Publicerat
Kategori: Novell

Sista natten i november


Det var tyst på torget i den lilla staden. Gatlyktor lyste upp i mörkret. Det var i slutet av november. Den första snön hade kommit och den låg som ett täcke över staden. Snart kunde man känna lukten av lussekatter, pepparkakor, granbarr och kåda. Några friska dofter som tränger in i varje hörn.
”Julen är på väg, en härlig tid.” Tänkte jag och lutade mitt huvud bakåt för att se om det var stjärnklart i natt. Jag hade rätt, stjärnorna kollade ner på mig och månen visade sig. De såg ut som små kristaller på den nattsvarta himlen. Jag visste att du fanns där uppe någonstans och tittade ner på mig. Kyrkklockan slog två gånger, jag ryckte till. Jag stod och kollade upp på den stora klockan i ca tre minuter och sen började snön falla, jag stod och kände de kalla snöflingorna landa i mitt ansikte, jag slöt ögonen men blev störd av ljudet av en bil som bromsade in. Jag hörde hur han spann iväg och däcken skrek, och sen kom lukten av bränt gummi. När bilen var borta så började det snöa riktigt ordentligt. Och jag kom ihåg vad vi, min syster och jag, brukade göra när vi var små. Jag blundade och kände snön i ansiktet som sakta föll från skyn. Jag sträckte ut tungan och var så ivrig att smaka på snön. Den var kall men det gjorde inget för det var en härlig känsla. Det kändes som om jag var barn igen.

Snart står det adventsljusstakar i nästan vartenda fönster så långt som ögat kan nå. Den ljuva doften av lussekatter och skinkan som nyss togs ut ur ungen. Och smaken av allt gott julgodis som ligger i olika skålar och väntar på alla små barns händer att noppra åt sig några, när inte föräldrarna ser.

Men än är det långt kvar, det är den sista november och julen kommer inte förens om 24 dagar. Det är lugnt och stilla. Ingen verkar bry sig om att jag står här på torget med blodiga händer och tröja. Ingen vet något, det vet jag, för ingen är vaken. Klockan är snart tre och snön faller än. Jag står kvar en stund och kollar på liket som ligger på marken, snart helt täckt av snön. Jag försvinner bort från ljuset in i mörkret. Ingen vet något om detta, mer än jag.




Skriven av: ZazaxD

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren