Publicerat

Boktips med speltema

Om drygt en månad går ett av Nordens största kulturevenemang av stapeln på Svenska Mässan i Göteborg. Vi talar om den årliga Bokmässan, en av de största bokmässorna i Europa med mer än 80 000 besök, 800 utställare och 300 seminarier. Här samlas internationella agenter, förläggare, författare och litteraturintresserade för att delta i en levande litteratur- och kulturdebatt som inspirerar och väcker tankar. Temat för årets Bokmässa är bland annat Rymden, vilket bjuder in till existentiella samtal om modern teknik, gränserna för fantasin och om vår livsforms historia och framtid. Inspirerade av den läslust som Bokmässan väcker tipsar vi i det här inlägget om två böcker med tema spel.

Intro

En av böckerna vi rekommenderar i vårt inlägg äger rum i en landbaserad casinomiljö vilket kan te sig rätt ålderdomligt med tanke på den omvandling som spel- och casinoindustrin genomgått sedan 2000-talets början. Det var nämligen då en partiell transformation ägde rum från endast fysiska till även digitala plattformar med ett liknande utbud, som omfattade allt från kort- och bordsspel till roulette. Vi håller med om att den fysiska spelmiljön har en alldeles särskild dragningskraft som lämpar sig väl för att skapa fängslande berättelser. Vi är dock minst lika nyfikna på att se hur de digitala elementen i spelvärlden idag alltmer kommer att påverka framtidens litterära verk.

All in! : historien om världens bästa pokerspelare Stuey "The Kid" Ungar : och vad som hände sen…

Oavsett om du är pokerfantast eller inte är det första tipset på vår boklista väl värt att kolla in. Stuey “The Kid” Ungar anses som en av historiens bästa pokerspelare och i spelsammanhang refererar man ibland till honom som en legend och en casinots Maradona. Historien om hans liv börjar i New York under 60-talet där Stuey tidigt får upp ögonen för poker och gin rummy. Han börjar frekventera metropolens spelanläggningar. Han inser snabbt att han har en särskild talang för kortspel och att han kan utklassa mer erfarna seniora spelare. Han blev så pass skicklig att få vill spela med honom. 1980 kammar han hem ett poker-VM vid blotta 26 års ålder och 1981 gjorde han det igen.

Boken om Ungar handlar till lika stora delar om poker som om spelandet som en livsstil och hur man balanserar ett liv både vid och utanför pokerbordet. Ungars liv är långt ifrån en raksträcka och han stöter på utmaningar och problem under livets gång även om han gör en oväntad comeback 1997 och vinner ett tredje VM. Boken erbjuder fartfylld och spännande läsning och är en riktig sidvändare enligt oss.

The Perfect Gamer : bli en mer hälsosam och bättre gamer

E-sporten är numera jämställd med traditionell sport i svenska sportsammanhang. Detta efter att ha röstats in i Riksidrottsförbundet för inte så länge sedan efter åratal av lobbyverksamhet och förespråkande från dedikerade e-sportare. Idag är e-sport en utbredd aktivitet som ständigt bryter ny mark och upptäcks av allt fler. I boken The Perfect Gamer diskuterar hälsocoachen och författaren Oscar Hemby, som är specialiserad inom e-sport, hur man som gamer kan vässa sina prestationer med hjälp av proaktiva åtgärder som rätt sömn, ergonomi, diet, fysisk träning och mental inställning. Hemby tar hjälp av några av världens mest framgångsrika gamers för att illustrera vad man ska göra för att spela på ett så pass smärtfritt och hälsosamt sätt som möjligt och säkerställa balans och goda prestationer som e-sportare. Boken är strösslad med exempel som knyter an till populära spel som League of Legends, Dota 2 och CS:GO och innehåller sammanlagt 18 tips inom allt från näring till mental träning som syftar till att göra läsaren till en bättre gamer. 

Epilog

De två böckerna på vår lista med speltema skildrar två skilda epoker inom spelvärlden. Medan en handlar om klassiskt pokerutövande kring pokerbord runt om i världen syftar den andra boken till att skapa vassare e-sportare. Utbudet av böcker med speltema kan därmed anpassa sig helt till dina egna läspreferenser och vi rekommenderar att du förkovrar dig vidare i vad som finns där ute för att hitta det du gillar bäst!

Skriven av: Jaroslaw Szymczak

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?
Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Ann Larsson

Snart femtioårig fyrbarnsmamma från Norrbotten som alltid älskat att skriva.

Ann Larsson

På andra plats denna veckan: Petra Christiansen