Publicerat
Kategori: Novell

Slagsmål på Bion!

-Det är klart du ska hänga med! vrålade Måns i telefonen och jag var tvungen att flytta luren en decimeter från örat.
-Men hur kul blir det, du och Moa kommer ägna all tid åt varandra och jag kommer vara femte hjulet, helt utstött och uttråkad, svarade jag.
-Är du skraj eller? hånade Måns.
-Klart jag inte är skraj, jag hänger med!
-Bra, vi kommer och hämtar dig vid halv sex ikväll. Hejdå. Det klickade till i luren när Måns lade på och jag stod först och lyssnade på den pipande signalen innan jag hängde tillbaka luren i klykan. Jag gick sedan bort och rotade i kylen men där fanns bara gårdagens kalla vårrullar. Jag sneglade på klockan ovanför dörren, den visade tio i fem. Jag gick in på toan och kollade snabbt i spegeln.
-Det får duga, sa jag till mig själv och gick sedan ut i vardagsrummet och satte igång tv:n. Jag zappade bland kanalerna men hittade inget intressant.
När klockan var tjugo över fem hörde jag mamma kämpa sig in genom dörren. Jag reste på mig och gick ut i hallen. Där såg jag mamma tampas med fyra matkassar och sin handväska. Hon tappade kassarna som åkte i golvet med en smäll, hon suckade uppgivet och fick sedan syn på mig.
-Hej Lucifer, vill du vara snäll och hjälpa mig med kassarna? Jag gick fram och tog två kassar och bar in dem i köket. Jag började packa upp och ställa in i kylen.
-Jag ska snart börja med middagen, sa mamma när hon kom in i köket.
-Jag ska på bio ikväll, sa jag.
-Jasså? Sa mamma med ett leende, med vem då? Hon blinkade till och jag rynkade på ögonbrynen, hon trodde jag skulle på date.
-Med Måns och Moa, vi ska se ”The Grudge”, sa jag med betoning på Måns och Moa.
-Jaha ja. Vad är det för en film då, frågade mamma och återgick till kassarna på bordet.
-Det är en skräckfilm, den handlar om… Jag blev avbruten av dörrklockan. Det är Måns och Moa, sa jag och gick och öppnade. Utanför stod Måns och Moa och klängde på varandra. Jag drog på mig skorna och tog min jacka i handen.
-Hejdå, ropade jag in i huset och stängde sedan dörren. Vi hann bara ut från tomten innan mamma öppnade köksfönstret och ropade på mig.
-Har du pengar? gastade hon.
-Ja, skrek jag utan att stanna eller vända mig om.
Vi gick till busshållplatsen som låg tre minuters gångväg från mitt hus. När vi kom fram hann vi precis sätta oss ner innan bussen svängde upp på hållplatsen. Vi steg på och möttes av värme och en unken doft av instängdhet och svett. Det var ganska fullt på bussen men vi hittade några lediga platser längst bak. Det var en hemsk färd. Det var varmt på bussen och jag försökte andas så lite som möjligt för att slippa den motbjudande stanken. När vi äntligen var framme så skyndade vi oss av. Jag drog ett djupt andetag, frisk luft.
Vi traskade bort till bion och hämtade ut våra biljetter, vi hade sedan en timme innan filmen började. Vi traskade lite i affärer och satte oss sedan på McDonalds. Moa gick och beställde medan jag och Måns slog oss ned vid ett bord i ett hörn. Moa kom gående med en bricka i handen och satte sig ner bredvid Måns. Jag roffade åt mig min glass och satt sedan och smuttade på den medan jag tittade mig omkring i lokalen. Vid bordet bredvid oss satt det två tjejer, den ena tjejen fångade min uppmärksamhet. Hon var otroligt söt med sitt svarta hår uppsatt i en slarvig hästsvans och med sina små ögon plirande under busluggen. Hennes mun var liten och hennes läppar var smultronrosa. Hennes näsa var liten med en rund topp. Hon hade massa krimskrams hängande i öronen, hon hade säkert fyra hål i varje öra. Hon hade ett puderrosa linne och ljusblåa jeans på sig. Hennes solgula jacka hängde på stolen och ur armen på jackan stack det ut en regnbågsrandig halsduk och gröna vantar. På bordet bredvid hennes bricka låg en svart mössa med tofs och öronlappar. Jag tittade ner under bordet och såg att hon hade ljusblåa converse på sig. ”Vilken cool tjej, snacka om härlig stil”, tänkte jag.
-Jag kommer bli jätterädd, sa den söta tjejen till sin kompis.
-Det kommer du inte alls, den är inte så läskig som alla säger, sa hennes kompis.
-Men Hanna, du vet hur jag är… hon tittade vädjande med sina små söta ögon på sin kompis.
-Isabelle, lyssna nu på mig, sa Hanna, Jag lovar dig att den är jättebra och du kommer inte ångra dig! Isabelle hängde lite med huvudet och när hon höjde det fick vi ögonkontakt, jag försökte hålla kvar hennes blick men hon vände tvärt bort huvudet. Hon hade ljupgröna fina ögon.
-Hallå? Jorden anropar! Jag ryckte till och tittade på Måns.
-Va?
-Vart var du någonstans? Frågade Moa med ett leende och sneglade på tjejerna vid bordet bredvid. Jag sa inget utan fortsatte smutta på min glass.
-Ska vi gå och köpa godis eller? Frågade Måns när vi ätit färdigt.
-Visst… svarade jag. Vi gick ut från McDonalds och jag tog en sista titt på Isabelle innan fönstret byttes ut mot en tegelvägg.
När klockan var tio i sju så steg vi in på bion. Där stod redan lite folk utanför biosalongen och väntade på att bli insläppta. Vi ställde oss i kö precis lagom till när dörrarna öppnades. Vi gick in i salongen och letade upp våra platser. Reklamsnuttar spelades förbi på bioduken när vi slog oss ner. Jag tog av mig jackan och satte mig bekvämt. När lamporna släcktes och filmen började rulla, damp det ner en person bredvid mig. Jag flyttade undan min jacka lite och såg då att det var Isabelle, tjejen från McDonalds, som satt bredvid mig. Jag vände mig tvärt mot bioduken igen. Måns sträckte sig över Moa och slog till mig på armen.
-Det är ju hon, bruden från MC, viskade han men det var tillräckligt högt för att hon skulle höra det.
-Schhh!! Hyschade jag. Jag sneglade på Isabelle och vände sedan snabbt blicken åt bioduken. Filmen började och jag tryckte ihop mig i stolen.
Jag hoppade plötsligt till av att någon slog till mig på armen. Jag tittade lite åt höger.
-Förlåt, viskade Isabelle.
-Ingen fara, viskade jag tillbaka. Jag riktade uppmärksamheten mot filmen igen. Och plötsligt hoppade jag till och råkade sparka till Isabelles ben.
-Sorry, viskade jag.
-Det gör inget, viskade hon tillbaka och log mot mig.
När filmen nästan var slut började jag packa ihop mina saker för att kunna komma därifrån så fort som möjligt, och när eftertexterna började rulla reste vi oss och gick snabbt därifrån. Strax före mig gick Isabelle. När vi kom till dörren stod hon och höll upp den.
-Tack, sa jag och gick förbi.
-Varsågod, svarade hon och släppte sedan dörren och gick efter mig.
-Ska vi dra till McDonalds medan vi väntar på bussen, vi har precis missat den förstår du… sa Måns.
-Visst, sa jag. ”Kom igen, fråga henne om hon ska med!” Tänkte jag. Jag vände mig om och sneglade på Isabelle.
-Har ni lust att hänga med? Frågade jag och tittade Isabelle i ögonen. Isabelle tittade generat tillbaka på mig.
-Absolut! Svarade hennes kompis och knuffade till Isabelle. Jag vände mig om och började gå efter Måns, han tittade på mig och gjorde ”tummen upp”. Jag låtsades inte om honom.
-Så… vad tyckte ni om filmen då? frågade jag.
-Jag tyckte den var jättehäftig! sa Hanna.
-Jag tyckte den var läskig, sa Isabelle ynkligt. Jag smilade åt henne och sa:
-Jo, det märkte jag. Hon blev röd i ansiktet men hämtade sig snabbt.
-Ja du var ju ingen tuffing du heller, som du hoppade hela tiden.
-Oh, dissad! Skrek Måns strax innan vi steg in på McDonalds. Det var nästan helt tomt, så när som på ett äldre par och ett gäng småungar. Hanna och Moa satte sig vid ett bord nere i ett hörn medan jag, Måns och Isabelle gick fram och beställde. Jag var vrålhungrig och beställde en Big Mac, och en hamburgare vid sidan om. Jag fick min mat och gick och satte mig. Hanna och Moa hade nog pratat om mig för de avbröt sig mitt i meningen när jag satte mig. Snart kom Måns och Isabelle också. Vi åt och pratade massor. Isabelle visade sig vara en mycket rolig tjej. När det var dags att springa till bussen gick jag fram till Isabelle.
-Hejdå, vi hörs, sa jag och gav henne mitt mobilnummer, hon lovade att ringa och vi kramades snabbt innan vi sprang till bussen.
-Isabelle och Lucifer! Isabelle och Lucifer! Mässade Måns.
Nästa dag ringde Isabelle till mig och vi träffades allihop, hon, Hanna, jag, Måns och Moa. Vi blev mycket bra polare och efter ungefär två veckor blev jag och Isabelle tillsammans. Då tyckte jag att det var dags för Isabelle att träffa resten av mina kompisar. Vi bestämde att vi skulle ha en filmkväll hemma hos Adam, så halv sju en fredagskväll gick jag och Isabelle den 5 minuter långa sträckan från mig till Adam. När vi kom dit var Moa och Måns redan där. Adam öppnade dörren och bad oss stiga in. Han tittade häpet på Isabelle när hon tog av sig sin gula jacka. Hon böjde sig ner och knöt upp sina converse, när hon reste på sig igen mötte hon min blick. Jag log mot henne, och hon log tillbaka. Vi gick sedan hand i hand in i vardagsrummet med Adam efter oss. När vi satte oss i soffan såg jag hur Adam sneglade på Isabelle.
-Var är Hanna, skulle inte hon också med? frågade Moa.
-Nä, de skulle till hennes mormor. Hon åkte in på sjukhuset i onsdags, svarade Isabelle.
-Oj, var det något allvarligt?
-Hjärtat tror jag…
-Jaja, verkligen mycket tråkigt, men skulle vi se på film eller? frågade Adam. Moa blängde surt på honom. Han reste sig och satte i en film. Jag och Isabelle kröp ihop i en tvåmannasoffa.
Efter filmen satt vi i köket och spelade kort. Jag tappade ett kort på golvet och när jag böjde mig ner för att plocka upp det såg jag Adam sitta och tåflörta med Isabelle, och Isabelle stretade inte emot. Jag struntade i det men det kunde inte riktigt lämna mitt huvud. När vi skulle hem kramade Adam om Isabelle och vinkade lite smått till mig. Vi traskade hem till mig. Vi sa inte mycket på vägen utan bytte bara några vänlighetsfraser.
När vi kom hem gick vi och lade oss, jag kunde inte släppa vad som hänt på kvällen, fast det inte var något jättemärkvärdigt så gnagde det ändå i huvudet på mig. Jag bestämde mig för att konfrontera Isabelle.
-Är det nåt mellan dig och Adam? frågade jag.
-Va?! Nä, verkligen inte! svarade hon, nästan lite panikartat. Hon pussade mig på kinden och vände sig sedan med ryggen mot mig och somnade mycket fort. Men jag kunde inte somna utan låg vaken och tänkte.
En månad efter filmkvällen hade jag märkt en del förändringar hos Isabelle. Hon ville inte pussas eller kramas lika ofta som innan och hon var upptagen med massa saker som hon innan inte brytt sig särskilt mycket om. Jag frågade henne många gånger vad hon höll på med, men hon spelade bara oförstående.
En kväll när Isabelle och jag låg i soffan och tittade på tv så var hon helt frånvarande och jag fick ställa samma fråga tre gånger innan hon reagerade.
-Vad är det med dig? Frågade jag.
-Vadå? frågade hon.
-Men du är ju helt frånvarande.
-Men jag tittar ju på tv…
-Det är reklam… hon flackade med blicken.
-Vad är det med dig då? frågade jag igen.
-Inget…
-Men jag ser ju att det är något.
-Ja men… jo… det är så… att jag har träffat en annan. Mitt hjärta stannade och jag var helt torr i munnen.
-Vem? Frågade jag. Hon tittade ut genom fönstret och undvek noga att titta på mig.
-Vem?! Frågade jag igen.
-Adam… så hon så tyst att jag knappt hörde, först kändes det precis som om mitt hjärta stannade, men sen bannade jag mig själv för att jag inte förstått det själv, och tidigare.
-Hur länge har det pågått? Frågade jag när jag tagit ett djupt andetag.
-Tre veckor kanske… svarade hon. Inte nog med att en av mina bästa polare hade snott min tjej, hon hade varit otrogen mot mig med! Jag reste mig från soffan och gick ut i köket. Jag hällde upp ett stort glas vatten och tog det i ett svep.
-Du kan gå nu, du vet var dörren är, ropade jag ut i vardagsrummet. Jag hörde hur hon reste sig, hur hon tassade försiktigt bort till dörren och hur hon tog på sig skorna och jackan.
-Förlåt, sa hon innan hon gick ut och stängde dörren. Jag tittade ut genom fönstret och såg henne försvinna runt hörnet. Jag tog telefonen och ringde till Adam. När han svarade sa jag:
-Ditt djävla svin! Akta dig djävligt noga för att såra Isabelle, för sårar du henne så ska jag personligen pryla dig gul och blå, sakta men säkert! Jag slängde på luren, ganska nöjd med mig själv för jag visste att jag skulle hålla vad jag lovat…

Skriven av: Caroline

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren