Publicerat
Kategori: Novell

Sara

Sara

Sara går i korridoren helt själv, som vanligt. Hon möter två killar som kollar på henne, säger något som hon inte hör, sedan skrattar de. Hon går vidare till sitt klassrum, där hon har lektion. Hon tar sin plats längst ner i högra hörnet där hon brukar sitta på svenskan. Hon har inga kompisar, hon har bara haft en kompis i hela sitt liv, men för ett år sedan flyttade hennes kompis till Örebro, för att hennes pappa hade fått ett jobb där. Nu går Sara själv till skolan, i skolan och hem från skolan. Hon brukar ligga på sin säng hemma och lyssna på musik. Hon är aldrig ute, eller gör något med någon annan. Men vad ska hon göra, hon har ju inga kompisar att gå ut med, eller bara vara med.
Hon är på väg hem från skolan, när några killar från skolan kommer fram. De frågar om hon har en cigg att bjuda på, men hon säger att hon inte röker. Hon börjar gå, när hon sedan blir fälld av en av killarna, hon ramlar i marken och börjar blöda på handen, hon kollar bak på killarna, de står och skrattar och frågar om hon har hittat något. Hon reser sig upp och kollar först på killarna sedan på sin hand som svider. Sara börjar gråta och börjar springa hem. När hon kommer hem går hon genom köket in till badrummet och tvättar handen, sedan letar hon efter ett plåster att sätta på den blödande handen. Hon går upp på sitt rum med plåster på handen, sätter på musik och lägger sig på sängen. Det svider fortfarande. Hon somnar en stund, sen väcks hon av att någon öppnar dörren. Det är hennes mamma som kommer hem från jobbet. Hon går ner för att säga hej, men gömmer handen för att mamma inte ska fråga en massa frågor om vad hon har gjort. Hon kommer ner i köket där hennes mamma nu står i frysen och kollar på vad som finns att äta. Hon ser Sara som står i öppningen, mamma säger hej, och Sara svarar. De står och pratar en stund, när mamma frågar varför Sara har handen bakom ryggen. Sara säger att det är skönt att stå så, men mamma tror inte riktigt på de, men säger inget. Hon frågar om Sara är sugen på pizza. Det är hon, mamma ringer och beställer 1 pizza som de ska dela på. Saras pappa Peter är i Stockholm, och ska sova där i natt. De ska ha något möte med jobbet. När de har ätit klart, tar mamma Saras hand och kollar på plåstret. Hon frågar vad som har hänt, Sara säger att hon ramlat. Det blir ingen mer diskussion om det. Sara går upp på rummet där musiken fortfarande är på. Det är Kent hon lyssnar på. Hon vet inte så mycket om musik, men tycker att det är skönt att lyssna på när man ligger på sängen. Sara ligger på sin säng till klockan halv 10, när hon sedan går till badrummet, borstar tänderna, och gör allt tjejer gör innan de går och lägger sig. När hon ligger i sängen tänker hon på hur det ska bli i skolan imorgon. Det är fredag, alla andra i skolan brukar sitta och prata om vad de ska göra i helgen. Men Sara pratar inte med någon. Hon har ingen att prata med.
Sara går till skolan själv, när hon kommer dit går hon till matten och slår upp boken. Det kommer en kille från klassen och ställer sig bredvid henne. Han frågar om det är stolen bredvid Sara är ledig. Hon säger ja. Han sätter sig och de börjar prata, eller han börjar prata med henne. Han heter Tom. Han undrar vad Sara ska göra i helgen, hon säger att hon inte vet, att hon nog bara ska vara hemma som vanligt. Hon frågar vad han ska göra. Han säger att han ska på bio med några polare. Det blir tyst en stund. Sara frågar vilken film dom ska se, han säger ”Saw2”. Den har Sara velat se, men har ingen att gå med. Han frågar om hon ska med. Hon säger: ja, om ja får. Det är klar, de är 3 st killar och 2 tjejer, men nu blir de 3 tjejer, svarar Tom, och blinkar med ögat.

Av: Hampus Jansson
Envk 1

Skriven av: hampus jansson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren