Publicerat
Kategori: Spänning noveller

Rånet

Dom tre kompanjonerna gick in på banken, det var inte så mycket folk. Chuck såg vakten i ögonen och tänkte ”det är nu det händer”.
Dom tre männen gick in på bankens toa och tog på sig sina rånarmasker. Det var masker som såg ut som clowner, blodiga och läskiga.
Dom hör ett pip, alla drar fram sina vapen och inser att det är en kamera som slagit på alarmet. Chuck börjar springa ut mot banken igen, vakten står och riktar ett vapen mot honom.

Sergeant är 28 år gammal. Han är arbetslös för att han gjorde ett upplopp mot armén när han jobbade där. Sergeant vaknar varje dag kl 6 på morgonen, han stiger upp och gör 400 armhävningar. Han duschar och klär sedan på sig. Varje dag så tar han på sig sitt vita linne och sina svarta militärbyxor. Han tittar på sina stora muskler i spegeln och ser att han har ett stort sår över ögat. Det måste varit gårdagen. Det blöder men han torkar bara bort blodet och tar sina piller. Sergeant öppnar väskan, tar fram en pistol och stoppar ner i byxorna. Han tar på sig sina stora svarta kängor och sätter sig i soffan. Han vet att han aldrig kan vara säker men han är inte rädd för något eller någon. När han sitter i soffan tänker han på sin bästa vän som dog i armén. Sergeant försökte hjälpa honom i kriget när han låg alldeles blodig. Men ledaren i armén bad Sergeant att lämna honom eller så skulle Sergeant få ett skott i skallen. Efter att Sergeants bästa vän och bror dog så har han druckit väldigt mycket. När han dricker så blir han oftast våldsam och hamnar i bråk.
Sergeant har två kompanjoner som han arbetar med. Dom ska göra det största rånet i världens historia.
Wj är 18 år gammal och arbetslös. Han blev arbetslös efter att han hjälpte sina två kompanjoner med upploppet i armén. Han bor i samma hotellrum som Chuck. Varje dag när han vaknar så öppnar han en öl och dricker upp. Han tror att det ger tur för dagen. Han är en väldigt smart, smidig och våldsam grabb. Han är den personen som alltid har rätt och om han inte har rätt så gör han det rätt.
När han har druckit upp sin öl så kollar han sig i spegeln. Han spänner sina stora muskler och kollar på sina tatueringar. När han är klar med att spegla sig så tar han på sig sina illaluktande militärkläder. Han har aldrig tid att tvätta dom. Under sina militärkläder så har han på sig en skyddsväst för att alltid vara beredd på vad som kan hända. Han är den i gänget som bestämmer, han är den smartaste och listigaste. När han var ung så slog hans mamma och pappa honom för att han inte ville städa huset. Det gjorde så att honom vart härdad nu när han är vuxen. Han flyttade hemifrån när han var 10 år, då blev han skickad till militärlägret. Han vart den yngsta som någonsin har varit soldat.

Sergeant vet att han snart måste lämna hotellrummet, hämta sina kompanjoner och dra sig vidare till ett nytt hotell. Dom får ju inte bli hittade av någon så deras plan inte blir förstörd. Varje dag när han går ut så måste han vara mycket smart så att ingen ser honom. Det som Sergeant har med sig när han förflyttar sig är bara sina kläder och en stor svart väska. I väskan så ligger det pengar, vapen, redskap, skyddsväst och alla hans piller. Sergeant äter anabola och piller som lugnar honom. Han är sjukt stark men han äter anabola för att han vill se mycket värre ut. Det han har gjort i sina dagar har lett till att det är väldigt många som vill döda honom. Men han ger aldrig upp sin dröm om att bli rik. Han växte upp i en fattig by i Oklahoma, han bodde på en bondgård för att hans mamma lämnade honom på gatan när han var två år. Sergeant har haft en väldigt hård uppväxt men han har aldrig slutat hoppas. Han rymde när han var 15 år och träffade sina två kompanjoner och sin bästa vän. Det började med att dom gjorde små bus. Men sedan så vart det värre och värre, dom gick med i armén för att lära sig skjuta och slåss. Allt gick som dom ville tills ledaren sa att han skulle lämna sin kompis som var döende. Sergeant kunde räddat honom, han drömmer om detta varje natt i lägret. Till slut fick han nog och tog med sina två kompanjoner och massor vapen och spränger lägret och rymmer. Nu letar hela armén efter dom, men dom gömmer sig väldigt bra. Han kan ju inte söka jobb för då kommer ju någon att hitta honom tillslut. Så han ska råna en bank med sina två kompanjoner som gömmer sig på andra hotellrum, för att kunna göra vad han vill sedan. Sergeant och hans två kompanjoner brukar gå på klubbar för att få vara med tjejer. Hans svarta hudfärg och hans blå ögon gör så brudarna dras till honom. När dom var på en klubb förra veckan så ville vakten se vad dom hade i sin väska. Det blev bråk och Sergeant sköt honom. Dom sprang från platsen och blev jagade av poliser. Sergeant dödade nio poliser den kvällen. Men Sergeant har inga känslor längre så han tar dagen som den kommer. Han har tankar om att när han har rånat banken så ska han och hans kompanjoner flytta ut på landet och leva livet. Sergeant har gjort många rån mot affärer och liknande och han har alltid lyckats. Egentligen så vet han inte varför han ska leva detta liv men han tänker verkligen aldrig ge upp, snart händer det. Rånet.

Varje dag innan Wj och Chuck ska gå och möta Sergeant så tar han på sig sina solbrillor och packar sin väska. I Wj’s väska så ligger det olika vapen och sprängmedel och ett foto av sin fru som dog för två år sedan i cancer. När hon dog i cancer så rakade han huvudet för att stötta henne. Men i dagens läge så visar han inte att han saknar henne. Han vet att varje dag kan vara den sista dagen i hans liv. Det enda han är rädd för nu är att förlora sina två kompanjoner. Hans dröm är att bli rik och flytta ut på landet med sina två kompanjoner. Men det är inget dom har pengar till nu så att dom måste råna en bank. Det kommer att bli det största rånet i världens historia.

Chuck är 20 år och arbetslös. Han är en väldigt smart och smidig man. Varje gång man kollar honom i ögonen blir man rädd, för han har kolsvarta ögon. Ingen vet hur han kan ha helt svarta ögon och han vill inte prata om det. Chuck är inte rädd för någon, han tror att när han dör så kommer djävulen ta hand om honom på ett bra sätt. Varje morgon när han vaknar så går han upp och tvättar sina vapen. Det är det som är hans liv. Så fort något händer honom så skjuter han och missar inte. Han var den bästa skytten i armén innan dom gjorde som dom gjorde. Chuck är väl som en helt vanlig man bara att han aldrig har missat ett skott. Ingen vet hur han gör men han missar inte. Efter han tvättat sina vapen så tar han på sig sina svarta, tunga skinnkläder. Chuck har en tatuering i hela ansiktet som ska betyda “Jag tror inte på döden, döden tror på mig”
När han fått på sig alla kläder och fixat sig så går han ner i hotellgaraget. Han sätter sig i sin svarta Ford Mustang GT. Han fick den av sin far innan han dog och den betyder väldigt mycket för honom. Chucks far var en kriminell gängledare, det var det som gjorde att han dog till slut.

Men Wj kommer bakom och skjuter vakten, det blir många skrik inne på banken. Sergeant ser valvet fullt med pengar och springer dit direkt för att få upp det. Wj och Chuck ber alla lägga sig på golvet och vara helt tysta. Ingen vågar säga emot och gör det dom säger. Wj och Chuck hör Sergeant skrika att han har kommit in, men att det var inte klart än. Hela huset är omringat av poliser och insatsstyrkor, men dom kan inte gå in med tanke på att dom tre kompanjonerna har gisslan. Wj märker att det kommer ner granater från taket, det är flashbangs som gör så allt blir vitt. Chuck springer iväg för att ta skydd, och Wj gömmer sig brevid Sergeant. Polisen stormar in i banken och det blir en farlig skottlosning. Alla springer med väskorna på ryggen och måste ta sig ut. Allt går så fort att Wj inte märker att han blir skjuten. Chuck skriker till Sergeant att Wj ligger på marken död, men dom springer vidare. Sergeant kastar en handgranat mot polisen som ska hindra dom från att ta honom och Chuck. Wj som ligger på marken och blöder vaknar till liv. Han skjuter ner alla poliser som springer mot Sergeant och Chuck. Till slut så ser han Chuck och Sergeant ta bilen och åka därifrån, dom hade lämnat sin kompanjon. Wj tänker att det är slutet för honom, sedan blir allt svart.
Efter tre dagar så vaknade jag. Jag hade ont efter att jag hade blivit skjuten.
Det enda jag tänkte på var när dom lämnade mig, mina två kompanjoner jag alltid kunde lita på. Polisen försökte att fråga ut mig vilka dom var, men jag sa inget. Och nu sitter jag här på fängelset dömd till livstid. Min cell är väldigt sunkig och det är blod på väggarna. Han som var inlåst här innan hade blivit sjuk i huvudet och dödat sig själv. Väldigt många brottslingar på denna avdelning sitter och sjunger och är glada, men jag kan inte vara glad nu efter detta. Jag kommer aldrig mer komma ut från detta fängelse. Jag har varit här i 4 dagar och 23 minuter, det börjar bli väldigt frustrerande att jag inte vet vad som hände med Chuck och Sergeant.
Nu kom den natten jag aldrig trodde skulle komma. Jag låg i min säng och hörde ett larm började pipa och väldigt många skottljud. Jag tänkte på när vi skulle rånat banken, alla dessa skottljud snurrar runt i huvudet. Jag kände mig väldigt illamående och trodde jag skulle svimma. Men då såg jag dom, Chuck och Sergeant kom och öppnade dörren till cellen, dom kom tillbaka för att rädda mig! Jag som trodde att jag skulle få spendera resten av mitt liv på detta fängelse, men nej. Nu sitter jag i helikoptern full med pengar mot nya äventyr.


Skriven av: Izac Gustavsson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren