Publicerat
Kategori: Novell

ZOE


Zoe tittade ut genom det öppna fönstret. Det såg ut att bli en vacker solig sommar dag nu efter allt regn som hade nått den stora staden Elfsira norr om Stockholm. Zoe låg kvar några minuter i den stora varma sängen innan hon långsamt satte sig upp och drog på sig en ljus lila siden morgonrock. Hon gick ner för den långa trappan ner till köket. Öppnade kylskåpet och tog fram vad som kunde passa till frukost. Vilket idag blev två rostade mackor och en stor kopp te. Hon skyndade sig att äta upp för vem ville sitta inne en sån här vacker sommar dag!? Inte hon iallafall!
Efter att ha tatt på sig en somrig sval mörkblå klänning och ringt sin kompis Rebecca och bestämt träff vid parken gick hon ner till cykelstället på gården och låste upp sin cykel.

När Zoe kom fram till parken och fick se Rebeccas oroliga blick blev hon lite nervös.. Hade det hänt något allvarligt? Zoe låste snabbt sin cykel och småsprang dom sista stegen fram till Rebecca.

-Åh, Zoe! Har du läst i tidiningen idag? Utbrast Rebecca.
-Nej.. Vadå? har det hänt nåt? Du ser så orolig ut Rebecca!
-Kom vi sätter oss på bänken där borta. Svarade Rebecca kort och pekade på en av bänkarna som var placerad precis framför den lilla sjön som låg mitt i parken.
Dom två tjejerna satte sig ner på bänken helt omdvetande om vem som låg och kikade på dom i buskarna.

- Det är så hemskt! På första sidan i DN stod det idag om Maria som gick med oss första året på gymnasiet.
-Jaha.. Vad är det med henne då? Zoe hade aldrig gillat Maria särskilt mycket och hade varit ganska glad när hon hoppat av pluggandet.
-Hon har blivit mördad Zoe!
Zoe bara stirrade på henne i några sekunder.
-Va?? Nej.. Gud det kan ju inte stämma! Vi gillade ju inte henne.. Men herregud! mördad!?
-Javisste är det hemskt. Det stod att det var en ung kille som tidigare varit anhållen för bl a olagahot m.m Och han går fortfarande löst.
-Men när hände det? Frågade Zoe.
-I förr går. Hon hade varit på Labias pub den som ligger vid dagiset ungefär. Och när hon var på väg hem så hände det.

Zoe kunde inte tro att det var sant. Tänk att nån hade blivit mördad här. Och dessutom en hon kände lite grann. Hon kunde inte hjälpa att hon kände sig lite rädd senare på kvällen när hon sagt hej då till Rebecca och var på väg hem. Men istället för att cykla hem så bestämde hon sig för att åka hem till Sebbe. Sebbe och Zoe hade nyss träffats och varit ihop i drygt en månad. Och nu ville Zoe absolut inte vara hemma ensam.
Hon svängde in på Sebbes gård och sprang upp för trapporna. Bara han var hemma nu!

-Men hej! Sebbe såg något besvärad och förvånad ut när Zoe ringde på utan att dom bestämt något.

Zoe slängde sig i hans armar.
- Maria Gelevski har blivit mördad.! Du vet hon som bor några kvarter bort och gick med mig första året på gymnasiet.

Lång tystnad.

-Ja..Jag läste det.. Men du Zoe har väl aldrig tyckt bra om henne?
-Nej, men ändå! Det är ju fruktansvärt!

Sebbe släppte henne snabbt och tittade på henne.
-Jag var inte beredd på att du skulle komma. Visst jag blev jätte glad men jag måste ut och fixa en sak nu.
-Jaa okej.. Men kan jag få vänta hemma hos dig så länge? Eller tar det lång tid? Undrade Zoe lite försiktigt.
-Ehm.. nej nej... eh.. Du kan vänta här.. Hej då gumman.

Sedan var Sebbe under en sekund försvunnen nerför trapporna. Zoe gick in och hörde hur Sebbe startade bilen där utanför.
Hon tog av sig skorna och gick emot arbetsrummet och satte sig framför datorn. Hon ville inte sitta och vänta utan att inte ha något att göra. Zoe såg att datorn stog i vilo läge så hon petade lite på musen och datorn sattes igång med ett svagt brummande.
Sebbe hade glömt att logga ut från sin hotmail och Zoe kunde inte låta bli att läsa lite utav mailet som var uppe. Fast det skulle hon aldrig ha gjort.
Efter redan några rader förstog Zoe att något var fel. I mailet nämndes Marias namn flera gånger och även ordet ”mord” och ”pub”. Hon läste klart mailet och hade snabbt läst nästan alla dom andra som var från samma avsändare ”Thomas Dentil”
-Vad är det här egentligen! Sade Zoe lite halvhögt och förvirrat för sig själv.
Men redan efter sista mailet fick hon svaret.. ”Vi begår mordet på henne måndag den 6 augusti klockan 01.05”
Zoe stirrade tomt på skärmen. Det hon precis hade läst fick henne att få svårt att andas. Hon kom inte förren nu på att Sebbe aldrig berättat särskilt mycket om sig själv. Och att han senaste tiden varit mycket upptagen.

Sebbe var mördaren. Hennes Sebbe hade mördat Maria. Maria Gelevski.

Plötsligt kände hon två händer runt sin hals.
-Och vad fan tror du att du håller på med?

Det var Sebbes röst. Zoes huvud vändes mot Sebbes och hon tittade in i ett par aggresiva ögon som hon aldrig tidigare sett från Sebbe.

-Förlåt.. Jag råkade bara läsa lite! Flämtade Zoe förtvivlat.
-Haha! Och det tror du att jag ska gå på?! Jag har stått här och sett dig läsa minst tre av mailen. Sebbes händer hårnade runt Zoes hals.

-Åh nej!! Snälla Sebbe gör det inte!!

EPIOLOG

I tidningen nästa dag:

17 årig flicka vid namn Zoe Balins blev igår mördad av sin pojkvän Sebastian Andersson som även just nu sitter häktad för mordet på Maria Gelevski. Och olaga hot mot familjen Berg som utfördes hösten 2001.

Skriven av: Sonja

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren