Publicerat
Kategori: Novell

Pixxerian

Hon tittade på klockan och suckade tungt, tjugo över tre. Hon visste att om fyra timmar var det dags att gå upp. Hon sparkade av sig täcket och försökte hitta en skön sovställning. Det var varmt i sovrummet och bredvid henne låg han och sov tungt.
Hon såg på honom, han sov med munnen öppen och hopkrupen i fosterställning. Lite saliv hade fastnat i ena mungipan och han snarkade lätt. Men det något hos honom som hon fann oemotståndligt. Kanske var det hans kropp? Mjuk och len med en massa muskler.
Lite försiktigt kikade hon under hans täcke, livrädd att han skulle vakna och undra vad hon höll på med. Han sov naken och hon smekte honom försiktigt över ena skinkan. Den var fin, muskelös, den kändes nästan som en bebishud.
Rätt som det var blundade hon och knep ihop ögonen. Var han på väg att vakna? Hoppas inte det. Vad skulle hon då säga? De hade inte pratat så mycket med varandra ikväll. Det andra hade tagit överhanden. Men han hade gjort det bra.
'Han visste hur det skulle göras', tänkte hon och tog bort handen under hans täcke.
Hon vände och vred på sig i sängen. Hon hade inte druckit så mycket, det var skönt. Det var oftast värre att jobba bakfull, nu skulle hon åtminstone bara trött.
De hade träffats på Biblos mitt i baren. Hon hade fått reda på att han var 31 år och försäljare. Han levde ensam men hade en son från ett gammalt förhållande. Han ville inte ha något varaktigt. Det passade henne bra, efter Christian var hon så less på män, men samtidigt ville hon ju inte vara helt ensam.
'Får väl se vad som händer i morgon?' Tänkte hon. Kanske var han vaken när hon gick till jobbet? Kanske lämnade han telefonnummer? Skulle hon lämna sitt nummer? Hon tittade bekymrat på klockan igen och hörde hur en ensam motorcykel knastrade utanför hennes fönster.
Hon avskydde den här biten, tänk om han inte ringde tillbaka? Då var det bättre att inte ge något nummer alls. Då behövde hon i alla fall inte gå och vänta.
Han hade bjudit henne på något att dricka och frågat om hon ville dansa. Hon hade slutit ögonen och krypigt in i hans famn. Han doftade eau de colonge och cigarrett. Doftade man helt enkelt. Han hade haft en grå kavaj med slips.
Hon hade alltid varit svag för män i kostym.
De hade delat på en taxi hem och det ena hade till slut lett till det andra. Han följde med henne upp och blev sedan kvar. Och här låg hon nu och kunde inte sova.
'Tänk om hon hade gjort något dumt?' De hade aldrig skyddat sig, det hade liksom inte funnits tid till det. Tankar om HIV och små bebisar började sakta flyga runt i hennes trötta huvud. Försiktigt började hon räkna på fingrarna hur många dagar det var kvar till hennes nästa menstruation. Att hon aldrig lärde sig. I nästan två veckor skulle hon behöva gå och oroa sig. Och de sista dagarna skulle hon springa regelbundet på toaletten för att se om det hänt något.
Usch vad jobbigt och nu var hon kissnödig också. Försiktigt reste hon sig ur sängen och smög ut på toaletten. Hon slängde på sig en tröja om han skulle vakna. Det skulle kännas konstigt att stå naken framför honom trots allt.
Hon dröjde kvar lite extra länge i badrummet och studerade sina uppkommande påsar under ögonen.
Morgondagen skulle bli jobbig, och hennes chef som alltid var så jäkla grinig. Han skulle garanterat t att börja gnälla på henne och sätta henne på de allra jävligaste jobben bara för att retas. Han var en riktig plågoande. Kanske skulle hon sjukskriva sig i morgon trots allt? De kanske får det riktigt trevligt då? En lång och mysig frukost på något café och sedan en promenad i stan. Eller kanske skulle de gå på bio. Hon blaskade ansiktet med kallvatten och smög tillbaka in i sovrummet.
Hon stod en stund i dörröppningen och såg på honom. Han hade sparkat av sig täcket på underkroppen och det enda som stack upp var en solbränd bakdel. Hon log för sig själv vid åsynen och kröp ned bredvid honom i sängen.
Hon gäspade och kände hur tröttheten började komma krypande. Hon låg och tänkte på morgondagen och hur trevligt de var på väg att få. Samtidigt som hon kände sig ganska lycklig. Klockan var tio i fem och hon fick sova många timmar till.
Täcket började kännas sådär lagom svalt och hon kände hur en arm kom över henne och smekte henne sakta på magen.


Klockan var nästan halv elva på kvällen när hon steg in genom ytterdörren igen. Det luktade gammal fylla och instängt, sex helt enkelt. Hon öppnade balkongen och satte på vatten för en kopp te. Hon tänkte tillbaka på natten och log för sig själv, sen blev hon sur när hon tänkte på hur han hade smitit iväg innan hon hade vaknat, Fan också inte ens ett telefonnummer eller en gullig lapp hade han lämnat. Jessika drog vid minnet och försökte komma ihåg vad han hette? Karl, kalle? Vad fan var det?
Tevattnet kokade, hon gäspade usch… där gick hennes mysiga planer om vad de skulle göra idag, café HA!
Jessika drack upp sitt te och gick in i duschen, i vattnets varma strålar kände hon hur tröttheten kom krypande. Hon hade fått packa fisk i dag, på lördagarna var alltid Anders ledig och då fick de alltid hjälpa till både i delikatessen och i fiskdisken. Jessika avskydde fisk.
Hon borstade tänderna snabbt och gick in i sängen, det luktade fortfarande Karl eller Kalle eller vad det nu var han hette? Om kudden hon borrade in näsan i doften och somnade, från grannarna hördes det hög musik, Elvis eller Cliff Richards och högljudda röster.


Linda klev ur hissen och drog efter andan, musiken hördes ända ut i porten. Hon letade efter att nyklarna i innerfickan. Hon skulle ha sovit hos Bea stället. Hon öppnade dörren och gick in. Röken slog tungt emot henne och Elvis skrålade för fullt i stereon i vardagsrummet. Hon såg Gittan och Irene dansa för fullt på golvet. Pappa och Leffe (Irenes man) satt i köket och rökte: Men var fan fanns morsan? De hade inte sett henne ännu. Hon smög in i föräldrarnas sovrum men där var det tomt. Linda gick in i badrummet och blev stående och stirrade på sin mamma. Där över toaletten hängde hon och kräktes en hel del såg det ut som.
- Älskling, sluddrade morsan, hej gumman.
Maggan torkade sig runt munnen med baksidan av handen innan hon försökte resa sig upp. Linda kände både avskyn och äcklet bubbla upp i henne än en gång när hon såg sin mamma så full.
-Hej väste hon, Kan du flytta på dig så jag kan borsta tänderna. Hon knuffade lite lätt på mamma som vinglade in i badrumsväggen.
-Aj, vad fan gör du.
Mamma ragglade ut till de andra och Linda slängde igen badrumsdörren och låste. Hon satte sig på toastolen och tårarna forsade upp i ögonen.
När hon var klar stod pappa utanför dörren, Linda såg på honom att han inte heller var nykter men han försökte ialla fall att sansa sig inför hennes dotter.
-Hej gumman, han försökte ge henne en puss men Linda vände vant bort huvudet.
Jag har bett dom att sänka musiken, var har du vart?
-Hos Bea och kollat på film, jag går och lägger mig.
Isamma stund ropade Gittan från vardagsrummet
-Conny ! fan kom nu då vi skulle ju ha grogg. hihi ett nervöst fnitter hördes från Gittan.
Linda tyckte hon var vidrig, hon visste nog vad kärringen ville med hennes pappa. Hon smet in på hennes rum och stängde dörren. Hon tryckte MP3 spelaren i öronen och höjde volymen. Hon höjde volymen och försökte sova, förhoppningsvis stängde de t de mesta av ljuden där ute.


Klockan var över 10 när Gittan vaknade, hon sträckte på sig och log. Conny var härlig. Efter Maggan hade slocknat hade Irene och Leffe gått hem. Linda sov väl Gittan hade bara sett en skymt av henne, skum unge hälsade aldrig. Då var det fritt fram Conny hade följt med henne hem mmmmm. Undrar vad Maggan hade sagt om hon vaknat? Förmodligen ingenting, hon blev alltid så jävla packad. Gittan kunde inte förstå vad Conny såg hos henne, sliten såg hon ut för mycket av spriten säkert, tänkte Gittan innan hon vände sig i sängen för att somna om med ett nöjt leende på läpparna.

Två trappor ner vaknade Conny med en rejäl baksmälla på soffan i vardagsrummet. Ryggen värkte av den knöliga soffan och han såg Linda stå i köket och rosta bröd. Han gick upp och satte sig vid köksbordet sköt bort den överfulla askkoppen och luktade lite lätt på wiskeyglaset. Han fick kväljningar och ställde ner det igen.
-Finns det kaffe? Frågade han sin dotter som stod vid skärbrädan och åt.
-Inte vet jag, när kom du hem?
-Nja vet inte de ville att vi skulle gå ner på pizzan men den var visst stängd, mumlade han till svar. Conny kunde själv höra hur lam förklaringen lät
Linda höjde på ögonbrynen och gick tillbaka in på sitt rum hon hade ingen lust att prata med den där.
Conny suckade och satt kvar en stund sen gjorde han ett ryck och samlade på sig alla glas och ställde in de i diskmaskinen, tömde askkopparna och torkade av bordet i köket. Han satte på kaffe och gick in till Maggan som precis vaknat.

Jessika störtade in i porten.
-håll hissen snälla. Hon slet tag i påsarna och genast gick ena handtagen sönder. Tomater och lök rullade ut på det skitiga golvet. Hon satte sig ner och försökte samla ihop sina matvaror. Fan fan fan muttrade hon och plockade upp champinjonpåsen och försökte baxa in allt i den trasiga icakassen. Porten gick upp och hon kände sig iaktagen.
-Oj behöver du hjälp? Conny sträckte fram en avokado som lyckats rulla igenom trapphuset. Den var mjuk och skalet hade spruckit.
- Den är nog bara att kasta, jag som skulle göra guacamole ikväll.
Jessika log och tog emot den. Hon reste sig upp och borstade bort grus från jeansen. Hon försökte greppa de andra matpåsarna men det var svårt när hon var tvungen att bära den här i famnen. Conny log och tog de andra påsarna.
-Du, jag tar de här. De klev in i hissen. Guacamole sa du? Det är gott
-Ja, jag tänkte ha lite tjejmiddag, tacos Jessica tittade ner i marken , grannen var snygg, det hade hon alltid tyckt, lite äldre än hon . Han var grå vid tinningarna och hade små påsar under ögonen. På de senaste året hade han sett mer och mer sliten ut men snygg där under det var han fortfarande. Hon gissade på att det festades ganska hårt där inne hon hörde musiken var och varannan helg. Ibland lät de som de bråkade också. Jessika visste att han hade en fru men henne såg man inte så ofta hon jobbade visst natt på sjukhemmet, sov väl mest på dagarna. Och en dotter Linda, henne hade Jessica pratat med flertal gånger. Hon måste va i syrrans ålder tänkte hon runt 15.
Conny släppte ner påsarna utanför hennes dörr.
-Ha en trevlig kväll sa han innan han gick in till sig.
Jessika öppnade ytterdörren och bar in en påse i taget till köksbordet. Hon hängde av sig jackan och började packa upp. Tamponger och bindor in i badrummet, gudskelov hade hon fått sin mens efter karl eller vad han nu hette. Hon log när hon tänkte på främlingen i henne sovrum för ett par veckor sen. Hon hade fortfarande inte hört av han men det gjorde inget hon hade inte gått ut heller för den delen.
Hon satte på radion och började med kvällen förberedelser. Hennes bästa vänner Sofia och Tessan skulle inte komma förrän vid sju så hon hade gått om tid. Medan hon hackade löken vandrade henens tankar på grannen, Conny.

Klockan var runt 22 och Gittan tog in en öl till. Hon log mot Juan som serverade henne och hon försökte göra sig så sexig som möjligt. Hon pushade upp brösten och putade med läpparna.
- Tack raring du skriver väl upp det?
Juan log ett svar och gick vidare till de andra borden. Gittan såg sig omkring, det var verkligen fullt på pizzan ikväll. Irene och Leffe stod vid spelautomaterna. Maggan satt mitt emot henne och blev bara fullare och fullare som vanligt, hon hängde med huvudet. Conny kom från herrarnas Gittan log mot honom och höjde sitt glas äntligen tänkte han sitta hos dom. Hon hade fått dras med hans fulla ragata ett tag nu medan han satt och limmade på en jävla brud längst ner i lokalen. Gittan kände igen henne hon bodde i huset. Hon kände svartsjukan dra i henne men hon tänkte inte visa honom.
-Vill du dansa Conny? Log hon
. –Nja jag borde nog få hem Maggan, hur är det älskling? Conny strök med handen över håret på Maggan. Ska vi inte gå hemåt. Han sneglade bort mot Jessika och hennes sällskap. Han visste att hade han bara fått hem Maggan skulle han mycket väl kunna gå ner igen och kanske satt de kvar.
Gittan såg blicken mot de andra bordet och blev mer och mer irriterad.
-jaja vill ni vara glädjedödare så fine with me. Hon reste sig upp och greppade Juan och började vicka mot honom. Han skrattade och hängde med.
-Conny , jag mår illa.
.-jaja kom nu så går vi.
När de kom hem satt Linda i vardagsrummet och tittade på tv. Hennes kompis Bea var där med chipsen stod på bordet och de tittade knappt upp på hennes föräldrar,
Maggan ramlade ini sovrummet och Conny följde efter.
Linda suckade och tittade på Bea, även om hon visste hur det stod till med Lindas mamma och pappa visade hon inget.
-du tack för att du sover här.
-det är lugnt, svarade Bea och sträckte sig efter chipsskålen. Var ska din farsa igen kom de inte nyss hem?
-Ja det fanns väl nån mer spännande än morsan på pizzan, suckade Linda och höjde tv,n



Jessika tittade bort mot ytterdörren nu fattade hon varför hon inte såg hans fru så ofta. Hon behövde väl sova ruset av sig.
Hon såg sig om efter kyparen för att ta in en öl till. Men kunde inte se honom.
-Skål utropade Tessan och höjde sitt glas. Det här var ju trevligt, inte Stures direkt men skön avslappnad stämning. Går du hit ofta gumman? Hon syftade på Jessika
-bara när jag köper hem pizza faktiskt och jag tror jag vet varför nu, kolla servitören han dansar med nått jäkla luder. Hon bor ett par trappor över mig, men gud vad patetiskt. Jessika började skratta. Det såg ut som de mer eller mindre gjorde det med varandra mitt på dansgolvet.
I samma stund kom Conny in i lokalen igen, han tittade ut över bordet och Jessika tyckte hon såg ett uppskattande leende när han såg henne. Hon höjde glaset till en skål och vände sig mot Sofia och Tessan igen. Hon sneglade en gång till över axeln bak på honom och såg att han ställde sig vid baren.

Gittan hade satt sig vid Irene och Leffe , hon tände en cigarett och blåste sakta ut röken.
-Jaha han kom tillbaka trots allt, sa Irene och blinkade till Gittan. Undrar vad det var som lockade honom ner igen.
Irene var den enda som visste om hennes smygande med Conny, trots att de alla tre, hon. Maggan och Irene hade varit bästa vänner sedan högstadiet hade Irene aldrig yppat ett ord till Maggan om hennes makes prasslande.
-Ja, svarade Gittan eftertänksamt, undrar vem som lockar? Hon log mot sin väninna och reste sig upp. Hon tog ölen och gick mot Conny i baren. Benen vinglade lite och hon snubblade till på trappsteget.
-Hoppsan, sa Conny och tog emot henne. Gittan tyckte han såg en aning irriterad ut och smekte honom sakta över bröstet.
-Det räcker , svarade han såg kallt på Gittan. Det räcker med att jag fått leda hem en packad kvinna ikväll, jag behöver inte leda två.
-Och varför valde du inte att stanna hemma hos den kvinnan då? Replikerade Gittan snabbt. Nu började hon bli på dåligt humör, vem fan trodde han att han var?
Conny höjde på ögonbrynen och svepte det sista av ölen.
- Ja du det kan man undra? Bättre än det här ialla fall.
Han greppade sin jacka och gick mot dörren.
När han kom hem hade Linda och Bea gått och lagt sig, han gick in till Maggan i sovrummet. Hon snarkade på det sättet hon bara gjorde när hon var redigt berusad och han kände ingen lust att lägga sig brevid henne. Han gick ut i vardagsrummet och knäppte på tv,n På tv1000 var de i full gång med vuxenfilmer och han suckade lätt och satte sig tillrätta.

Jessika hade följt hela dramat framme vid bardisken och kunde inte låta bli att le lite åt Gittans snopna min när Conny hade gått ifrån henne. På något egendomligt sätt kände hon sig ganska nöjd, hon visste inte om det var vinet som hjälpte till men grannen hade mer och mer börjat uppta hennes tankar. Men han var också väldigt gift, hur lyckligt gift visste hon inte men hon hade av princip aldrig gett sig i lag med en gift karl.
Tessan och Sofia började bryta upp och Jessika kände att det var dags att gå hem. En helkväll på en pizzeria i förorten var väl ingen lyckad partykväll egentligen men hon var nöjd och hade haft en trevlig kväll trots allt.


Ett par dagar senare vaknade Jessika och hörde att det lät som gräl inne hos grannen. Hon försökte trycka örat mot väggen men väggarna var tyvärr för isolerade för att hon skulle höra vad som sades. Efter en stund hörde hon hur ytterdörren smällde igen och att nån sprang i trappen. Nyfiken som hon var i allt som rörde Conny just nu kastade Jessika sig över sängen och fram mot fönstret. Hon vinklade persiennen och såg Maggan rusa över gården. Jessika tittade länge efter henne, vad sjutton hade hänt?

-Din jävel du är fy fan inte längre min pappa. Linda väste fram orden och stirrade ondskefullt på sin far.
Han tittade upp på henne men svarade inte. Sen gick han ut i köket och satte på kaffe, chockad utav utbrottet från sin dotter och över allt annat som hade hänt visste han inte riktigt vad han skulle ta sig till. Han visste att han behandlat Maggan illa genom att bedra henne i alla dessa år . Och med Gittan dessutom ja det var väl bara en tidsfråga innan det skulle ha kommit fram. Men han trodde aldrig att Gittan själv skulle kläcka hemligheten och riskera hennes äldsta och närmsta vän. Nja, tänkte han efter hon var väl det en gång i tiden i alla fall. Nu var han inte riktigt säker….
Linda stod kvar i hallen och skakade, vad fan skulle hon nu göra? Var stack morsan och tänk om råkat illa ut? Hon funderade på att gå in och leva rövare med sin pappa igen men han såg så patetisk ynklig ut där han satt. Hon lät honom vara och gick in på sitt rum. Hon låste dörren och drog fram lådan under sängen. Ett paket röda Prince hon snott från sina föräldrar för ett par helger sen tog hon fram och tände skakande en cigarett. Ovan med den starka smaken stack det i lungorna och hon kunde inte låta bli att hosta; Efter ett par bloss hade hon vant sig och kunde hålla tillbaka hostattackerna. Hon fingrade på den rykande fimpen och satte den ilsket mot insidan av handleden. Hon flämtade till när hon kände smärtan men kunde inte låta bli att trycka den glödande delen lite hårdare till den slocknat. Och för stunden när det värkte som mest på hennes arm kändes oron för hennes mamma lite lättare.
Efteråt stod hon länge ute i badrummet och spolade kallvatten på sin underarm. Det sved ända upp över armbågen och en ilsken brännblåsa växte på Henne. Linda såg sig omkring och undrade vad fan hon hade gjort? Hur skulle hon göra. En kompress och lite kirurgtejp fick dölja skadan så länge.

Gittan lade på telefonluren och gick in i köket hon sträckte sig efter fjärrkontrollen och knäppte på tv,n. Nu var det gjort, där fick han så han teg den skitstöveln. Komma här och tro att han skulle få krypa till när det passade honom, trodde han verkligen att hon var så jävla dum? Efter Conny nobbat henne på pizzerian i helgen hade Gittan fått nog. Hon drog efter andan och var på väg att ta till lipen, men trängde undan tårarna igen. Det jävla nöjet skulle han inte få. I tisdags hade Gittan varit nere hos Maggan och fikat i hopp om att få ett par minuter att prata med Conny om varför han var så tvär och om de skulle träffas. Men han hade snoppat av henne och istället gett Maggan en puss i nacken när han gick förbi. Gittan hade minsann sett den självbelåtna minen han gett henne sen. Och han som sagt att Maggan och han inte hade något kvar det var enbart i omtanke för Linda som han hade stannat hos henne: Och för att han var orolig över Maggans glupskande aptit på öl och vin.
Jävla skitsnack, det hade varit Maggan som svarat när hon ringde och snabbt hade Gittan hasplat ut sig det hon ville få sagt om att Conny var en skitstövel som hade legat med henne i alla år vid sidan av. Maggan hade inte ens svarat utan bara lagt på luren. ÅH Gittan skulle verkligen vilja vara en fluga på deras vägg nu.
-Vem pratade du med? Juan kom ut ur duschen endast iförd i en handduk runt höfterna.
Gittan log mot honom och kröp in i famnen på honom. Hon släppte handduken så den föll i golvet.

Conny stod och såg in i det tomma sovrummet, det var allt efter 16 årsäktenskap det enda som fanns kvar var en säng och en gammal sliten byrå som han hade fått hämta upp ur källaren. Nån stans var han ju tvungen att ha sina kläder.
Det hade gått fort. Maggan hade kommit hem senare på kvällen spik nykter faktiskt. Conny försökte erinra sig om när det hade hänt en fradagkväll sist. Men slutade när månader övergick i år. Det var ett tag sen han själv druckit faktiskt, inte sedan Maggan flyttade.
Maggan ja, hon hade kommit hem och förklarat klart och tydligt att så här kunde de inte leva längre, och att hon tänkte flytta tillbaka till Strängnäs. Innan hon hittat något eget skulle hon få bo hos sin mamma. Och med tanke på omständigheterna var det bäst om Linda bodde kvar här i stan.
Linda hade faktiskt vägrat flyttat, hon hade inte ens varit och hälsat på sin mamma ännu. Conny tänkte att om det bara får ta sin tid så kommer det nog.
Nu försökte han mest koncentrera sig på att bara leva, leva ett normalt liv arbetat, komma hem och laga mat till honom och Linda. Han tyckte själv att Linda hade tinat upp lite på sista tiden. Igår hade dom suttit och pratat under hela middagen som en vanlig familj. Linda hade skrattande berättat om något tokigt som Bea och hon hade gjort i skolan och för första gången på länge kunde Conny fokusera på sin dotter och riktigt lyssna på henne.
Gittan hade han sett ibland nere på gården, var hon på väg in i porten dröjde Conny lite extra länge kvar i bilen innan han steg ur så han kunde vara säker på att hon hunnit åkt upp. Han såg henne ofta i sällskap med Juan. Jaja de två förtjänande varandra, Conny tyckte att han allt bra var en sliskig typ.
Jessika hade han pratat med en hel del däremot. Ofta stod de kvar ett tag utanför dörren innan var och en gick in till sitt. Han tänkte på henne mer och mer nu för tiden och den senaste veckan hade han varit och storhandlat i hennes affär i hopp om att få en pratstund.
-Pappa? Linda kom in och avbröt hans drömmar
-Ja gumman förlåt jag fastnade ett tag.
Linda log och tog honom om armen. Conny ryckte till av beröringen. Han var inte van vid fysisk kontakt med sin dotter. Kram och puss åldern försvann ungefär när Linda var i sexårsåldern.
-Jag och Bea har bakat pepparkakor på hemkunskapen idag. Jag tänkte om du ville ta en fika med oss. Jag har satt på te.
-Det vill jag gärna, log Conny till svar och kramade om henne.
-Pappa jag pratade med jessika idag, grannen du vet.
Conny låtsades se oberörd ut
-ja? svävande han till svar.
-Jag tycker att hon verkar riktigt trevlig pappa….

Skriven av: majsan

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren