Publicerat

5 inspirerande böcker för spelintresserade

Gränsen mellan böcker och teknik har suddats ut under 2000-talet. Digitaliseringen, med bland annat ljudböcker i mobilen och e-böcker på surfplattan, har gjort att läsningen blivit mycket mer lättillgänglig. Samtidigt har intresset för gaming och olika spel spridits bland alla åldersgrupper. Idag spelar både yngre och äldre på mobilen, datorn eller på spelkonsoler.

Från klassisk Bond till casino utan licens

Spelandet har skapat ringar på vattnet även i litteraturen. Idag finns det gott om böcker där spel är en viktig del av handlingen eller till och med det som driver storyn framåt. Den som är intresserad av att lära sig bakgrundshistorien till sitt favoritspel i mer detalj kan läsa spännande böcker som berättar just detta, till exempel World of Warcraft-böckerna eller The Witcher-serien.

Även klassiskt spel på casino skildras i litteraturen och spänningen lockar många, både vad gäller att läsa om det och att själv spela på casino. Vissa spelare föredrar casino utan svensk licens, som det går att läsa mer om på casinoutanlicens.io. Dessa är utländska casinon med andra bonusmöjligheter än i Sverige.

Spännande böcker om spel

Vill du ta en paus från spelandet och läsa en bra bok? Eller behöver du ny inspiration till din nästa story? Letar du efter boktips till en spelintresserad person? Här listar vi några spännande titlar som kan ge dig inspiration, vidga dina vyer eller bara ge en stunds avkoppling från verkligheten.

Warcross – Marie Lu

Warcross släpptes 2018 och gjorde snabbt succé. Den utsågs till höstens bästa young adult-roman av Amazon Editors. Boken handlar om datorspelet med samma namn som titeln. Varje dag loggar miljoner av användare in för att spela. Huvudpersonen är tonåringen Emika som i ett försök att få ihop pengar hackar sig in på det internationella Warcross-mästerskapet. Snart börjar saker att eskalera. Om du faller för Warcross har vi goda nyheter, det finns nämligen även en uppföljare att sätta tänderna i: Wildcard.

Casino Royale – Ian Fleming

Många har sett filmen, men att ha läst boken är ovanligare. Den här klassikern om James Bond är en spännande deckare av Ian Fleming. Bond är skicklig på casino, men klarar han verkligen att slå den ökände Le Chiffre i spel? Allt står på spel, bokstavligen, för James Bond och den brittiska underrättelsetjänsten som på ett casino i franska Royale-les-Eux måste försöka göra den ryska agenten bankrutt.

Ready Player One – Ernest Cline

Succéboken Ready Player One från 2011 blev 2018 till film med bland andra Olivia Cooke i rollerna. Boken utspelar sig år 2045, i en värld som är allt annat än vänlig mot huvudkaraktären Wade. Därför flyr han allt som oftast in i onlinespelet Oasis, och när en tävling om att vinna en förmögenhet dyker upp så ger han allt för att vinna. Gillar du den här boken får du inte missa uppföljaren, Ready Player Two. Författaren till böckerna har även skrivit Armada där handlingen också är relaterad till spel.

Snow Crash – Neal Stephenson

Ett virtuellt universum i en dystopisk framtid är ett återkommande tema i många framgångsrika böcker - så även i Snow crash. Boken släpptes redan 1992 och är idag en klassiker inom området cyberpunk. Läsaren får följa huvudpersonen Hiro som jobbar som pizzabud i Los Angeles men som i den virtuella världen är en krigarprins.

Gamer – Effie Karabuda

Vi avslutar med att tipsa om en bok som skiljer sig från de andra, skönlitterära titlarna. Gamer skildrar istället spel, gamingkultur och e-sport i riktiga livet. Speljournalisten Effie Karabuda tar med läsaren bakom kulisserna på några av Sveriges största spelföretag, samlar tips från professionella spelare, skildrar intervjuer med kända gamers och mycket mer.

Skriven av: Jaroslaw Szymczak

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren