig en tanke att ta sin nylackade eka och gå ut och fiska.
Pappa Göran skriver en lapp som lyder 'Min son, Jag tar min eka och går ut och fiskar i en timme eller två' han sätter upp lappen på kylskåpet.
Pappa Göran går långsamt och tröttsamt ner till bryggan där ekan är.
Samtidigt som han lunkar ner till bryggan tänker han mycket på hur lycklig han är och på sin nylackade eka.
Göran sätter sig långsamt i ekan och paddlar iväg till sjöss.

Efter en lång och lyckosam fiske tur får Göran ihop hela 5 fiskar.
-Nu är middagen klar iallafall säger Göran för sig själv i ekan.
-Tobbe älskar ju fisk säger han efter en stund.

Göran binder fast ekan och lunkar upp till stugan igen.
När Göran går upp hör han hur hunden skäller och springer runt.
Göran går snabbt dit för att kolla.
Göran ser sin 11-åriga Tobbe ligga i vattnet med ansiktet ner mot botten.
Göran hoppar i vattnet och simmar snabbt till Tobbe som ligger livlös i vattnet.
Efter någon minut är Göran framme hoss Tobbe och skriker och tårarna rinner, Göran lyfter på Tobbes huvud och ser att ansiktet på helt blått.
Göran tänker 'det måste finnas något sett att rädda honom'. Göran håller i Tobbes vänstra hand och simmar in till land.
Göran lyfter upp Tobbe på bordet där Göran och Tobbe brukade äta grillat kött och grönsaker. Göran andas in och andas ut i Tobbes mun.

Grannarna ser vad som har hänt och springer till Göran.
-Det är försent, du har stått här i 30minuter nu. säger en av dom nyfikna grannarna.
Göran känner att hans liv håller på att kolapsa totalt och det gör det.

Skriven av: Alexander Petersson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren