Publicerat
Kategori: Novell

Total frihet

Fötterna slår lätt mot backen, vidrör asfalten och svävar upp igen. Det regnar lätt, små droppar samlas på hennes kläder och i håret som flyger med vinden. Framåt, längre fram och öka farten.

Tystnaden låter

Medan hon springer tänker hon, lite allmänt kring allt. Därute finns ingen annan än hon och marken. Marken bryr sig inte om hur hon ser ut, inte hur hon rör sig eller vad hon tycker. Den bryr sig bara om hennes närvaro och hur skorna för henne framåt.

Total frihet

Regnet faller på henne och tvättar iväg all smärta och gör tankarna klarare. Pulsen slår och detta vet hon, är vad som kallas frihet. Ren frihet, inget spel. Bara hon och marken, ingen falskhet. Inget spel.

Funderar på lögner. De finns överallt, varenda ord som kommer ur en människas mun har en del osanning i sig. För det finns ingen sanning.

Undrar över barnet. Hennes lilla son vars uppväxt hon inte skulle vara del av. Så liten och så oskyldig. Det behövs någon att rädda hans liv innan han blir självmördare. Det finns ett behov av någon som alltid är där för honom, så liten som han är. Någon som fortfarande finns när han lär sig gå och tala, någon som följer honom till skolan på morgnarna och kysser honom adjö. Den lilla borde aldrig behöva tänka 'pappa, vart fanns du när jag behövde dig?'. Tyvärr, förstår hon, är detta vad som kommer till att hända, nu när fadern har ensam vårdnad.
Lögnerna och spelet skulle nå även honom, trots hans ålder. Hans far skulle säga att han skulle älska honom i all evighet, precis som han sa med henne.

Men hur många dagar innefattar evigheten?

Hon hoppades att någon skulle ta sig det ansvaret att rädda hans liv. Enda chansen att göra det är nu, innan han formats av samhällets normer och krav.

Hon riktigt känner dropparna slå mot hennes bara hud innanför träningskläderna. Regn.
Ett steg till, framåt. Ha full kontroll över situationen, detta behärskar hon. Det känns bra att veta.

Hon behärskar friheten

Undrar vad hennes så kallade pojkvän gör nu. Ändrar sig och tankarna börjar snurra omkring 'varför just hon?' Varför kunde inte någon av alla andra ha hennes otur med män?
Blåmärkena på ryggen brände så fort tanken nådde henne. Maktlösheten gjorde sig påmind och hon fick kämpa för att inte tappa kontrollen över sin frihet. Borde lämna honom, men som han sa så förtjänade hon inte det. Det var ju klart bevisat, hennes vilja förtjänade inte att verkställas. Men hon visste egentligen att, annars skulle hon sluta som en notis i lokaltidningen 'familjebråk slutar i tragedi.'
Fundera på det sedan, skaka av dig tankarna och spring.
Riktig frihet går inte att uppnå förrän man inte har något kvar att förlora. Tyvärr jagar det förflutna dig då och du får ingen ro. Men i teorin skulle det då kallas frihet.
Men detta är det närmsta man kan komma så ta vara på det.

Mascaran blandas med regnet och rinner ner på linnet.
Håret är stripigt och rufsigt
Kläderna är inte senaste modet och leendet är inte påklistrat
Här är man accepterad ändå
Tänker kring ordet lycka.
Finns det någon sådan, eller är det bara ett ord? Är lycka faktiskt bara raka motsatsen till olycka, så finns det inte sådant. Är det däremot en definition av vad man själv anser, så kanske det är möjligt trots allt.
Och i så fall, så är hennes lycka dessa springturer.

Skriven av: Anna

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren