Publicerat
Kategori: Novell

Skogen

Skogen

Det är vår. Jag hör en bäck porla i bakgrunden, och fågelsången ekar från trädtopparna. Det är en tidig morgon och daggen från den kyliga natten gör att gräset fortfarande är blött. Långt bort över havet ser jag solen, som precis har kommit upp och tinar skogen med sina varma strålar. Trots att det inte syns ett moln på himlen känns det ändå isande kallt, men man märker att sommaren är påväg. Det luktar skog, en härlig lukt som påminner mig om tidiga vårmorgnar som denna. En vindpust kommer in och jag hör trädkronorna susa. Knopparna på träden håller precis på att slå ut, och man märker hur skogen håller på att vakna till liv.

Jag fortsätter att vandra framåt genom det blöta gräset, och när jag plötsligt rundar en krök ser jag två hjortar. Hjortarna står och betar på en äng, och jag tycker mig skymta flera en bit längre bort. Vi står och stirrar på varandra en lång stund, innan den ena hjorten tar täten och springer längre in bland träden. Jag går ner till vattenbrynet, och tittar ut över vattnet. Lite längre bort svävar några måsar över vattnet. De jagar antagligen löja som leker under vattenytan. Jag sätter mig på huk och känner på vattnet. Det känns kallt, men uppfriskande. Jag funderar på om jag skulle våga mig ner och ta ett morgondopp. Jag bestämmer mig för att göra det, trots att det är så kallt. Jag vadar sakta ut bland stenarna. Det gör ont att gå över de spetsiga stenarna under vattenytan, och det kalla vattnet kyler ner mina fötter. När vattnet når mig ungefär till låren kastar jag mig ut mot det kalla vattnet. Jag tar ett par simtag innan jag vänder om och simmar in mot stenstranden igen.

Skriven av: Erik Weiland

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren