Publicerat
Kategori: Novell

Pyramidens hemlighet





Pyramidens hemlighet.

Det var en gång för länge sen i ett fjärran land. En pyramid skulle byggas till Ramses III . Det var han själv som hade begärt att ha en pyramig som grav . Det tog många år innan pyramiden var klar, det tog hela 15 år att bygga upp den. Under tiden hann Ramses III att dö men man hade bevarat hans kropp så att han kunde begravas i hans ”jätte” grav med en massa skatter och mat till nästa liv. Innan graven stängdes så hade man lagt in hans kropp i ren ädelmetall och lagt en förbannelse över kistan. Den som öppnade hans grav skulle bliu svårt sjuk eller tillochmed dö. 4000 år senare. Det var en helt vanlig dag på på arkiologiska Universitetet i London. Plötsligt ringde det i telefonen . Det var en arkollog ifrån ”British museum” som hade hittat en pyramid under en sandduna mitt ute i öknen. Han ville att dom skulle skicka ner lite vetenskapsmen och proffesorer som kunde göra en utgrävning i pyramiden . Självklart så skickade dom sina bästa profesorer till egypten för att göra utgrävningen. Några dagar senare så var alla profesorerna nere i Egypten och arbetet kunde börja. Först så grävde man bort all sand runt pyramiden pyramiden för hand så att inget blev skadat dom delar av pyramiden som låg under sand så att inte pyramiden skulle gå sönder . Sedan så letade man efter den port som skulle leda ner till gravkammaren med , efter ca en månad så hade man hittat rätt port. Den var gjord i sten så man fick såga bort gång järnen för att lyckas komma in. Efter några dagar så hade man fått bort porten.Den tog några ifrån British museum hand om för att allt som hittades skulle till ”bititish museum”.när dörren var borta så gick det att komma in i pyramiden. Forskarna och arkiologerna gick in i pyramiden, det luktade lite unket där inne så man så man ville inte lukta där nere i onödan. När dom gått in ca 100 meter så gick det en trappa ner under marken . Professorerna och arkologerna gick ner för trappan , där stod det en dörr till.
- Vad ska vi göra nu? sa en av profesorerna som hette William.
- Vi måste skicka ner några killar ifrån british museum som får ta hand om den sa en profesor som hette Charles.Så profesorerna och arkologerna gick upp igen och hämta några killar ifrån British museum som kunde ta bort dörren. Det tog några dagar men till slut så kunde dom få upp dörren. Så profesorerna och arkiologerna gick ner igen . Dom gick ner för trappan , dom gick förbi där dörren stod förut och så gick dom en liten bit till . Där var det ett stort rum.
- Jag tror att vi är i ”förmakét” nu sa profesor William lite upphetsat. Då ringde det i lunch klockan där uppe.
- Nej , är det lunch nu sa en profesor som hete David.
Så dom gick upp igen för att äta lunch , ingen av profesorerna sa någonting om att dom hittat förmaket till killarna ifrån British museum för att då skulle dom genast gå ner och börja leta skatter. Profesorerna och arkiologerna gick genast ner efter Lunch för att leta i förmaket. Först gick dom in i sido kammaren , där stod det en massa mat och vin.Då fanns det bara ett rum kvar det var skatt- och gravkammaren. Profesorerna och arkiologerna gick sakta imot dörren :det här var bara en vanlig trädörr , men den var endå tung så att dom fick lyfta bort den ur gång järnen , när dörren var ur gånngjärnen så fick profesorernaoch arkiolokerna lick in i gravkammaren . Dom tände varsin ficklampa och kollade spänt efter kistan , och där stod den mitt i rummet, profesorerna och arkiologerna gick fram till kistan. Profesor William sa till alla som stod runt kistan att öppna mycker försiktigt. Profesorerna lyfte locket mycket långsamt, när dom öppnade kistan låg det inget annat där en en till kista. Profesorerna örrnade den kistan också . Där låg det en staty av ramses III i rent guld. När man plockat upp statyn så plockade man ut Ramses III mumie ur statyn och tog hand om statyn. Undertiden så gick profesor Wiliam upp till lägret och hämtade killar ifrån british museum som kunde ta hand om alla skatter som skulle upp dom till lägret. På kvällen när alla saker var uppe så ringde profesor William till British museum för att berätta att domahade tagit upp alla skatter och att skicka några flygpan till Egypten för att kuna lastas till england. Sedan ringde dom till CNN , BBC och till pressen för att tala om att man hade öppnat en faraos grav.Det blev en stor nyhet över hela världen . Snart viste hela världen att några profesorer ifrån England hade öppnat en grav ifrån en faraos grav. Allt gick bra på hemresanoch efter några dagar så var dom tillbaka i London. Där möttes dom av några tusen nyfiukna människorväntade vid flygplatsen. Vid flygplatsen stod de även ett par värdetransporter som skulle köra grejerna till ”British museum” . Där fick skatterna stå i ett rum av plexiglas och ett supermodernt alarm så att ingen ska kunna ta sig in.Kort efter att skatterna kom till London så så blev profesor William svårt sjuk, han blev dödligt sjuk men klarade sig ändå.





slut.


P.S det kommer en 2:a snart

Skriven av: victor den bäste

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren