Publicerat
Kategori: Novell

Valen

ja satt på mitt rum, de var en sen augusti kväll och solen hadde nyss lämmnat mej. Bakom de stora fönsret kunde ja skymmta mängder av buskar, och från mitt rumm kunde ja höra männsikor som skrek å stojade . de var fredag. Och för dom flessta undommar i min ålder inebar fredag -fest. För mej var fest att ha roligt, trivas och skratta. Men för somliga inebar de mer en så, de söpps i mängder ibalnd kunnde pappa hitta gammla ööl burkar utan för garge uppfaretn. MIn bror fick offta skulden. Han brukade 'festa' i mängder. Jag satte mej i min säng. ja kunde inte sova. hur mycket ja en försökte så gick de inte. Ja drog på mej min tränigs dress från handbollen å tog charlie och bästämde mej för att rasta honom i brist på bättre. mamma å pappa sov readn, inte visste jag vad jonas höll hus, kanske hoss ante och fästa hjärnet som han brukade kalla de när han knappt kunde stå på benen. När ja kom ut kunde ja känna sommarens varma bris. de var härligt. ja gick en liten runda i kvarten. Gatolammpans sken lyste upp min väg. Jag fortsatte gå och gic för bi parken. Där satt de mängder av ungdommar, några komm från min klass andra hadde ja alddrig sett förut. Ja forstate gå. När ja kommit en bit bort från dom hörde ja plötsligt någon skria.
-för i helvete, va fan gör vi nu??
ja fatta ingen ting. Dom drack jue dom kunde ju ha prata om va som hellst. ja fortsatte gå.
-men faaan jonnte res deeej upp.!.. skrek någon igen. Ja kände hur en kall kåre löpte läng rygg raden. Jonte? kubnde de var 'min' jonte??
De han inte gå längre än att ja släppte kopplet och rusade till backa till parekn.
Där fick ja se en folkmassa stånendess i en ring. ja trängde mej fram. där fick ja se en liv lös jonas ligga medvedslös.
ja gck ner på knää,.. ja ruskade tag i han.
-jonnas??!!!
-jonnas skrek ja!!!
-vi måste ringa effter hjälp skrek ja i panik.. ja reste mej upp
- ge dej din mobil telefon sa jag barskt till kille brevid mej mäd gråt i halsen
-vaa?? muttrade han
-kan ja får låna din mobil skrek ja.
Han gav mej den, och snabbt kanppade ja in ett ett två. De dröjde inte länge innan ambulansen var där.
Effter nrågra timmar på sjuk huset fick vi reda på att jonas drabbats av en svår hjärn skada pg alkoholen. han skulle alldrig bli som förutr. ja grät i timmar men var välldigt glad att han klarat sej.
Nu i effterhand är ja glad att ja hållt mej borta från alkohol.. ja har insett att ja inte kan göra annat än att tappa.
Du har fått ett liv, de har vi alla sen är de upp till dej om du vill slössa bort de eller leva de. mitt råd te daj. lev livet.


PS: denna var i san.. DS

Skriven av: Maria

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren