Publicerat
Kategori: Novell

Ungdoms öden Del 1

En man går på vägen bärande på en back med öl, solen skiner och stegen börjar sakta avstanna när mannen kommer till en korsning. Mannen blickar snabbt upp och viker av till en mindre väg med bestämda steg. En lite yngre man kommer gående i samma riktning, mannen erbjuder hjälp av att bära backen med öl.

– Hej jag heter Thomas säger den yngre mannen.
Den andra mannen ler rogivande och ser allmänt upprymd ut efter tyngdskiftet. Han säger att han heter Fredrik men att alla kallar han Fredde så det kan han också kalla han. Fredde börjar berätta om den festen han håller på att förbereda och om alla personer som kommer vara där. Fredde fortsätter berätta om festen nu om hur stor festen kommer vara om arrangörerna och om de band som kommer komma. Thomas säger lite dystert att han inte känner någon så han knappast kommer bli inbjuden trots att han bott i staden i snart tre år. Oroa dig inte det fixar jag säger Fredde glatt, jäklar vilken tur vi stötte ihop med varandra för oss båda.

Snart når de Freddes hus där de kommer förvara ölen tills festen kommer hållas. Kom på lördag vet jag några polare och de som kommer hålla festen är där om du lägger några fina stöttar får du säkert en inbjudan säger Fredde. Låter bra jag kan försöka när träffas ni frågar Thomas. Ingen aning någon gång imorgon med dem är det alltid spontana möten vem orkar planera något liksom skrattar Fredde. Ge bara ditt nummer så messar jag när vi ska träffas ler Fredde. Thomas ger Fredde hans nummer och blir sedan tvingad att rusa då hans jobb på baren började för några minuter sedan.

Efter en hektisk kväll, en iskall dusch och några paket kalla nudlar hade Thomas närmast en dröm bild av mötet med Fredde. När han vaknade på morgonen därpå med för lite sömn var mötet helt utsuddat. Därför satt han med morgonrocken på och åt en försenad frukost när han fick messet från Fredde om att de skulle träffas några minuter senare hemma hos honom och inviga backen med öl. Thomas var efter några sekunder i duschen med sin halvätna smörgås nertryckt i halsen så snabbt att han knappt han svälja. Väl i sitt rum insåg han att alla hans kläder var på tvätt utan en neon färgad tröja med matchande gröna byxor och några strumpor med olikfärgade tryck på sig. Kläderna var ursprungligen en present från hans brorsa med motiveringen med de här kläderna skulle han se ur cool i. Thomas själv tyckte de var för starka färgen med bet ihop och drog på sig de knappt använda kläderna.

Fem minuter senare ringde han på dörren till Freddes hus. Direkt i dörren fick han en vissling från Fredde om hans i Freddes tycke häftiga kläder. Thomas steg in hallen där det var ganska trångt då backar med öl var staplade på båda sidor om hallen. Senare fick jag reda på att hans Pappa var alkoholist och hans mamma de få gånger hon var hemma. Väl in i vardagsrummet blev jag förvånad att hans oplanerade möte med kompisar och de som skulle ha festen var mer likt en fest än något annat. Det var öl, vin högt och lågt, musik som var på högsta volym och tilltugg i ett hörn. Säkert 60 personer också och då räknar jag inte de som var i rummet ovanför där flera troligen var. Det var klart vilka som var festfixarna då de satt i en stor soffa och såg ut att bre ut sig något extra. Direkt när de såg mig vinkade till mig och ville berömma mig om mitt tuffa klädval. Thomas började direkt smickra dem till synes ovetande om den stundade festen så de skulle kunna bjuda in mig när de insåg att jag inte var bjuden. Snabbt kom vi in på ämnen såsom alkohol, kvinnor och musik som jag kände mig ganska oerfaren på så jag skröt lagom så att allt lätt ganska trovärdigt. Det gick bara en halv timme innan de kom in på fest spåret och frågade om jag var bjuden. Jag sa nej och fick direkt en inbjudan. Jag fortsatte prata med dem ett tag tills Fredde frågade mig om jag ville gå ut och röka. Jag rökte själv inte men var glad för en ursäkt att lämna det kvava rummet, med de alltför självgoda festfixarna som nu också blivit lite lulliga efter att öppnat en champagne. Vi gick ut på gården som nu var nästan helt mörk då det började närma sig kväll. Fredde tog fram ett paket cigaretter och frågade om jag ville test röka en. Jag kände mig upplyft efter inbjudan till festen så jag tänkte varför inte. Efter jag tagit ett djupt bloss hostade jag som en galning i en halvtimme minst medan Fredde påbörjade sin andra cigarett. Fredde skrattade och sa att det blir bättre efter några gånger och han sa att det var tid för dem att gå tillbaka en stund. Jag var fortfarande torr i halsen så, jag nickade bara. Skymningsljuset började sakta tona bort när de sakta vänder sig tillbaka mot huset igen.


Jag är en kille på dryga 20 år.
Axel Hellstrand är medlem sedan 2015 Axel Hellstrand har 2 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren