Publicerat
Kategori: Novell

PET- flaskorna

Tjong, tjong, brrr.. grönt ljus, ny flaska. Elin stod, precis som varje söndag, och pantade sina PET flaskor i den lilla butiken nere på hörnet. Hon fann det lugnande att ha regelbundna rutiner i livet. Även fast hon kunde boka tvättid i det kollektiva tvättrummet nere i källaren precis när hon ville så valde hon att göra det varje lördag klockan 13-15. Hon gick och handlade direkt efteråt, i samma butik, där hon hade en liten rutt precis i vilken ordning hon plockade på sig varorna. På söndagarna gick hon ner för att panta burkar och flaskor klockan 15, istället för att bara ta pengarna så valde hon att lösa ut en trisslott för att höja spänningen lite.

Flaskorna hade tagit slut och hon tryckte för att få ett kvitto, det blev precis 25 kronor så hon fick en trisslott denna vecka också. Hon gick fram till kassan, det var samma kassörska som vanligt så det räckte med att Elin räckte fram kvittot så fick hon en trisslott tillbaka utav den gamla kvinnan. Elin tackade med ett leende, som var väl bekant för kassörskan. Elin fick sin trisslott och gick bort till fönstret för att skrapa den. Hon började precis som vanligt, uppe i vänstra hörnet, 10.000 kr, sen 1 miljon kr och sen 50 kr. Ny rad, 10 miljoner kr, 10 000 kr och 25 kr. Om hon vann 25 kr så valde hon alltid att ta ännu en lott eftersom att hon inte behövde de ynka kronorna så desperat. Sista raden kvar nu: 10 miljoner kr, 50 kr och 10 miljoner kr. Elin hajade till och tittade än en gång på lotten, räknade de olika siffrorna, hon hade vunnit 10 miljoner kr!

Tankarna skenade iväg fort i Elins huvud nu, hon hade aldrig vunnit något förut! I alla fall inte mer än 25 kr, förutom den där gången när hon vann 50 kr men då valde hon att ta hela 2 lotter till som sedan visade sig vara nitlotter. Men 10 miljoner! Vad skulle hon göra med alla dessa pengar?

Nu hade hon ju råd att göra den där näsoperationen som hon hade velat göra så länge. Hela hennes uppväxt hade hon mått dåligt över hennes stora klumpiga näsa. Eller skulle hon kanske göra en fettsugning istället? Hon hade gått upp ett par kilo det senaste året och det skulle ju vara skönt att ha tillbaka den slanka fasta magen igen. Men skulle hon verkligen spendera alla pengarna på en skönhetsoperation? Plus att alla hennes vänner skulle ju märka förändringen och veta vad hon gjort.

Nej, hon kanske skulle köpa en villa utanför stan. Med alla dessa pengar skulle hon kunna köpa en riktigt stor en, med en gigantisk trädgård där hon kunde plantera egna blommor i rabatterna om våren och ligga i en solstol med en bra bok om sommaren i det nyklippta gräset. Men var hon verkligen den typen? Skulle hon klara av att bo därute alldeles själv? Bo långt utanför staden? Nja…

Hon kanske skulle kunna lägga pengarna på att börja plugga igen. Det var ju en jättebra chans att ge sig tillbaka in i skolan och ändå slippa alla studielån. Jo, det var ju en jättebra idé! Vad skulle hon plugga? Hon hade aldrig haft något direkt favoritämne i skolan. Hon hade alltid varit ambitiös och jobbat på, hon fick därför bra betyg men hon hade ju aldrig varit någon direkt naturbegåvning. Elin tänkte efter, att sätta sig i skolbänken igen… hm… när hon var yngre hade hon ju bara varit intresserad av att spela trummor, men hennes föräldrar hade aldrig haft råd eller stått ut med oväsendet. Nu bodde hon ensam och hade massor av pengar så hon kanske skulle börja spela trummor! Ta dyra lektioner och köpa sig ett riktigt tjusigt trumset. Eller, skulle hon verkligen köpa ett trumset vid 31 års ålder? Bara för att hon hade haft en tonårsdröm om att bli trummis i ett stort band? Nja.. det kanske inte heller var precis rätt.
Hon kanske skulle göra något mer moget men dyrt, som att börja spela golf. Det var ju jättedyrt hade hon hört. Då kunde hon köpa en massa dyra golfklubbor och sen resa med hennes nya snofsiga golfvänner över hela världen för att besöka de allra finaste golfbanorna. Hon tänkte, om hon skulle ut och resa: skulle hon då vilja ödsla tid på att besöka golfbanor? Hon kanske skulle ta en jorden runt resa istället. Bjuda med sig några utav hennes vänner och resa över hela jorden. De kunde besöka de mest exotiska platserna: Mexico, Afrika, Australien, Alperna, Kina, Japan, Indien, USA, Sydamerika. Fast vem/vilka utav hennes vänner kunde ta ledigt från jobbet så länge? Och dom skulle säkert bara bli magsjuka… Sen så hade hon ju den där fobin för flygplan. Elin hade aldrig förstått fascinationen med att sitta i en stor metallklump uppe i luften. Nja, det där med att resa kanske inte heller var rätt.

Hon kanske kunde skänka pengarna till välgörenhet. Det fanns ju så himla många ute i världen som hade det sämre ställt än henne så hon kanske kunde hjälpa dem på traven. Men sen så hade hon ju precis läst den där artikeln om alla välgörenhetsföretag och hjälporganisationer som bara var fejkade. Vart skulle hon vända sig för att vara säker på att pengarna gick till de behövande om hon själv inte vågade åka dit?

Eller, hon kanske skulle ta och skaffa sig körkort istället, nu när hon ändå hade chansen. Hon skulle kunna ta lektioner, förut hade de varit för dyra men nu om någonsin hade hon ju råd. Efter att hon fått körkortet så skulle hon kunna skaffa sig en riktigt dyr och flashig bil så att folk på stan skulle titta efter henne. Men sen kom hon på hur det hade gått för familjens bil när hon övningskörde i sin ungdom. De hade inte fått ut så mycket på försäkringen trots att det varit en olycka. Därför hade det varit hennes fel så fort som någon utav hennes syskon inte fick något i hennes uppväxt. Det hade ju inte varit med meningen, hon hade faktiskt inte sett att det stod ett träd där förut. Plus att det är ju faktiskt så himla många som dör i trafikolyckor varje år så hon kanske skulle hålla sig till cykeln. Hon behövde ju faktiskt inte ha en bil för att ta sig dit hon behövde. Så vid närmare eftertanke så var inte körkort och bilar riktigt hennes grej.

Nu när tekniken gick så fort fram så kanske hon skulle köpa en alldeles ny dator, och en sån där mobil med kamera, Internet, WAP och sånt på. Sen kunde hon köpa en ny stereo och en mp3. Elin hade aldrig varit speciellt teknisk så hon skulle säkert inte förstå hur något fungerade, men det måste det väl finnas någon som kan förklara för henne. Eller? Det kanske skulle bli väldigt knöligt för henne och hon skulle säkert bara göra sönder sakerna eller aldrig använda dem. Okej, så hon skulle inte skönhetsoperera sig, inte köpa en tomt på landet, inte börja plugga igen, inte bli trummis, inte börja spel golf, inte resa, inte skänka till välgörenhet, inte skaffa körkort eller bil och inte spendera pengarna på tekniska produkter. Men vad skulle hon då spendera pengarna på?

- Hur gick det? Frågade kassörskan som hade blivit nyfiken och gått bort till Elin. Elin tittade upp på kvinnan, in i hennes snälla ögon. Ritsch! Så rev hon sönder lotten.
- Äsch, nitlott som vanligt. Vi ses nästa vecka som vanligt då! Sa Elin glatt och nästan småskuttade ut ur affären.

Skriven av: Anna Borg

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren